„A boldogság dala száll most, rád büszkén néz fel a város” –
zengték a repülőnap büszkén menetelő pilótái Révész György 1954-es „2x2 néha 5”
című filmjében.
Pilótáinkra emelt büszke tekintetünk ellenére a repülésnek
olyan totális kultusza, mint amilyet a 20-as, 30-as évek Szovjetunójában megvalósítottak
– dacára a szovjet tömegmozgalmak meghonosítására tett lankadatlan próbálkozásoknak
– nálunk nem alakult ki.
Legalábbis azt hiszem.
És bár Oroszország kissé késve tapasztalta meg a pilóta-léthez
fűződő, az európai kultúrában talán utolsó esetben megnyilvánuló hősi romantikát,
a forradalmat követő első évtized végére már tökéletes hatékonysággal
illesztette ideológiai fegyvertárába.
A „repülőgép korszaka” mely a XX. századdal köszöntött be,
az első világháborúval vált visszavonhatatlanná.
A francia Roland Garros volt az első, ahogy nevezni kezdték
őket, „ász” vagy „ász-pilóta”, aki egy technikai újítása segítségével 1915
április elején több egymást követő légi csatában is győzedelmeskedni tudott.
Ettől kezdve egyre gyakrabban kerültek pilóták a háború
eseményeit követők figyelmének középpontjába. Sőt, romantikus alakokká váltak,
akik a róluk készült alkotásokban rendre megvetik a rájuk leselkedő veszélyt,
nemcsak bajtársaikért mennek tűzbe, de az ellenséggel is igazi lovagként
viselkednek, és csak repülnek „míg ki nem fogy a benzin, míg szemük látja a
célt, míg kezük bírja a botkormányt”.
Ezeknek az alkotásoknak váratlan sikere támadt.
Németországban például az első világháborúról szóló legjobb hat bestseller közül
hármat a pilótákról írtak.
Oroszország ebből a háború első két évében kimaradt.
Részben, mert speciálisan felszerelt vadászgépek híján az orosz pilóták nem
tudtak légi harcot folytatni, részben pedig az ország kulturális központjai –
Európával ellentétben – távol voltak a légi hadműveletektől, így az ezekről
kialakult képet főként az újságok, folyóiratok tudósításai formálták. Az
ezekben publikáló írók, költők többsége pedig – talán az új „aeroplán
korszakot” lelkesen üdvözlő futuristák kivételével – már korábban is gyanakodva
fogadta az ember levegőbe emelkedését. Eleinte még az olyan író is mint
Alekszej Tolsztoj – aki aztán 1923-ban „Aelita” címmel a világűrben tett
utazásról írt kisregényt – az emberiség soron következő tévedését látta a
repülésben.
„Közömbösséggel találkozott Oroszországban a repülés,
barátságtalansággal, lelkesedés nélkül. Az orosz irodalomról beszélek.” –
konstatálta sajnálattal Kornyej Csukovszkij.
Így aztán nem is csoda, hogy miután 1914 decemberében
Valerij Brjuszov, mint az „Orosz Közlöny” haditudósítója felháborodott hangú tudósítást,
majd verset is írt Varsó bombázásáról (Repülőgépek Varsó felett), a jelentősebb
orosz költők, írók, Alekszandr Bloktól Oszip Mandelstamig egyöntetűen fordultak
el a repüléstől.
A pilóta egy kegyetlen, erkölcstelen teremtmény, aki
gondtalanul repül át a szent csatatér felett, és könnyű szívvel dob bombát
mindenre ami él. Még a futurista Vaszilij Kamenszkij is – aki pedig már
1911-ben pilótavizsgát tett, hiszen a költőnek szükségszerűen pilótává kell
válnia – így írt:
„Istenem
Irgalmazz nekem
S megbocsáss
Repültem
Egy repülőgépen”
Az elitkultúrában bekövetkezett teljes elutasítás ellenére,
a háború előrehaladtával és a cári légierő izmosodásával egyre több, a szélesebb
rétegekhez is eljutó újságban, kommersz és propaganda kiadványban jelentek meg
másod-, harmadvonalbeli írók, költők művei a pilótákról és a háborúban
betöltött szerepükről.
Nyesztyerov hőstette |
A gyorsan népszerűvé váló képes kiadványok első és legfőbb
hőse Pjotr Nyesztyerov volt, aki a háború első évében tulajdonképpen egyetlen
orosz hadipilótaként támadott meg egy ellenséges gépet. Miután pisztolyával
sikertelenül próbálta lelőni a gépben ülőket, nekik ütközve semmisítette meg
azokat (és természetesen magát is).
A korszak egyébként is bővelkedett regényes figurákban.
Az én kedvencem közülük Jevgenyija Sahovszkaja hercegné. Azt
hiszem, az első nő a világon aki ténylegesen katonai pilótaként szolgált egy
hadseregben. Számomra rejtély, hogy kalandos sorsa miért nem ihlette meg az
írókat vagy a filmkészítőket.
Jevgenyija Mihajlovna nevelését apja, a tekintélyes
pétervári kereskedő nem vette félvállról, az ország első női tanintézetében az
1764-ben alapított Szmolnij Intézetben taníttatta, hogy aztán gyorsan és
sikeresen férjhez adja Sahovszkoj herceghez. A házasság, bár egy forrás szerint
két gyermek is született belőle, nem tartott sokáig. Hősnőnk 1910 tavaszán egy
légibemutatón összeismerkedett Nyikolaj Popov pilótával. A románc rövidnek
bizonyult, de hatására Jevgenyija elhatározta, ő is a magasba emelkedik. Akkoriban
az orosz repülőiskolákba csak katonatiszteket vettek fel, így a németországi
Johannesthalig kellett utaznia, itt szerzett 1911-ben pilóta-oklevelet.
Oktatója és egyben soron következő szerelme, az akkor már ismert pilóta, Vszevolod
Abramovics mellett maga is oktatóskodott a Berlin közeli repülőtéren.
Sahovszkaja és Abramovics |
1913-ban visszatértek Szentpétervárra. Itt egy közös
repülésük tragédiába torkollott, a kétfedelű „Wright”-ot vezető Sahovszkaja
leszállás közben hibát vétett és a gép lezuhant. Szeva Abramovics meghalt, míg
szerelme enyhe zúzódásokkal megúszta az esetet. „Soha többé nem szállok fel” –
jelentette ki.
Egy időre Raszputyin környezetéhez csapódott. Mint a
„Sztarec” viselt dolgait vizsgáló, az Ideiglenes Kormány által felállított
bizottság jelentéséből valamint saját naplójából kiderül, kapcsolatuk korántsem
volt plátói.
Azt mondták, Raszputyin kapatta rá a kokainra.
A háború kitörésekor sikertelenül próbálta elérni, hogy
pilótaként a harcoló sereghez kerüljön, így ápolónő lett az Anasztázia
Nyikolajevna nagyhercegnőről elnevezett kórházvonaton. Végül II.Miklós – talán
Raszputyin közbenjárására – mégis elfogadta jelentkezését és zászlós rangban a
frontra vezényelte. Többnyire felderítő, a tüzérségi célt pontosító repüléseket
végzett, szabad idejében meg – a rossznyelvek szerint – bajtársaival
bonyolódott szerelmi kapcsolatokba. Nem sokáig pilótáskodott, megvádolták, hogy
németországi tartózkodása alatt a német hírszerzés beszervezte és a fronton
fontos információkkal látta el az ellenséget. Erről többet tudni nem lehet,
mert az irattár ezen része leégett a februári forradalom alatt. A hercegnét minden
esetre halálra ítélték, de a cár kolostorban (van aki szerint börtönben)
letöltendő életfogytig tartó elzárásra enyhítette az ítéletet. 1917
februárjában mint a „cári rendszer foglya” (mint kém nem kaphatott volna
amnesztiát az Ideiglenes Kormánytól) szabadult és hamarosan ismét megjelent
Péterváron. Új pártfogót is talált, Valentyin Zubov grófot.
A gróf alapította meg az orosz Művészettörténeti Intézetet,
az új hatóságok pedig kinevezték I. Pál uralkodó rezidenciája, a Gatcsinai
Palota és a benne őrzött gyűjtemény felügyelőjévé.
Elnyerve Anatolij Lunacsarszkij, a közoktatási népbiztos bizalmát
az októberi forradalmat követően a palota-múzeum igazgatója, Sahovszkaja pedig
a köztársaság vagyonát kezelő bizottság felelős titkára lett.
Jevgenyija Sahovszkaja |
A hercegné ekkortájt ismerkedett meg Nyikolaj Pokrovszkijjal,
a Téli Palota vezetőjével, aki szintén Lunacsarszkij bizalmát élvezte. Pokrovszkij
tetteit a neten keringő különféle információk alapján még időrendbe szednem sem
sikerült. Műkincsek elsíbolójaként, az ellenforradalmi szervezeteknek
fegyverszállítójaként, a Cseka besúgójaként emlegetik.
Annyi bizonyos, hogy 1918 szeptemberében a Finn Pályaudvaron,
mikor a Cseka az egyik ládában fegyvereket talált, az akció során Pokrovszkij
és Sahovszkaja is a letartóztatottak közé került. Lunacsarszkij akkor
személyesen táviratozott Gleb Bokijnak a petrográdi Cseka vezetőjének:
„Tegnap este letartóztatták Jevgenyija Mihajlovna
Sahovszkaját, a köztársasági vagyont kezelő ügyosztály energikus és tevékeny
munkatársát. Ő jól ismert számunkra. Ha bármely tevékenységét illetően
megnyilvánulása a szovjet hatalommal szemben elítélendő, és ez alapja lehet az
ő letartóztatásának, ahogyan ez előfordulhatott a jelenlegi helyzetben is,
biztosítom elvtárs, hogy ez könnyen és gyorsan megelőzhető egy nekem küldött
egyszerű emlékeztetővel. Elvtársi üdvözlettel, Lunacsarszkij”. Így szólt az
üzenet, Bokij pedig nem ellenkezett.
Több legenda is kering arról, hogyan végezte a hercegné. A legvalószínűtlenebb
változat szerint a Vörös Hadsereg pilótája lett, de miután lelőtte hibát vétő
szerelőjét, a hadbíróság halálra ítélte és kivégezték.
Sahovszkaja a hadseregben |
Egy másik változat szerint, Lunacsarszkij segítségével a
kijevi Csekához helyezték és 1919-20-ban itt szolgált nyomozóként. Ebben az
időszakban igyekezett bosszút állni azokon, akik a kémkedési ügyet indították
ellene. 1920 őszén halt meg egy részeg mulatozás során, a kollégáival
folytatott lövöldözésben.
A harmadik változatban a letartóztatására érkező csekistákat
pisztolylövésekkel fogadta, és a velük vívott tűzharcban vesztette életét.
Utolsó szavai e szerint ezek lettek volna: „Vörös golyó, de az én hercegi
kacsómból.”
Visszatérve a cári légierőre, 1916 nyarától kezdtek minden
orosz légiegység mellé, két (később több) vadászgépből álló alegységet szervezni.
Ekkor már Oroszországban is megjelentek az öt vagy annál több ellenséges
repülőgépet lelőtt pilóták, az ászok, ahogyan a háború alatt Franciaországban
nevezték őket. 1917 novemberében – Oroszország ekkor fejezte be a háborúban a légi
hadműveleteket – hivatalosan 18 (egyes források szerint 19) orosz ász volt.
Ugyanebben a hónapban megbukott az Ideiglenes Kormány és a
bolsevikok vették át a hatalmat. A propagandisták új, osztálytartalom alapján
kiválasztott, kollektív hősöket (munkás, paraszt, katona, matróz) állítottak
előtérbe. A pilótákból, akik többnyire tisztek voltak és a társadalom felsőbb
rétegeit képviselték – ráadásul többnyire kiváltságos helyzetben voltak a többi
katonához képest – osztályellenség vált.
Ennek eredményeként az októberi forradalmat követő első
hónapban a bolsevik vezetők között az a vélemény alakult ki, hogy az aviatikát,
mint a cári rendszer részét okvetlenül el kell törölni. Még egy
dekrétum-tervezet is készült a repülőgépgyárak átalakításáról bútorgyárakká, de
aztán decemberben mégis úgy döntöttek, hogy a saját oldalukon tartott pilótákból
vörös légialakulatokat szerveznek.
1918 tavaszán Trockijt nevezték ki hadügyi népbiztosnak.
Trockij az új hatalom azon kevés vezetője közé tartozott,
aki tisztán látta milyen forradalmi jelentőségűnek bizonyult az első
világháború a repülés fejlődésére és ez milyen távlatokat nyitott meg.
A moszkvai repülőiskola 1919-20 |
A polgárháború idején a bolsevik hatalom erőforrások híján nem
volt képes komolyan foglalkozni a repüléssel, bár tisztában volt döntő a
jelentőségével a modern hadviselésben.
Trockij 1922 őszén látta elérkezettnek az időt a Vörös
Légiflotta megteremtésének és a repülés kiépítésének az országban. Úgy gondolta
a cél csak az egész nemzet mozgósításával érhető el.
1923 februárjában javaslatot tett a Légiflotta Barátainak Egyesülete
(ODVF, Obscsesztvo Druzej Vozdusnava Flota) létrehozására, és talán nem
meglepő, hogy a javaslatot a saját maga által vezetett Szovjetunió Forradalmi
Katonai Tanácsa el is fogadta. A következő hónapban, március 8-án megalakul az
ODVF a Szovjetunió első társadalmi szervezete. Az egyesület fő feladatai: a
repülőgépgyártás számára szükséges eszközök össznépi összegyűjtése, valamint
széles körű agitáció és propaganda kifejtése a repülés ügyében.
„Az éhes, félig romba dőlt, félanalfabéta országot
felszólították, hogy hozzon hősies áldozatot a repülés megteremtése érdekében
és az ehhez szükséges propaganda eszközeivel emelje a repülést egy ilyen
áldozathoz méltó szellemi magasságokba” – jegyzi meg Jelena Zseltova „A repülés
kulturális mítoszai Oroszországban a XX. század első harmadában” c.
tanulmányában.
1923 tavaszától aztán beindult a kampány.
Az ODVF sejteket hozott létre számos régióban és az ország
városaiban. Megszervezte saját havilapja a „Repülőgép” kiadását, de az egyesület
helyi szervezetei is adtak ki saját folyóiratokat „Vörös pilóta”, „Vörös
szárnyakat Szibériának”, „Hajrá motor!”, „Légitárs” címmel.
Agitrepüléseket szerveztek az ország távoli zugaiban, plakátok
készültek, filmeket forgattak, sőt cigaretta, keksz, karamell jelent meg az
ODVF felhívásaival és szimbólumaival díszítve.
„Dolgozó nép, építsd a légiflottát!”, „Proletár – repülőre!”,
„Éljenek a világ közösségének szárnyai – Vörös Légiflotta!”, „A Vörös
Légiflotta – Október védőbástyája!”, „Vörösrepülőgép – minden dolgozó
védelmezője!”, „Diktatúra a földön után, diktatúra a levegőben!” – kiabálták a
jelmondatok.
1925 április 6-án Akadémiai Nagyszínházban ünnepelték az
ODVF megalakulásának második évfordulóját. Az ünnepélyes ülés végén Vlagyimir
Majakovszkij felolvasta „A repülő proletár” című versének első részét:
Munkás!
Paraszt!
Tapasztald
meg,
Hogy
az ég is
tiéd!
Igyekeztek az emberek lelkébe csepegtetni a büszkeség
érzését, a lelkesedést, a hódolatot a szovjethatalom szinte természetfeletti
ereje iránt, amely az ellenséget immár nem csak a szárazföldön és a tengeren,
hanem az égbolton is legyőzi, és elküldi követeit a világ legtávolabbi zugaiba
is.
De maguk a vezetők is úgy tekintettek a repülésre, mint egy
eljövendő csodálatos korszak előfutárára. Trockij, Lunacsarszkij és sok más
politikus, az ODVF propagandistái és maguk a pilóták is hittek abban, hogy a
repülés új korszakot nyit, és e korszak embere jobbá, csodálatosabbá válik.
"Acél forradalmárokat alkottunk, repülőgépek
képében" - üdvözölte költői lélekkel Rikov a 19 repülőgépből álló „Lenin”
század átadását 1924 június 1-én.
A 20-as évek végére, a 30-as évek elejére a pilóták és
ejtőernyősök kultikus figurákká váltak.
Egyesítették magukban a technikai fejlődés legmagasabb
eredményeit, a látványosságot, a kockázatot, az esztétikát. Szorosan kapcsolódtak
az ország védelméhez és a vezető légi hatalmakkal – az Egyesült Államokkal,
Franciaországgal, Nagy-Britanniával és Németországgal – vívott versenyhez.
Ráadásul egy összetartó kollektíva egymásért felelős tagjaiként kiválóan példázták
a korszak igazi hősét, a közösséget, bár ez a közösség a 30-as évek közepéig viszonylag
szűk körű volt.
Igazi tömegmozgalommá 1935-36-ra vált. Ennek alapjait
egyfajta politikai-kulturális váltás teremtette meg, mely szerint a szocialista
építés hőse már nem a kollektíva, hanem az egyén.
Az egyén aki fegyelmezetten, technikai jártassággal,
általános kulturáltsággal végzi munkáját.
Jól példázza ezt a korszak másik nagy mozgalma amely
Alekszej Sztahanovról kapta nevét. Sztahanov (két áccsal, akik a dúcolást
végezték) 1935. augusztus 31-ről szeptember 1-re virradó éjszaka rekordot
állított fel 102 tonna szenet kitermelve, amely a normának 14-szerese volt.
Kezdetben a mozgalom célja valóban a pusztán fizikai erőkifejtéssel elért norma-túlteljesítés
volt, de a sztahanovisták első összszövetségi konferenciáján 1935 decemberében Sztálin
már mást hangsúlyoz: „A sztahanovisták, ezek a kultúrát és a technikát ismerő
emberek, példáját adják a precizitásnak és a pontosságnak a munkában, képesek
értékelni az időtényezőt és megtanulják számolni az időt nem csak a percekben,
de másodpercekben is.”
„Szigorú fegyelem, a lazaság megszüntetése jellemzik az
igazi Sztahanovistát, akinek a tisztaság, a pedánsság és a kulturáltság
példájának kell lennie a munkahelyén és otthon is” – sulykolja a sajtó.
Míg a Sztahanov-mozgalom a „nagy” hősök tetteinek és
hősiességének megismétlésére adott lehetőséget a „kisember” szintjén, a
repülésbe bekapcsolódók esélyt kaptak maguk is „nagy” hősökké válni.
A polgári repülés a nőkre vár |
1936-ban az országban már 150 repülőklub volt (1930-ban csak
4), 240 vitorlázórepülő-tér 2000 vitorlázógéppel és 1200 oktatóval. Az ejtőernyőstornyok
száma 600. Becsült adatok szerint 1935-ig több mint egy millió ember ugrott
ejtőernyővel. Az 1936-os évben összesen – talán túlzó becslések szerint – több
mint 1,3 millió. A "Repülőgép" és a "Légiközlekedés" lapok
minden számában akadtak hirdetések a pilóták, vitorlázó pilóták és ejtőernyősök
képzéséről a gyárakban és gépállomásokon.
Tömegesen tervezték a vitorlázógépeket és folyamatos összszövetségi
verseny zajlott a legjobb műrepülő- vagy vitorlázógép címért. Terjedt az
ejtőernyős tornyok építése, részletes utasításokkal segítették azok felállítását.
„Az ejtőernyős torony céljára alkalmazni lehet bármely építményt: templomok
harangtornyát, minareteket, várfalak bástyáit, gyárkéményeket”.
Egy folyóiratban tudósítás található arról, hogy Kljazma
városban két haranglábat átalakítottak ejtőernyős toronnyá. A Krím a távolsági
vitorlázórepülő-verseny fő helyszínévé vált. A légtér meghódítása lett az egyik
alapvető témája a regényeknek, filmeknek, daloknak, a képzőművészetnek és más
műfajoknak.
A legjobbak pedig megkapták az őket megillető figyelmet, ők
váltak a pilóta-hősök galériájának országosan ismert alakjaivá.
A "Szülőföld" legénysége |
Az Északi sarkra repülő Mihail Vodopjanov, a sztratoszférát
elérő Vlagyimir Kokkinaki, a távolsági repülő Mihail Gromov, vagy a „Szülőföld”
nevű ANT-37-esen leszállás nélkül a Távol-keletre repülő trió, Valentyina
Grizodubova, Polina Oszipenko és Marina Raszkova.
Valerij Cskalov |
E társaságból Valerij Cskalov vergődött a legnagyobb
hírnévre, aki két társával Georgij Bajdukovval és Alekszandr Beljakovval előbb
a Sztálin-útvonal elnevezésű távot teljesítette, azaz Moszkvából 1936. július
20-án startolva 56 óra múlva landolt Udd szigetének homokján az Ohotszki-tenger
partján, majd a következő évben ugyancsak Moszkvából, ugyancsak leszállás
nélkül az Északi-sarkon keresztül Amerikába repült.
Az eredetileg vadászpilóta Cskalovról sok legenda kering. Bátor,
sőt vakmerő pilóta hírében állt, aki gyakran kapott büntetést kockázatosnak
ítélt repülései vagy részeg verekedései miatt. Egyszer mélyrepülést hajt végre
a vasúti sínek fölött és a szembejövő vonatot „átugorva” az állomásépületen
töri össze a gépét, máskor a Troickij híd alatt repül át, bár ezt a bravúrt egyesek
szerint nem ő, hanem Jevgenyij Boriszenko hajtotta végre 1940-ben, kizárólag a „Cskalov”
film forgatása kedvéért.
A 20-as évek végétől hol leszerelték, hol visszavették a
hadseregbe, végül 1933-ban tesztpilóta lett a leningrádi 39-es számú
(Mezsinszkijről elnevezett) repülőgépgyárban. Olyan új műrepülő figurák
fűződnek nevéhez, mint az emelkedő dugóhúzó vagy a késleltetett orsó.
(Legalábbis valami ilyesminek fordítom, de mivel nem értek hozzá, talán így
nincs is semmi értelmük.)
Cskalov és Sztálin |
Első találkozására Sztálinnal 1935. május 2-án került sor a
„Frunze” repülőtéren. A pilóta műrepülését követően beszélgetett vele a
parádéra kilátogató vezér.
„A találkozás után az életem tartalmasabbá vált,
fegyelmezettebben kezdtem repülni mint korábban, úgy tűnt hatalmas új erők áramoltak
belém, hogy szolgáljam a mi csodálatos hazánkat” – írta később erről Cskalov.
A repülősöket kitüntetett figyelemmel kísérő Sztálin („Szeretem
a pilótákat. És őszintén meg kell mondanom, ki kell állnunk értük. Nekem fáj a
szívem, amikor valamelyik pilótát megsértik. Akiket én mindenek előtt
tisztelek, azok a polgárháború hősei, az idősebb nemzedék, és a pilóták, az új
nemzedék képviselői.”) más pilóták számára is maga volt a fegyelmező erő, a
bölcs iránymutatás, minden tudás forrása. Akár mulathatnánk is Beljakov
emlékein amelyeket hármójuk Szocsiban, Sztálinnál tett látogatása után vetett
papírra. A pedagógus családban nevelkedett, repülőakadémiát végzett navigátor,
mintha az iskolákat teljesen feleslegesen végezte volna, mintha mindent most a
„bölcs vezértől” tanulna meg:
„Sztálin elmagyarázta nekünk, hogy korábban itt tölgy nőtt,
de mivel a fenyő kiválóan tisztítja a levegőt, úgy döntött a tölgyet fenyőre
cseréli. Azt mondták a fenyő itt nem él meg, de Sztálin mégsem hallgatott rájuk
és ragaszkodott a cseréhez.
– Láthatják, gyönyörűen növekszik – mosolygott Joszif
Visszarionovics.
– Nyilvánvaló, Sztálin elvtárs, mindent meg lehet csinálni,
csak akarni kell – mondta Cskalov.
– Igen – válaszolta Sztálin – csak nem kell elcsüggedni. Ha
elsőre nem sikerül, meg kell újra próbálni, ha megint nem sikerül, más oldalról
kell nekifogni. A bolsevikok mindig így csinálják Erre még Lenin tanított
minket!..
A beszélgetés arra terelődött, hogy éjszaka ezen a dombon
melegebb van, mint közvetlenül a tengerparton. Sztálin elmagyarázta nekünk,
hogy éjszaka a hegy lábánál lecsapódó hideg levegő ott nyirkosságot okoz. Ezért
kell a szanatóriumot magasabban építeni, nem lenn, közvetlenül a parton. (…)
A fenyőkön kívül nőttek a kertben valamiféle ezüst levelű
ismeretlen fák is. Sztálin elmondta, hogy ez az eukaliptusz. Letépett néhány
levelet, összemorzsolta a kezében és megszagoltatta velünk. Sajátos, a
terpentinre emlékeztető illatot árasztottak. Sztálin mesélte, hogy az
eukaliptusz elűzi a maláriaszúnyogokat és hogy az amerikaiak felhasználták a
malária elleni küzdelemben a Panama-csatorna építésénél. (…)
Beszélgetve mentünk a tekepályához. Sztálin megmutatta
nekünk hogyan kell elgurítani a golyókat a gurítódeszkán, hogy ne menjenek
félre. Fogott egy golyót és nagyon ügyes mozdulattal elgurította. A golyó simán
gurult végig a keskeny deszkán és rögtön feldöntött néhány bábut. Nekünk
viszont egyáltalán nem ment jól. Sztálinnak ismét meg kellett mutatnia hogyan
kell játszani...”
Cskalovot különösen kedvelte.
Vagy talán csak különösen alkalmasnak tartotta a propaganda
céljaira.
A hős, akivel ország-világ előtt lehet büszkélkedni, aki
bizonyíték a szovjet ember felsőbbrendűségére.
A Szovjetunió Hőse |
A Szovjetunió Hőse, dandárparancsnok, a Legfelsőbb Tanács
Nemzetiségi tanácsának tagja, Vasziljov települést a tiszteletére Cskalovszkra keresztelik.
Írásos nyoma nincs, ám felesége emlékei szerint a Belügyi Népbiztosság (NKVD)
egyik posztját is felajánlották neki, de ő visszautasította. Maradt annál,
amihez értett.
1938 decemberében egy próbarepülés során vesztette életét.
A tragédia körülményeit két bizottság is vizsgálta 1938-ban
illetve 1955-ben, de mindkét esetben a gép hibáját állapították meg. Ahogy azonban
ilyenkor lenni szokott ma is tartja magát a bűncselekmény gyanúja, melynek újra
és újra tápot adtak a családtagok nyilatkozatai.
„Georgij Bajdukov, a papa barátja és legénységének
másodpilótája mesélte anyámnak, hogy a Kremlbeli kitüntetés átvételekor apám
tegeződve fordulva Sztálinhoz, átadott neki egy pohár vodkát és javasolta
igyanak pertut. Minden résztvevőnek elállt a lélegzete. Cskalov fenékig
ürítette a poharat, de Sztálin csak belekortyolt. Azt hiszem, ez volt a
végzetes hibája apámnak. Sztálin és Cskalov viszonyát nagyon pontosan jellemzi
egy anekdota.
Sztálin Puskint olvas: „Egy sas fel az ég üde kékje felé
száll, // itt fönt, ahol én vagyok, áll lebegőn.” majd felhívja Beriját és azt
mondja: „Lavrentyij, tüntesse el a sast!”. Lám, a sast el is tüntették. El
kellett nekik számolni bármivel is? Az egyik mindenható vezér, a másik egyszerű
pilóta, aki egy időre ismertté vált.
Cskalov lezuhant gépének roncsai |
Miért csukták le Tupoljevet? Bizonyára az ő szemében is
önérzet látszott, hisz épp az ő gépein hajtottak végre ilyen sikeres
repüléseket” – mondta egy újságírónak már halála után született lánya, Olga
Cskalova.
Végül néhány szót magáról a filmről:
Természetesen a repülősök a filmesek érdeklődését is
felkeltették. 1935-ben Julij Rajzman („Pilóták”), 1939-ben Eduard Penclin
(„Vadászrepülők”) rendezett róluk filmet. 1940-ben, Mihail Konsztantyinovics
Kalatozov (a „Szállnak a darvak” későbbi rendezője) a leningrádi filmstúdióban kezdett
neki egy film forgatásának a „sztálini sólyomról” ahogy akkoriban Cskalovot
nevezték. A sarki pilóták emléke még nagyon frissen élt az emberekben (csak 5
év telt el az amerikai út és három a hős tragikus halála óta), így a film a
közönségre lelkesítően hatott a háború előestéjén.
A főhőst Vlagyimir Bjelokurov alakította, aki a moszkvai
művészeti akadémia színházának tagja volt. E szerepén kívül talán a „Vadállatok
a fedélzeten” fedélzetmestere és a „Holt lelkek” Csicsikova miatt emlékeznek rá
a nézők. Később rendezett is és tanított a Színházművészeti Egyetemen (GITISZ).
Az Olgát játszó Kszenyija Taraszova elsősorban a moszkvai
Kis Színház művészeként volt ismert.
Mihail Gelovaniról, mint Sztálin állandó megformálójáról a
„Parasztok” című Ermler film kapcsán már bőségesen írtam, így azt itt nem
ismétlem el. (2011. áprilisi bejegyzés)
A 60-as évek elején természetesen ezt a filmet is átvágták,
gondosan kigyomlálva belőle mindent ami Sztálinra, illetve a korszakra utal. Az
1941-es eredeti változat 2007-ben lett hozzáférhető DVD-n, amit a televízióban
először csak 2014. februárjában vetítettek le.
Számomra talán a legérdekesebb egy ifjú színész villanása a
film vége felé. Még a stáblistára sem került fel a szovjet színművészet későbbi
zseniális alakja, az amerikai újságírót játszó Arkagyij Iszaakovics Rajkin.
Valerij Cskalov (Валерий Чкалов)
Rendezte – Mihail Kalatozov
Forgatókönyv – Georgij Bajdukov, Dmitrij Taraszov, Borisz
Csirszkov
Fényképezte – Alekszandr Gincburg
Zene – Venyegyikt Puskov
ff, szovjet, 97 p.
Lenfilm, 1941
Bemutató – 1941. március 12.
Szereplők:
Cskalov – Vlagyimir Bjelokurov
Olga – Kszenyija Taraszova
Pal Palics – Vaszilij Vanyin
Aljosin – Borisz Zsukovszkij
link:
(jelszó: kinok55)
Írtam neked egy e-mailt még decemberben, de nem jött válasz.
VálaszTörléskormosovich
Mikor lesz új elfelejtett film felrakva ide? :)
VálaszTörlésKb egy hét.
TörlésAztán remélhetőleg megint gyakrabban.
Helló
VálaszTörlésNem tudom, hova írjak, ezért írtam ide :)
A Hajókkal a bástyák ellen 1-2 filmhez esetleg tudnál feliratot készíteni? :)
Olyan rég szeretném megnézni, de valamiért semmiféle felirat nem lelhető hozzá, és csak oroszul látható.
KÖSZI előre is!