„Szörnyűség!
A moziban a »Viva Villát« vetítik, a peonok felkelésének
tragikus képsorai peregnek, a fesztivál közönsége meg nevet!
Zajonganak az átkozottak!
Tapsolnak a nyomorultak!
Mi van?
Hogy is?
Miért?
Én nem nevettem.
Nem zajongtam.
Nem is tapsoltam abban a pillanatban.
Bűncselekményt követtek el a szemem láttára.
Rendkívülit.
Titánit.
A szív megkövül.
A kar széttárva.
A haj égnek áll.
Segítség!
Rablók!”
A „Lityeraturnaja Gazeta” 1935.
február 28-i számában indítja így „Segítség! Rablók!” címmel megjelent
glosszáját az akkoriban (azt mondják) ismert költő, Alekszandr Bezimenszkij.
Kissé hatásvadász kirohanását az
előző év decemberében bemutatott „Vidám fickók” című zenés, úgynevezett
„dzsessz-komédia” ellen intézte.
A szovjet sajtó szinte
egyöntetűen sorakozott fel a kritika mögé, kifogásoltak majd mindent a filmmel
kapcsolatban. Hogy a rendező, aki hosszabb ideig tartózkodott az Egyesült
Államokban, lemásolt egy másodrendű hollywoodi revüt; hogy a főszereplőnek
nincs hangja; hogy a viccek ízléstelenek; hogy az egyetlen jó dolog a filmben a
zene, de azt meg lopták a „Viva Villából”. (Ezt az amerikai filmet épp akkor
mutatták be az első moszkvai filmfesztiválon.)
Az elutasító recenziók száma
egyre nőtt, annak ellenére, hogy a rendező már januárban megkapta a filmért a
Vörös Csillag katonai érdemrendet. Mint írták: „a filmkomédia nehézségei felett
aratott győzelemben tanúsított vitézségéért”.
Aztán Sztálin úgy döntött, véget
vet a heves indulatokat kiváltó alkotás körüli vitáknak. Március 12-én a
Pravdában megjelent egy békülékeny, a filmet jóindulattal kezelő írás, mely
elismeri, hogy az ugyan nem mentes a hiányosságoktól, de...
De nyilvánvaló volt, hogy a „Nagy
kormányos” számára fontos a film.
A 30-as évek elején a NEP végleg kimúlt
és Sztálin belekezdett (vagy már javában benne is volt) grandiózus tervei megvalósításába.
A filmgyártásban egyelőre szélcsend
honolt, de nyilvánvaló volt, hogy ez csak átmeneti jelenség, afféle vihar
előtti csend. 1932-ben ugyan a filmművészet a Könnyűipari Népbiztosság irányítása
alá került, ám a szakmában mindenki tudta, ez csak addig tart míg a Vezérnek
ideje nem lesz velük is „foglalkozni”.
Erre 1933. februárjában került
sor, amikor a Népbiztosok Tanácsán belül létrehozták a Mozgóképipari
Főigazgatóságot (GUKF).
Jóllehet ennek feladata először
csak a filmek munkálatainak felügyelete volt, azonban már májusban
kiterjesztették hatáskörét és ettől kezdve felelős lett minden szövetségi és
köztársasági stúdióban készülő film tartalmáért is.
A filmek tartalmáról pedig a
Vezér azt gondolta, hogy a szocializmus építésén inaszakadtukig dolgozó
embereknek olyan filmművészetre van szükségük, amely nemcsak új hőstettekre
serkenti, de kikapcsolódni is segíti őket a pihenés szűkre szabott perceiben. A
filmkészítők ne „okoskodjanak”. Készítsenek olyan filmet, amely az arany
középúthoz tartja magát. Megfelelő mértékben értelmes és megfelelő mértékben
közérthető.
A komédia műfajában az első
ezeknek a követelményeknek tökéletesen megfelelő film a „Vidám fickók” lett.
Vígjátékok persze készültek a
20-as években is (majd’ félévente egy), de ezek túlnyomó többsége meglehetősen
silány Chaplin-, Buster Keaton-, Max Linder-, Harold Lloyd-utánzat volt. A
sokkal szerényebb számban forgatott jó vígjáték, Borisz Barnet vagy Jakov
Protazanov komédiái pedig líraiságukkal szöges ellentétben álltak az új
elvárásokkal.
Ezek a vígjátékok még „... egy
másik, összetettebb, változóbb korszakot képviselnek. Még éppúgy magukon
viselik a NEP hatását, mint ahogy a háborúét is, a pusztulást, a
munkanélküliséget. Ezeknek a vígjátékoknak a hősei hétköznapi emberek. A
villamosok utasai, a járókelők, a sorban állók, a társbérletek és a
veteményeskertes kis házak lakói, akik a maguk módján vonzóak, de egyáltalán nem
követelnek maguknak különleges helyet a történelemben. Nekik még nem sikerült
megérteniük az új idők eszméit, megérezni annak romantikus pátoszát. Élnek a
peremvidékeken, a külvárosokban, a közösségi lét zsúfoltságában – őket nem várja
a Nagyszínház, vagy a Mezőgazdasági Kiállítás pompás pavilonjai, vagy a
sportünnepély a Vörös téren...” – jellemzi e filmeket a filmtörténész, Mark
Kusnyirov.
Borisz Sumjackij |
Az „átalakítás” levezénylésére
Sztálin a régi pártkatonát Borisz Sumjackijt szemelte ki. Még az illegalitásból
ismerték egymást, Sumjackij vezette a fegyveres harcokat Szibériában és a távol-keleten,
volt a rövid életű Távol-keleti Köztársaság külügyminisztere és szovjet
nagykövet Perzsiában. Egyszóval otthon volt a terrorban és a diplomáciában is, így
valóban alkalmasnak tűnt a filmes szakma átszervezésére.
A végső cél, az amerikai
tapasztalatokat felhasználva megújítani a hazai filmipart, létrehozni egy
„szovjet álomgyárat” a Krímben.
Kapóra jött a tervekhez a nyugati
tanulmányútról ezidőtájt visszatérő (vagy talán épp e célból hazarendelt)
rendezők, Szergej Ejzenstejn és Grigorij Alekszandrov, valamint az operatőr Eduard
Tissze.
Ők még 1929-ben Lunacsarszkij a
Közoktatási Népbiztosság vezetőjének engedélyével (javaslatára?) indultak
szolgálati útra Nyugat-Európába és Amerikába. Hogy tapasztalatok szerzése, vagy
inkább a szovjet mozi propagálása volt a cél (talán is-is) nem nagyon derül ki
számomra, minden esetre ekkor már túl voltak klasszikus némafilmjeiken, „A
Patyomkin páncéloson”, az „Októberen”, a „Régi és újon” így legalább szakmai
körökben ismerték nevüket nyugaton.
Alekszandrov és Ejzenstejn |
Alekszandrov és Ejzenstejn még
1921-ben ismerkedtek össze Moszkvában a Meyerhold-műhelyben. Állítólag
összeverekedtek egy darab kenyér miatt, amit a két napja éhező Alekszandrov
lopott el Ejzenstejntől. A két fiatalember a verekedést követően nemcsak
baráti, hanem később munkakapcsolatba is került, és Alekszandrov segéd- vagy
társrendezőjévé vált Ejzenstejn több filmjének.
Barátságuk olyannyira szoros
volt, hogy filmes körökben homoszexuális kapcsolatról beszéltek.
(„Épp e verekedés nyomán tárult
fel Eijzenstejn számára a fiatalember fizikai varázsa, kísértés, állati vonzerő
áradva belőle” – legalábbis egyik életrajzírója Marie Seton szerint.)
A pletykák ellenére Alekszandrov
24-ben megnősült és elvette a társulat (Kék zubbony) egyik színésznőjét Olga
Ivanovát. (Fiukat az akkortájt Moszkvában járó Douglas Fairbanks tiszteletére
Douglas-nak keresztelték amelyet aztán az idők fordultával Vaszilijra
változtattak. Manpság ismét Douglas-ként ír róla mindenki.)
Szóval 29-ben nyugatra utaztak,
de a tapasztalatszerzés mellett (forgattak az Egyesült államokban és Mexikóban
is) a szovjet életforma propagálására már nem nagyon maradt idejük.
Tissze, Chaplin, Alekszandrov |
Alekszandr Dobrovszkij (aki
jelenleg, az örököstől megvásárolván, az Alekszandrov-Orlova házaspár
archívumának tulajdonosa) szavaival: „a társaság végigjárta az összes züllött
lebujt és Cocteau még egy szabadkőműves páholyba is elvitte őket, mivel ő maga
egyike volt az utolsó vagy utolsó előtti Merovingoknak. Találkoztak a Fehér
emigránsokkal, forgattak egy naiv filmet is az emigrációról. (...) Az erkölcsök
ebben a társaságban egyáltalán nem voltak kommunisták: Ejzenstejn erotomán volt
és homoszexuális, Alekszandrovról és Tisszéről a rossz nyelvek mindig azt
mondták, hogy biszexuálisok. Jean Cocteau-nak viszonya volt Ejzenstejnnel, de a
közvetett bizonyítékok alapján inkább a jóképű Grigorij Alekszandrovba volt
szerelmes. Van az archívumban egy fotográfia Cocteau-ról – a Cannes-i
Filmfesztiválon, az »Orfeusz« bemutatóján – ezzel a felirattal: »Az én
szeretett Grigorij Alekszandrovomnak«. Alekszandrovot viszont az éppencsak
ismertté váló Marlene Dietrich-hez fűzték gyengéd szálak.”
Legalábbis Dobrovszkij ezt
hámozta ki a pillanatnyilag csak általa kutatható dokumentumokból. (Hát, lelke
rajta.)
A három utazó Walt Disney-vel |
Sumjackij szándékai szerint
Ejzenstejn lett volna, aki valóra váltja a „Népek Atyja” elképzeléseit az új
típusú szovjet komédiáról, de a rendező túlságosan „öntörvényű” volt ehhez a
feladathoz. Meg aztán le is nézte Sumjackijt, gyakran nyilvánosan gúnyolódott
felettese tudatlanságán. Egyszer azt ajánlotta neki, hogy az új vígjátékot
Barkov költeménye a Luka Mudiscsov alapján forgassák le, persze a címben
szereplő illetlen családnevet (muda – a szlengben férfi nemi szerv) nem
említette. Agyba-főbe dicsérte a mű ideológiai következetességét, s mivel
Sumjackijnak fogalma sem volt miről beszél, kérte a könyvet. A titkárnők nem
merték közölni a főnökkel miről szól a történet és inkább eltüntették a
sikamlós opuszt.
A GUKF vezetője végül lemondott a
közös munkáról Ejzenstejnnel, Alekszandrov pedig felismerve a rendező
kegyvesztettségét, azonnal szakított vele és felvette a kapcsolatot
Sumjackijjal. (aztán mikor Ejzenstejn visszakerült a „pixisbe”, persze újra
átértékelte kapcsolatukat.)
1932 augusztusában Alekszandrov
meglátogatta Gorkijt, akinek lakásán „véletlenül” épp ott volt Sztálin.
Beszélgetés kezdődött a rendező külföldi tapasztalatairól, aminek végén Sztálin
megjegyezte, hogy a művészet leragadt a tegnapnál és nem akar azzal a
nyilvánvaló dologgal számolni, hogy az emberek szeretik a friss, életvidám
műveket.
Aztán Gorkijhoz fordult:
„Alekszandr Makszimovics, ha
önnek nincs ellenére a vidámság, a nevetés, segítsen felébreszteni a tehetséges
literátorokat, a nevetés mestereit…”
Gorkij megígérte és már ősszel
összehívták az ország vezető rendezőit és forgatókönyvíróit, sürgetve őket,
hogy lássanak hozzá azoknak a vígjátékoknak az elkészítéséhez, amelyeket „már
úgy várnak a szovjet emberek”.
A Sztálinnal való találkozás
aztán végleg meggyőzte Alekszandrovot, hogy komédiát kell forgatnia.
A forgatókönyvet két hónap alatt
írták meg Vlagyimir Masszal és Nyikolaj Erdmannal.
Alekszandrov később igyekezett
úgy beállítani a dolgokat, mintha mindent ő talált volna ki, mindenben ő
döntött volna, de a többiek visszaemlékezései nem ezt tükrözik. Valójában
inkább Sumjackij mozgatta a szálakat. Ő választotta Nyikolaj Erdmant és kérte
tőle, hogy kifejezetten Leonyid Utyoszov és az akkoriban roppant népszerű
„dzsessz-zenekara” körül bonyolódjon a történet.
Nyikolaj Erdman |
Egyébként Erdmant és Masszt a
film forgatásáról vitték el, letartóztatásuk oka bizonyos kéziratban lévő
politikai élű paródiák voltak. Nem is szerepelt nevük a stáblistán. Erdman 3 évet
kapott, Jenyiszejszkbe száműzték. Egy meglehetősen közeli ismerőse (talán még
barátnője is), a színésznő Angelina Sztyepanova – aki később az író Fagyejev
felesége lett – közbenjárására azonban a következő évben átkerült Tomszkba.
Közben továbbra is írt forgatókönyveket és 1941-ben a „Volga-Volgáért”,
miközben továbbra sem lakhatott a fővárosban és a nagyobb városokban, megkapta
a Sztálin díjat. A fővárosba csak 1941 végén térhetett vissza, mikor Lavrentyij
Berija az NKVD klubjának ének és táncegyütteséhez helyeztette.
Visszatérve Utyoszovhoz, ő igazi
őstehetség volt.
Lazar Vaszbejnként született
Ogyesszában, már 15 évesen több hangszeren játszott és énekelt a zsinagógában
meg mindenféle esküvőn.
A középiskolát sem fejezte be,
kicsapása után cirkuszosnak állt, gyűrű és trapéz-artista, sőt még bohóc is
volt. A polgárháború után került Moszkvába, majd Leningrádba. Az akkortájt
divatos „miniatűr” színházakban lépett fel. Ezeken a varieté-, és kamaraszínpad-szerű
helyeken kuplékkal, monológokkal, rövid jelenetekkel léptek fel a művészek, de
néha divatbemutatót, filmvetítést is beiktattak. Egy ilyen helyen tartotta az
Utyoszov-zenekar első fellépését 1929 március 8-án.
Utyoszov és együttese 1929-ben |
„... közérthető, dallamos,
érzelmes, jazz muzsikát [játszott],közelítve azt a népdal hagyományaihoz.
Nemcsak eredeti jazz-zenekart hozott ezzel létre, hanem esztrádművészek
közösségét is. A kiváló zenészek, akik kotta nélkül játszottak, előadtak
bármilyen jelenetet a zene nyelvét kiegészítve a színház nyelvével.”
A 30-as évek elején már valóban országszerte
ismert és kedvelt muzsikus volt, hatalmas rajongótáborral.
A női főszereplőt kicsit
nehezebben találták meg.
Még amatőrökkel is próbálkoztak.
Az egyik esetre Alekszandrov így emlékezett:
„Moszkváig jutott a híre, hogy a
Ramenszkij körzetben van egy lány, egy traktoros, megdöbbentő ének- és
tánctudással. Manapság biztos megnyerné a köztársasági versenyt, még a
szövetségit is, de akkoriban...
Elmentünk Ramenszkojéba,
szerveztek nekünk valami falusi amatőr előadás-félét. Fellépett a kolhoz
együttese, ez a lány meg énekelt és táncolt. A képességei valóban kiválóak
voltak és úgy döntöttem, hogy elhívom Moszkvába próbafelvételre. A gépállomás
vezetője azonban nem engedte el Moszkvába, így indokolva: »Fölösleges neki
óbégatnia, dolgozzon csak a traktoron. Nekem így is művésznő!«”
Aztán 33 tavaszán a díszlettervező
és grafikus Pjotr Williams elhívta Alekszandrovot a Moszkvai Művész Színházba,
ahol Offenbach „La Perichole” c. operettjének címszerepét a 30 éves Ljubov
Orlova játszotta.
A rendező megnézte és már másnap
este együtt mentek a Bolsojba a Szobinov ünnepségre. (Leonyid Szobinov
operaénekes 60 éves korában, 1933-ban vonult vissza a színpadtól.)
Utána hajnalig bolyongtak
Moszkvában és a végén Alekszandrov felajánlotta Orlovának a „Vidám fickók”
főszerepét. Ő sokáig szabódott, de végül igent mondott.
Ez Alekszandrov regényes változata
arról, hogyan ismerkedett össze későbbi feleségével.
Mások szerint maga Orlova volt a
kezdeményező fél. Egyszerűen bement a stúdióba és felajánlotta magát a
szerepre. A próbafelvételen azonban gyenge teljesítményt nyújtott, így nem
nyerte meg a rendező tetszését. De Orlovát nem lehetett megállítani. Egyik barátnője,
a dokumentumfilmek stúdiójának igazgatója, Ligyija Sztyepanova közeli ismerőse
volt Alekszandrovnak. Egy nap meghívta magához a rendezőt egy csésze teára,
ahová „váratlanul” betoppant Orlova is. Mit tesz isten, Sztyepanovának hirtelen
el kellett mennie valahová és otthagyta kettesben Alekszandrovot és Orlovát.
Néhány nappal később aztán Orlova megkapta Anyuta szerepét.
A történet mögött talán meghúzódik
egy kis rosszindulat, de az kétségtelen, hogy az anyai ágon nemesi családból
származó, hadmérnök apával büszkélkedő színésznő rendelkezett némi
tapasztalattal a megfelelő partnerek kiválasztásában.
A fiatal Ljubov Orlova |
A zongorázni, balettozni tanuló
fiatal lány családja nehéz körülmények közé került a polgárháború alatt és után.
Orlova szabad idejében moziban zongorázott, táncolt, hogy segítse őket. A
konzervatórium és a Moszkvai Művészeti Technikum elvégzése után felvették a
Művész Színház Zenei Stúdiójába kóristának. Még ugyanebben az évben egy előadás
után valaki bemutatta neki a prominens párthivatalnokot, Andrej Berzint.
Az Orlov család a társbérletből
hamarosan önálló lakásba költözhetett, Orlova pedig a házasságkötés után
férjéhez. Berzint azonban nemcsak a fiatal kóristalány érdekelte, hanem a
politika is. Ebben azonban már nem volt olyan szerencsés. A 20-as évek végére
helyettes népbiztos lett belőle, a pártellenzék egyik fontos alakja. 1930
elején letartóztatták az un. „Csajanov-ügyben” és ezzel kilépett a kóristalány
életéből.
(Kazahsztánba száműzték, ahol a
„Szojuzpromkorm”, a Szövetségi Élelmiszeripari Egyesülésnél dolgozott 1938-as
újabb letartóztatásáig. Ekkor már a GULAG-ra került ahonnan csak a háború után
szabadult. 1951-ben halt meg Lettországi rokonainál, rákban. Ezt csak azért
jegyzem meg, mert Orlova, mikor a film bemutatása után megkapva az Érdemes
Művész címet Sztálinnál járt, érdeklődött a Vezérnél első férje után. Sztálin
meglepődött, de megígérte, hogy segít. Orlovát nemsokára behívatták a
Lubjankára ahol az egyik KGB vezető közölte vele, hogy a volt férje még él, és
ha az az óhaja, akár már ma csatlakozhat hozzá. Orlova egy szót sem szólt,
felállt, és csendben elhagyta a szobát.)
Visszatérve a Művész Színházhoz,
a kóristalányból viszonylag rövid idő alatt lett primadonna.
1926-ban vált ki a színházból a
Zenei stúdió és lett önálló Zenés Színház mely akkori vezetőjének nevét,
Vlagyimir Nyemirov-Dancsenkóét vette fel. Az addig vezető színésznő Olga
Baklanova (állítólag Nyemirov-Dancsenko szeretője) egy turnét követően
Hollywoodban maradt. Őt a primadonna szerepkörben Nagyezsda (más források
szerint Anna) Kemarszkaja követte, de már 32-ben Orlova volt a nagy sikereket
arató új üdvöske, köszönhetően tehetségének és talán közeli barátjának is, aki
Vlagyimir Nyemirov-Dancsenko fia, a szintén a színházban dolgozó Mihail volt. A
barátság annyira közeli volt, hogy mindenki közelgő házasságukról beszélt ám az
mégis füstbe ment. Új rajongó tűnt fel, egy osztrák impresszárió (máshol
diplomata, vagy üzletember) személyében. Nem lehet tudni, hogy a színésznő mit
remélt ettől a kapcsolattól, talán külföldre vágyott, talán a mozihoz remélt
valami összeköttetést, ugyanis a színházat egyre szűkebbnek érezve, a filmezés
felé kezdett kacsingatni. Szerepelt is két filmben („Aljona szerelme” és a
„Pétervári éjszaka”) de színpadi sikerei ellenére a filmeket sem a szakma sem a
közönség nem vette észre.
Ekkor kapta (vagy szerezte meg) Alekszandrov
ajánlatát.
És meg is ragadta.
Alexandrov és Orlova a forgatáson |
Bár a forgatásra Alekszandrov a
feleségével és a kisfiával, Orlova pedig osztrák élettársával érkezett, sőt az
operatőr Vlagyimir Nilszen is megpróbált közeledni a színésznőhöz, de az és a
rendező csak egymással voltak elfoglalva. (Egyébként Nilszen is Borisz
Sumjackij ajánlására lett a film operatőre, korábban Ejzenstejn két filmjében
is Eduard Tissze kameramanja volt, 1935-ben pedig ő fényképezte Ejzenstejn
szerencsétlen sorsú „A bezsini rét” című filmjét. Nilszen éppen száműzetését töltötte
a Fehér-tengernél, onnan hozatta el Sumjackij, aki úgy tűnik a szakmaiságot azért
fontosabbnak gondolta mint a makulátlan előéletet.)
Alekszandrov mindent megtett,
hogy a színésznő ne kezdőnek, hanem a forgatás nagyasszonyának érezze magát.
Még a forgatókönyvön is változtatott, hogy Orlovának több jelenete legyen. A
stáb érdeklődéssel figyelte lesz-e új párja a szovjet filmművészetnek.
Lett.
Először az osztrák elégelte meg,
hogy asszisztáljon a szerelem szárba szökkenéséhez, aztán Alekszandrov családja
is visszatért Moszkvába.
A forgatáson |
A forgatás részben Gagrában
zajlott, Szergej Petrovics Fjodorov sebészprofesszor („az orosz urológia
atyja”) nyaralójában, bár az ehhez kapcsolódó történetre azért nem mernék
mérget venni:
„A professzor ebben az időben Moszkvában
tartózkodott. A filmes stáb megkereste a házra felügyelő olaszt és rábeszélte,
hogy engedélyezze a forgatást a dácsában. A gyanútlan olasz azt gondolva, hogy
egy ilyen gyönyörű helyen csak csodálatos szerelmi jeleneteket lehet forgatni,
beleegyezett. Nyugodtan figyelte a felső erkélyen ülve a stáb előkészületeit, a
kék ingben, mexikói nadrágban és trópusi sisakban megjelenő Alekszandrovot. Aztán
felhangzott a jel, a díszes lépcsőkön pedig az abházok vad kiáltásai közepette vágtatni
kezdett egy felbőszült tehéncsorda. Mindent elsöpörtek ami az útjukba került. Az
állatok öklelve, lépcsőket törve, a banánfákat gyökerestől kiforgatva rohantak
fel. A szerencsétlen olasz látva a pusztítást, a saját nyelvén kezdett hangos
kiabálásba. Ám a filmesek nem álltak le. Négy órán át tartott a forgatás, négy
órán át jajveszékelt az olasz, Alekszandrov pedig négy órán át mosolygott derűsen.”
A résztvevők számára emlékezetes
forgatás volt, izgalmakkal, kellemetlenségekkel, sőt balesetekkel tűzdelve.
Utyoszov és Mar' Ivan'na |
A megvadult bika hátán, a
forgatókönyv szerint Utyoszovnak kellett volna „rodeóznia”, ám ő ezt kerek
perec megtagadta. Akkor Orlovát ültették fel rá (mármint a bikára), akit aztán
a megvadult állat annak rendje és módja szerint le is dobott magáról. A
színésznő egy egész hónapig feküdt a kórházban.
Az állatok is megsínylették a
forgatást, de nekik nem volt választási lehetőségük.
Két tehén összecsuklott a
hőségtől, egy harmadik pedig legurulva egy magas lejtőn az útra zuhant,
„szörnyen megrémítve a strandról visszatérő hölgyeket”.
Az ebédlői jelenetben szereplő
malackával egy tál konyakot itattak meg, hogy tántorogjon a felvételen, a bika
pedig tíz liter vodka után vált kellőképpen részeggé. Mivel ez túl jól sikerült
és a bika kötelét elszakítva üldözni kezdte a stáb tagjait, egy állatorvos
javaslatára a vodkához brómot kevertek. A bika részeg lett, de nyugodt. És hogy
emellett még „mosolyogjon” is, tubákot szórtak szét körülötte.
A 30-as években még senki sem törődött
azzal, amit napjainkban szinte mindig tudomásunkra hoznak a filmek készítői.
Mármint, hogy a filmben szereplő állatok semmiféle bántalmazást nem szenvedtek.
Azért abban ne legyünk olyan
biztosak, hogy ez így is van.
(Hallottam olyan – manapság
zajlott – forgatásról, ahol a bikát elektromos sokkolóval „vadították”. A
szerencsétlen állat rögvest összecsinálta magát kínjában.)
A film 34 őszére állt össze
teljesen, de már nyáron „tesztelték” hosszabb-rövidebb részleteit.
A sorsát befolyásolók közül talán
Gorkij volt az első aki látta a még nem teljesen elkészült alkotást. Különösen
a zenészek verekedése tetszett neki: „a magunk módján verekednek, nem amerikai
módra” – mondta. (Hogy ezen pontosan mit értett nem tudom, de a jelenet valóban
elég mozgalmasra sikeredett. A tíz napig forgatott jelenetet végül négy percre
vágták össze, igaz, vágását nem az alkotók, hanem Ejzenstejn végezte.) A film
keresztapja is a „forradalom viharmadara” volt, a „Dzsessz komédia” és „Az abrau-dursoi
pásztor” helyett ő találta ki a „Vidám fickókat”.
Forgatási jelenet |
Sztálin július közepén látta a
filmet, az eseményről maga Sumjackij tudósít, aki rendszeresen készített
feljegyzéseket a Kreml vetítőtermében lezajlott eseményekről. A vetítés 1934.
július 13-ról 14-re virradó éjszaka történt, a Vezéren és Sumjackijon kívül
Molotov, Vorosilov, Kujbisev, Kaganovics, Zsdanov, Ordzsonikidze és Jenukidze
vett részt rajta.
„Sztálin:
- Na, mit nézünk még meg? (Előtte
a »Cseljuszkin« c. Dokumentumfilmet látták.)
Vorosilov:
- Nézzük meg, a »Vidám fickókat«!
Sztálin:
- Az meg miféle film?
Vorosilov:
- Egy érdekes, vidám, zenés film
Utyoszovval meg a dzsessz-zenekarával.
Sumjackij:
- De még nincs nálam az egész,
csak mostanában készül el. Csak az első (három) részt tudom megmutatni.
Sztálin:
- Kíváncsivá tesz bennünket. Hát
akkor legalább az elejét.
Kaganovics:
- Hisz Utyoszovnak nincs is
hangja.
Zsdanov:
- Ráadásul mindig csak züllött
dalokat énekel.
Vorosilov:
- Nem, majd meglátják, nagyon
tehetséges művész. Nagy tréfacsináló és remekül énekel a filmben. Nagyszerű
film.
Sumjackij:
- Elértük, hogy úgy istenigazából
játsszon és énekeljen.
Kaganovics:
- És hogy érték el?
Sumjackij: Beszéltem a hangosfilm
technikai lehetőségeiről.
Sztálin:
- Hát, ha egyszer jó, akkor
lássuk!
Utyoszov és Marija Sztrelkova |
A »Vidám fickók« első részeinek
vetítése homéroszi hahota közepette zajlott. Különösen tetszett (Joszif
Visszarionovicsnak, Klimentyij Jefremovicsnak, Lazar Mojszejevicsnak és
Zsdanovnak) a jelenet a strandon a hallal, és a következő párbeszéd: »- Ön
olyan fiatal és már zseni. Hogyan lehet ez? – Szokás dolga.« Nagyon tetszett a
masírozás, a gőzhajó (?!), a csorda névsorolvasása stb. Érdeklődni kezdtek ki
forgatta és hol.
Sumjackij: Elmondtam.
Kaganovics:
- Ez tényleg nálunk Moszkvában készült?
Merthogy igen magas színvonalú munka, közben meg azt mondják, hogy az önök
moszkvai üzeme nem is üzem, hanem inkább temető. A sajtóban is gyakran szóba
kerül.
Sumjackij:
- Ezt csak a szkeptikusok, a
pesszimisták mondják nálunk, azok az emberek, akik maguk nem igazán dolgoznak.
Sztálin:
- Mondjuk ki nyíltan – a
dologtalan mizantrópok. Még nem kevesen vannak ilyenek, mindenféle ügy körül.
Ahelyett, hogy kemény munkával igyekeznének javítani a dolgokon, csak morgolódni
tudnak és megjósolni a sikertelenséget…”
Július 21-én Sumjackij
levetítette az egész filmet, mégpedig Sztálin kifejezett kérésére. („És az a »Vidám
fickók«, aminek már megnéztük az elejét?”) Vorosilov eljátszotta a strébert: „Én
már láttam az egészet. Betegre nevettem magam. Nagyon jó film.” Mire Sztálin
leintette: „Katona módra cselekedett, sebesen. De a filmet majd akkor
értékeljük, amikor mind együtt megnéztük.”
Orlova és Utyoszov |
A Vezérnek egyébként tetszett a
film, vetítés közben nagyokat nevetett, kommentálta a többieknek a cselekményt,
a filmtrükköket. A névsorolvasás jeleneténél Vorosilovhoz fordult: „Tessék, ez egy
jó ötlet. Nálunk meg okoskodnak és borongós »újjáépítési« meg »átnevelési«
történetekben keresik az újat. Nekem nincs ellenemre ezeknek a problémáknak a
művészi feldolgozása. Épp ellenkezőleg. De tegyék úgy, hogy derűs, élénk és
vidám legyen.”
Úgy érezzük magunkat, mint egy
szabadnap után, jegyezte meg a végén.
Egy jelenetet azért mégiscsak ki
kellett hagyni a filmből, de hogy ez Sztálin, vagy a film – mint
„ellenforradalmi és huligán” mű – betiltására kísérletet tevő Andrej Bubnov (közoktatási
népbiztos) és Alekszej Szteckij (1935-től az SZKP KB agitprop osztályának
vezetője) kezdeményezésére történt-e, arra nem találtam utalást.
A kivágott jelenetben a kolhoztagok
ítélkeznek a főhős felett, akinek felelőtlen magatartása következtében kerültek
az állatok a „Fekete Hattyú” panzióba. A későbbi kiváló komikus, Eraszt Garin
volt a vádló:
„Csak gondolják meg, elvtársak,
micsoda züllésbe taszította Potyehin elvtárs a rábízott csordát. Két külföldi
különlegességünk, Zoja a svájci és Eszter Van Dongen a holland tehén nem
éjszakáztak a kolhozban, és reggel rúzsnyomokkal a tőgyükön jelentek meg a
legelőn!”
Az év végi bemutató egy
pillanatra még veszélybe került a december elsején történt leningrádi Kirov-gyilkosság
és az azt követő országos gyász miatt, de aztán a Kreml úgy döntött, hogy a
népnek még az év vége előtt megfelelő szórakozást kell nyújtani. A Sumjackij által
eredetileg Leningrádba tervezett bemutatót december 25-én a moszkvai „Udarnyik”
(Élmunkás) filmszínházban tartották meg.
Ahogyan maga a film, annak reklámja
is igyekezett a hollywoodi tapasztalatokból meríteni. A film dalai megjelentek
hanglemezen, kiadták a dalok kottáit, dalszövegeit, árusították a főszereplők
fényképeit. A hölgyek „Vidám fickók” csokoládét, a férfiak „Vidám fickók”
cigarettát vásárolhattak az üzletekben. Mozgó reklámhordozóként még egy
halottaskocsi is megjelent az utcán.
Külföldön „Moszkva nevet” címmel
vetítették a filmet. „A Vidám fickók előtt az amerikaiak csak Dosztojevszkij
Oroszországát ismerték. Most hatalmas előrelépést láthattak az emberi lélektanban
– az emberek harsányan és vidáman nevetnek.” – mondta Chaplin.
Leonyid Utyoszov |
Röviddel a premier után, 1935 januárjában
ünnepelte a szovjet mozi 15 éves fennállását. A nagy „csillaghullásból” nem
maradtak ki a „Vidám fickók” alkotói sem. Ekkor kapta Alekszandrov a már
említett katonai kitüntetést, Sumjackij a Lenin-rendet, Orlova pedig a
Szovjetunió Érdemes művésze címet.
Az Alekszandrovval és Orlovával a
forgatáson meglehetősen rossz viszonyba került Utyoszov ebből kimaradt.
Az ellenségeskedés kiváltó oka
talán Utyoszov forgatáson tett megjegyzése volt. Amikor először látta a
harmincévesen egy fiatal lány szerepére készülő Orlovát, odafordult
Alekszandrovhoz és megkérdezte: „Hol találtad ezt a régi kalocsnit?”
Így aztán Utyoszovnak kitüntetés
helyett be kellett érnie egy hazai gyártmányú „Fet” fényképezőgéppel.
Igaz, járhatott volna rosszabbul
is.
Mint írtuk, Erdmant és Masszt már
a forgatáson „begyűjtötték”.
Az operatőrt, Vlagyimir Nilszent,
1937-ben a „Volga-Volga” forgatását követően tartóztatták le (az év elején még
megkapta a szovjet Becsületrendet).
Nilszen, a börtönben |
„Azt találtam furcsának, –
mesélte egy beszélgetésben özvegye, Ida Penzo – hogy a szálloda adminisztrátora
(akkor a Metropol szállóban laktak) kétszer is érdeklődött telefonon este hat
óra után, otthon van-e Vlagyimir Szemjonovics illetve hamarosan megjön-e.
Épphogy leültünk az asztalhoz, a folyosón felhangzottak valakinek a sietős léptei,
aztán váratlanul a második emeleti 276-os szobánkba kopogás nélkül besétált két
civil ruhás férfi. Egyikük csendben megállt az ajtónál, a másik revolvert
fogott Nilszenre és számomra érthetetlenül dühösen azt kiáltotta: »Fel a
kezekkel! Itt a letartóztatási parancs.« A férjem, teljesen nyugodtan letette
az asztalra a kést és a villát, felállt és halkan azt mondta: »Miért fel a
kezekkel? Nincs fegyverem.« Felvette a kalapját, kabátját, és búcsúzóul azt
mondta nekem: »Ne aggódj... néhány nap múlva megjövök, mint régen... Engem az
NKVD-ben ismernek.«”
Az operatőrt szinte minden barát
sietett megtagadni. Újra Ida Penzo:
„Eduard Tissze azt válaszolta
nekem a telefonban, hogy kéri, ne számítsam őt a baráti körömhöz. Alekszandrov meg,
megtudva tőlem a férjem letartóztatását annyira megrémült, hogy azonnal elveszítette
a beszélőképességét.”
Ellenforradalmi tevékenységgel és
kémkedéssel vádolták. A kérdésre, hogy a kémkedés mellett miben nyilvánult meg
ellenforradalmi tevékenysége, azt válaszolta: „Filmhíradós munkára kaptam
ajánlatot, hogy a Vörös téri parádé forgatása közben terrorista cselekményt
kövessek el. Bár elfogadtam az ajánlatot, de nem voltam terrorista
hangulatban.”
1938. január 20-án lőtték agyon.
Még nem volt 33 éves. Ejzenstejn zseninek tartotta, ha Hollywoodban él bizonyára
megkapta volna az „Oscart” – mondta róla.
Bár félreállításában
nyilvánvalóan Sumjackijhoz fűződő kapcsolata volt a döntő, talán nem meglepő,
hogy neki is volt egy összezördülése Orlovával és Alekszandrovval.
Értékelte Orlova tehetségét,
lenyűgözte temperamentuma, de észrevette a színésznő arcán szaporodó ráncokat
is.
„Egy nap, 1936 őszén – meséli Szaul
Mihajlovics Gofman – Nilszen odajött hozzám és izgatottan azt mondta: »A
következő filmben, amit Alekszandrovval csinálok, Sztrelkát a postásnőt, egy
másik fiatal színésznő fogja játszani. Szóltam Grisának.« Szolidáris volt vele
Nyikolaj Erdman is. Amikor Nilszen beszélt erről Alekszandrovnak, a szerelmes
rendező nagyon felindult, és azt mondta neki: »Orlovát az egész ország imádja,
és mint színésznőt, szereti őt Sztálin elvtárs is.« Vologya engedett neki, de nekem
mint mindig, félig tréfásan félig komolyan azt mondta: »Aki Ljubát filmezni
akarja, annak zseninek kell lennie.« Maga a színésznő (aki akkor volt a 35. évében
) megkérdezte Nilszent: »Murzilka, ez veled az utolsó filmem, vagy ez az utolsó
fiatal szerepem?« (...)
A »Cirkuszban« Rajecska szerepét játszó
Melnyikova mesélte nekem: »Egy a rendezővel történt kisebb veszekedés után Nilszen
nem jött ki az egyik fontos jelenethez és Grigorij azt mondta a forgatócsoportnak,
hogy javasoltak neki már egy másik főoperatőrt, de még meggondolja.«”
A hazatérés Amerikából. Bal szélen Sumjackij, jobbról a második Nilszen |
Borisz Sumjackij a
filmfejlesztési program kidolgozója, a film bemutatását követően egy
delegációval (Nilszen is tagja volt) Amerikába indult, tanulmányozandó a
filmipar ottani tapasztalatait. Visszatérve láttak neki a szovjet „álomgyár”
megteremtésének. Sztálin jóváhagyta a tervet, de sajnálkozott, hogy Mussolini
megelőzhette a Szovjetuniót, mert már két évvel korábban létrehozta saját „Hollywoodját”.
Aztán fordult a szél.
Talán Sztálin vesztette el
érdeklődését a krími filmváros iránt, talán Sumjackij vált túlságosan
„önjáróvá” és lett tüske sokak körme alatt, talán mindkettő.
Az újságok kisvártatva piszkálni
kezdték fellengzős és ellentmondást nem tűrő stílusáért, majd később
feljelentették a Párt KB-nál. A feljelentők élén az „emberi lélek mérnökei”, az
írók és a filmes személyiségek álltak.
Az 1937-es év folyamán a
filmirányítás összes helyettes vezetőjét ellenséggé nyilvánították és eltüntették.
Magát Sumjackijt 1938 elején
tartóztatták le és a Szovjetunió Legfelsőbb Bíróságának Katonai kollégiuma
júliusban ítélte halálra. Az ítéletet csak hat hónappal később hajtották végre.
A vizsgálat során bevallott mindent. Kiderült, hogy kinevezése legelső pillanatától
bomlasztotta a mozit, elnyomta a fiatal kádereket. Különösen a könnyű műfajnak
igyekezett károkat okozni. Az általa létrehozott ellenforradalmi szervezet
tönkretette a szalagokat, megrongálta a kamerákat. 1937 januárjában a Politikai
Bizottság tagjainak megmérgezése céljából összetört egy higannyal teli lombikot
a Kreml vetítőtermében.
A „Vidám fickók” születésénél bábáskodók
közül talán csak Orlova és Alekszandrov karrierje ívelt töretlenül felfelé.
A színésznő a 30-as évek végére az
ország ünnepelt sztárja lett. Férje egymás után forgatta vele a zenés filmeket.
1936-ban elkészült a „Cirkusz”, 1938-ban a „Volga-Volga”.
Sztálin továbbra is lelkesedett
érte.
Kettejük kapcsolata egyébként is
meglehetősen furcsán alakult. Sztálin, elfoglaltságai ellenére képes volt egy
álló órán át beszélgetni vele telefonon. Egyszer, hazatérve a Kreml egyik
fogadásáról Orlova felfedezte, hogy a György-teremben elveszítette a brossát. Fogta
a telefont, Joszif Visszarionovics pedig elrendelte, hogy kapcsolják be a teremben
a fényeket és keressék meg az elveszett ékszert. „Vigyázzon Orlovára, csak egy
van nekünk belőle” – mondta egy alkalommal Alekszandrovnak.
De még a „Nagy Kormányos”
barátsága sem akadályozhatta meg, hogy a sajtó kikezdje a művésznőt. Ennek oka
persze saját maga volt.
A problémák talán az ivással
kezdődtek. Annyira elvesztette a mértéket, hogy Alekszandrov, hazatérve a
munkából rendszeresen részegen találta. A rendező aztán valahogy – talán az
Orlova számára legfontosabbal, a karrierje elvesztésével fenyegetőzve –
rávette, hogy leszámoljon az italozással, ám hamarosan újabb „zűr” támadt
körülötte.
A vnukovoi dácsa, a teraszon a pár |
A “Vidám fickókért” a házaspár
kapott egy hektár földterületet Vnukovoban. (Dunajevszkij is.) 1938 nyarán aztán
a pár úgy döntött, nyaralót épít rajta.
Fjodor Razzakov változatában:
„…az építkezés sok pénzbe került.
A lehető leggyorsabban kellett a pénzt előteremteni és Orlova megtalálta a
kiutat.
A fellépti díja, más művészekhez
viszonyítva elég magas volt – 750 rubel. A fennálló probléma miatt azonban ez a
pénz nem volt elég, ezért szervezett magának áprilisban Kijevbe egy vendégszereplést,
amiért 3300 rubelt kért. Az összeg csillagászati volt, de Orlovával előzékenyen
bántak.
Vérszemet is kapott.
A következő hónapban Ogyesszában
kellett koncerteznie, az új ár pedig előadásonként 3000 rubel lett. Nem
beleértve természetesen az utazás költségét, a napidíjat stb. Ám itt csalódnia kellett.
Az Ogyesszai Filharmonikusok vezetősége, hivatkozva szűkös anyagi lehetőségeire,
ilyen feltételek mellett nem vállalta a közös munkát Orlovával.
Ő azonban ebből a helyzetből is
megtalálta a kiutat.
Megkereste a filharmonikusok
helyi pártbizottságának elnökét és vele állapodott meg a koncertek díjazásáról.
Ennek eredményeként az Ogyesszaiaknak mégis ki kellett fizetniük a nyolc koncertért
24 000 rubelt.
Orlova, minden eszközt
megragadván a dácsa felépítéséhez, láthatóan meg volt győződve arról, hogy ezt
a fajta »ügyeskedést« is megússza. De nem volt szerencséje.
Vendégekkel a dácsában |
Az eset a Központi Bizottságig
jutott és az úgy döntött, hogy a híres színésznőt meg kell zabolázni. A »Szovjet
Művészet« június 10-i számában megjelent egy cikk »Elfogadhatatlan viselkedés«
címmel.
Ezt követően Orlova egy időre háttérbe
szorult és Alekszandrovnak, kapcsolatai ellenére komoly erőfeszítésébe került
megvédenie feleségét a további támadásoktól.
Végül az eset szerencsésen
feledésbe merült.”
Egy évvel később a „Fényes út”
bemutatóján már a kutya se emlékezett rá. A film eredetileg a „Hamupipőke”
címet viselte volna, de Sztálinnak nem tetszett és összeállított egy tizenkettes
listát a számára elfogadhatóakból. Ezt aztán elküldte Alekszandrovnak. Ő a
„Fényes utat” választotta, a Filmforgalmazási Főigazgatóság nagy bánatára,
hiszen már legyártatták a „Hamupipőke” parfümöt, melynek piacra dobását a
premierre időzítették, hiszen Orlova nevével mindent el lehetett adni.
Hatására a szovjet nők körében
járványosan terjedt a haj hidrogénezése és a szemöldök kiszedése. Az orvosok
Orlova szindrómaként kezdték emlegetni azt a tünetegyüttest, amely egyeseknél a
megszállottságig fokozódó hasonlítani-vágyásban nyilvánult meg. Ezek a hölgyek
a külsőségek mellett úton-útfélen állítgatták, hogy közeli hozzátartozói
(testvére, lánya) a színésznőnek.
Egy rajongó rendszeresen
hívogatta telefonon, utánozta a hangját, egész monológokat adott elő a
szerepeiből, sőt dalra is fakadt.
Közben Alekszandrov is építgette
a maga karrierjét. Felesége Sztálinhoz fűződő kapcsolatát is kihasználva,
igyekezett közel kerülni imádott Vezéréhez.
„Elbűvölő, mosolygós ember
benyomását keltette, megérezte a politikai konjunktúrát. Kollégáinál sokkal
gyakrabban érintkezett a filmes vezetőkkel és a magas rangú
pártfunkcionáriusokkal, ügyesen megteremtve saját hírnevét. Művészileg
fogékony, muzikális ember volt, de nagyon szeretett kérkedni, festeni magát,
kihangsúlyozni valós és képzelt érdemeit, és jóindulatúan elmosolyodott, ha
időnként bírálták Nilszent, Lebegyev-Kumacsot, Erdmant, Utyoszovot vagy
Dunajevszkijt.”
„Miről ír ez? Mikor lesz már vége
ennek az alekszandrovi kitalációnak! Az ő baja egyértelműen a nagyzási mánia” –
mondta Utyoszov, Alekszandrov 1976-ban megjelent visszaemlékezéseiről. Igaz ők
nagyon nem szerették egymást, de az operatőr, Nilszen özvegye is hasonló
emlékeket őriz a rendezővel kapcsolatban.
Geraldin és Charles Chaplin Orlovával |
A házaspár szerencsecsillaga a
háború után sem áldozott le.
Sokat utaztak együtt szerte a
világban, mindenkinek demonstrálva a szovjet demokrácia diadalát.
A személyes barátok között filmszínészek,
köztük sok híresség, különösen Charlie Chaplin.
Ugyanakkor a Szovjetunió filmes
sokadalmában, ennek a „sztár-párnak” gyakorlatilag nem volt igazi barátja,
ellenséget viszont jócskán szereztek maguknak.
1964-ben például, az egyik
fesztiválra készülve, Grigorij Alekszandrov úgy döntött, újra hangosítja a
„Vidám fickókat”. A rendező Vlagyimir Trosint kérte fel, hogy kölcsönözze
hangját Utyoszov szövegéhez és dalaihoz. A munka el is készült Utyoszov pedig
tudomást szerezve róla, dühös hangú levélben vonta felelősségre Trosint. Trosin,
hogy tisztázza magát, Alekszandrovot hibáztatta. Alekszandrov végül elismerte,
hogy megtévesztette a fiatal színészt azzal, hogy Utyoszov nem akarja vállalni az
újrahangosítást. Utyoszov nem hagyta annyiban, Alekszandrov pedig kénytelen
volt meghagyni az eredeti hangot. (Más források szerint a filmet vetítették az
új hangosítással, de a közönségnek nem tetszett.)
Ljubov Orlova más ellenséggel is küzdött,
az öregedéssel.
A megjelenésére mindig gondosan
ügyelő színésznő, már-már mániákusan próbálta eltüntetni ráncait, pánikba esett
a fényképezés és minden olyan nyilvános megjelenés miatt, ahol úgy gondolta nem
tudja elrejteni valódi korát.
A filmekben férje különböző
trükkökhöz folyamodott, például emelvényre állította a székét, hogy az arca a
kamera magasságába kerüljön, speciális megvilágítással igyekezett simítani a
ráncokat.
A külföldi utazásokról
„csodakrémekkel” megrakodva tértek haza. Amikor már ezek sem segítettek, Orlova
(talán elsőként a szovjet filmszínésznők közül) a plasztikai sebészettel
próbálkozott. (Bár a már említett Alekszandr Dobrovszkij, a hagyaték
tulajdonosa ezt kitalációnak tartja.)
A lényeg azonban, hogy mint
minden halandó, öregedett és az új Anyuta-szerepekben nevetségessé vált.
Utolsó (dobozban maradt) filmjét
a 74-es „Szkvorec i Lira” (Seregély és Lant) címűt, háta mögött a Moszfilmnél
„Szklerózis és Klimax”-ként emlegették.
Az utolsó, (dobozban maradt) filmben |
Még életükben sokan állították,
hogy az ő házasságuk olyan erős és tökéletes volt, hogy a legkisebb pletyka sem
tapadt hozzájuk. Közben már akkor is beszélt a filmes közösség arról, hogy a
nagy szerelem Orlova és Alekszandrov között nem más mint egy legenda, amelyet
ők fáradhatatlanul ápolnak.
Kétségtelen, hogy kapcsolatuk nem
szűkölködött furcsaságokban. Soha nem beszélgettek. Sok évtizedet leéltek
együtt és soha nem mondtak egymásnak egy szót se. Leveleztek. A kommunikáció
ezen módjához állítólag Orlova ragaszkodott. („Nálunk az irodában tonnaszámra
hevernek ezek a levélkék” – mondja Dobrovszkij) Persze, az emberek előtt,
vendégségben, igaz szigorúan magázódva,de beszélgettek. Ám egyedül – csak
írásban.
(Orlova nem szerette volna, hogy
férje bevallja neki saját korábbi kapcsolatait. És akkor megegyezett vele, hogy
játsszák ezt a „tréfából nem beszélünk” játékot – magyarázza a bennfentes.
Hááát…?!)
A vnukovoi villában az emeleten
eleve két lakrészt alakítottak ki, egy nőit és egy férfit. Orlova első férjét
szinte a hitvesi ágyból hurcolta el a Cseka, attól kezdve soha többé nem tudott
együtt aludni senkivel. (Ez megint Dobrovszkij indoklása.)
És akkor már meg sem kell
lepődnünk azon, hogy bár pályája során számtalan filmben, számtalan szerelmes
jelenetben játszott, ezek között nem volt egy film sem, melyben az általa
megformált hősnő valakivel csókolózott volna.
Ljubov Orlova 1975-ben halt meg,
hasnyálmirigy rákban. 1978-ban meghalt Alekszandrov fia, Douglas. A rendező,
fia halála után feleségül vette annak özvegyét, Galina Krilovát, mondván, hogy
a hagyaték ne kerüljön idegen kézre. 1983-ban elhunyt Grigorij Alexandrov is. A
hagyatékot unokája, Douglas fia, szőröstül-bőröstül eladta.
Douglas a fiú, Grigorij az apa és az unoka a 60-as években |
A sorozatot valóban az ünnepre
színezték ki, 2009 május 4-től kezdték újra vetíteni a „Rosszija” csatornán.
Ahogy aztán követte a többi film (már május 9-én a „Csak az öregek mennek a
csatába”, majd a „Hamupipőke”, a „Lelenc”, a „Volga-Volga”) úgy lángoltak fel
Oroszországban is azok a viták, melyek az Egyesült Államokban és Európában már
a 80-as évek elején elkezdődtek. A kiszínezés ellenzői hollywoodi barbárságot
emlegetnek, a filmtörténet meghamisítását, az alkotók szándékainak
semmibevételét. Hogy az alkotók a színes film mindennapossá válása előtt
szükségből vagy művészi indíttatásból dolgoztak fekete-fehér nyersanyagra azt
ma már valószínűleg nehéz lenne eldönteni. Ejzenstejn állítólag saját kezűleg
festette pirosra a „Patyomkin páncélos” utolsó kockáin magasba kúszó zászlót,
de az ifjúkorunkban fekete-fehér filmként megismert expresszionista remek, a
„Dr. Caligari” is eredetileg színezett
és színes tónusú fekete-fehér képsorokból állt. Zavar-e bennünket, hogy a
„néma” korszak klasszikusait önkényesen kiválasztott zenei kísérettel látjuk,
vagy hogy az ifjúsági irodalom remekeit a „Bőrharisnyától” kezdve a
„Gulliveren” keresztül egészen a „Moby Dickig” az ifjúság számára átdolgozott
és fogyaszthatóvá tett változatokon keresztül ismertük meg.
Bár kevéssé tudom elképzelni,
hogy szívesen nézném kiszínezve Ruttman „Berlinjét”, de nem gondolom, hogy a
„Vidám fickóknak” ártott volna ez a változás. Sőt.
Fogadjuk el ezeket a színezett
változatokat érdekes kalandnak, valamiféle „mi lett volna, ha…” játéknak.
Elvégre az eredeti filmek nem semmisültek meg, bárki számára hozzáférhetőek ma
is.
Helyezkedjünk el hát kényelmesen
és élvezzük a színes „Vidám fickókat”.
Azért ez mégiscsak egy vidám
film.
Vidám fickók (Весёлые ребята)
Rendezte – Grigorij Alekszandrov
Forgatókönyv – Nyikolaj Erdman, Vlagyimir Massz, Grigorij
Alekszandrov
Fényképezte – Vlagyimir Nilszen
Zene – Iszaak Dunajevszkij
színes (eredetileg ff), szovjet, 90 p.
Moszkvai Filmművek, 1934
Bemutató – 1934. december 25. (színezett változat: 2010.
március 14.)
Szereplők:
Kosztya Potyehin – Leonyid Utyoszov
Anyuta – Ljubov Orlova
Jelena – Marija Sztrelkova
Jelena anyja – Jelena Tyapkina
A kocsis – Fjodor Kurihin
Karl Ivanovics – Robert Erdman
Kedves Pasanyov!
VálaszTörlésIsmeretlenül, Asanisimasa javaslatára fordulok hozzád. Ezekben az "ebolás" napokban eszembe jutott egy kb. 40-50 éves szovjet film. Egy szovjet (?) orvoscsoport Afrikában, egy eldugott helyen lévő faluban, ismeretlen járványt próbál megfékezni. Az egyik szovjet (?) orvos a fertőződés forrását keresve rájön, hogy a közelben van egy álcázott amerikai (?) biológiai fegyvert fejlesztő intézet. A film címére sajnos nem emlékszem. Meg tudnád mondani a címét? Üdv Károly
Hát, nem emlékszem, hogy láttam volna a filmet (vagy nagyon elfelejtettem) de megpróbálom megkeresni.
Törlésüdv
pasanyov
Előre is kösz.
TörlésKedves Károly!
TörlésA film 1971-ben készült és nálunk "Halálgyár az őserdőben" címen forgalmazták. Az eredeti címe "Комитет девятнадцати" (A 19-es bizottság) Azt írják róla, hogy az első oroszországi film-ábrázolása az ökológiai katasztrófának, megspékelve a gátlástalan amerikai tudósokat illető vádakkal, akik a tilalom ellenére továbbra is fejlesztik a bakteriológiai fegyvereket. (Valahogy mintha még a nácikat is belekevernék.) Szmolencev professzor vezetésével indul egy hatfős ENSZ bizottság, hogy tanulmányozza az Afrikában kitört ismeretlen járványt. A rövid ismertető, amit a filmről olvastam, mint az ebola próféciáját említi.
A rendezője Szavva Kulis, a forgatókönyv egyik írója Szergej Mihalkov (Nyikita Mihalkov apja) aki az egykori szovjet és a jelenlegi orosz himnusz szövegírója is. Az operatőr Konsztantyin Brovin, ő Gajdaj több filmjét is fényképezte, többek között az itt a Kinokon is szereplő "I" akciót, a Kavkaznaja plennyicát vagy a Zugszeszfőzőket.
A film több orosz oldalon is online megnézhető pl.:
http://www.krasnoetv.ru/node/13692
Jó hosszú.
üdv
pasanyov
Mit mondjak? Zseni vagy!!! Köszönöm. Ha megengeded továbbítom Asanisimasa-nak is, mert őt is érdekli a válasz.
VálaszTörlésÜdv
Károly
Még egy kérdés. Megengeded, hogy ezt az infót természetesen rád, illetve a blogra hivatkozva közzé tegyem?
VálaszTörlésÖrülök, hogy tudtam segíteni.
VálaszTörlésNyugodtan használd fel amit a blogon találsz. (Azt természetesen külön megköszönöm, ha meg is említed.)
üdv
pasanyov
Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.
VálaszTörlésKedves Pasanyov!
VálaszTörlésÚgy tűnik az összes filmet valamennyi tárhelyről törölték, kivéve a Megát (ami egyébként is a legjobb, leggyorsabb tár). Bonyolult lenne oda feltölteni a filmeket?
üdv.
caius
Már én is gondoltam rá, igyekszem összeszedni a filmeket és fokozatosan ferakni a Megára.
Törlés(Csak közben szeretném már befejezni a következőt)
üdv
pasanyov
Köszi. További jó munkát!
VálaszTörléscaius