„De mást mondok...
Számomra a háborúban a legrosszabb dolog volt – férfi alsónadrágot hordani. Az
rémes volt. Nekem az valahogy... nem is tudom hogy mondjam... hát, először is,
nagyon nem szép... Háborúban vagy, kész meghalni a hazáért, rajtad meg férfi
alsónadrág.
Tulajdonképpen
nevetségesen nézel ki. Képtelenség.
Akkoriban hosszú férfi
alsót viseltek. Bő volt. Szaténből varrták.
A mi fedezékünkben tíz
lány volt és mind férfi alsónadrágban. Édes Istenem! Télen-nyáron. Négy éven
át...
Átléptük a szovjet
határt... a fenevadat – ahogy a komisszár mondta a polfoglalkozásokon – a saját
barlangjában zúztuk össze. Az első lengyel falu közelében átöltöztettek. Új
egyenruhát adtak, és... És! És! És! Először hoztak női bugyikat és
melltartókat. Az egész háború során először. Óóóóh... na, hát... megértük a
normál női fehérneműt... Miért nem nevetsz? Sírsz... De hát, miért?”
A második világháborúban a Vörös Hadsereg soraiban több mint
800 ezer nő teljesített frontszolgálatot. Csak a Komszomol felhívására 500 ezer
lány jelentkezett és ezek 70%-a harcoló alakulatnál szolgált. Bár ez, ebben a katonás, vagy inkább katonai társadalomban egyáltalán nem lett volna meglepő, harcoló
női alakulatok felállítása mégsem ennek a rendszernek a találmánya volt.
A 19.században, harcoló csapatoknál jobbára csak nemüket
eltitkoló nőkkel találkozunk. A bátyja nevében katonáskodó orosz Alekszandra Tyihomirova
vagy a „huszárkisasszony” Nagyezsda Durova mellett Európa más vidékein az olasz
Francesca Scanagatta, a porosz Eleonore Prochaska, az ugyancsak porosz Louise
Kessenich vagy a magyar(?) Lebstück Mária a legismertebbek.
A nők tömeges megjelenését a hadseregnél, legalábbis a
szakszolgálatok területén, ahogy egész Európában, úgy Oroszországban is az első
világháború hozta el. 1916-ban, az orosz hivatalos listák szerint 17 436 nővért
küldtek a frontra, akik a Vöröskereszt több mint kétezer tábori és hátországi
intézményében szolgáltak: az állandó és mobil kórházakban, a kórház-vonatokon
és kórház-hajókon, az egészségügyi szállítóegységeknél, a hadtápnál, a fertőtlenítő
állomásokon stb.
Egy tábori kórház nővérei a Krímben |
Megjegyzem, ezekben a tábori és hátországi intézményekben
szolgálatot teljesítő irgalmas nővérek nem számítottak katonának és a
Vöröskereszt védelme alatt álltak. Katonák a csatatéri sebesülthordók, a lövészárkok
mögötti kötözőhelyeken dolgozó felcserek és ápolók, az egészségügyi egységekben
szolgálók voltak, annak minden következményével együtt. Szigorúan véve, a
nővérek az első vonalban nem tartózkodhattak.
A katonai vezetés álláspontja szerint nőket tilos volt
harcoló alakulathoz vezényelni, ugyanis a fronton fogságba esett nő nem
tekinthető hadifogolynak, így mint kémet, a háború törvényei szerint lelövik.
Azok számára akik mégis ragaszkodtak ahhoz, hogy fegyverrel
a kezükben vegyenek részt a harcokban, két lehetőség kínálkozott.
Az egyik a 19. századi recept, vagyis haját levágni, férfi
ruhát ölteni és így berukkolni valamelyik egységhez, a másik, a cár külön engedélyét megszerezni, ő ugyanis
kivételes esetekben lehetővé tehette a frontszolgálatot a kérelmező nők
számára.
Ez a második út (kivételek persze mindig voltak) főként a
nemesi származású hölgyek előtt állt nyitva. Egyrészt, nekik általában segítettek
a magas rangú katonai és udvari kapcsolatok, – a sport lady és nagy utazó Alekszandra
Geraszimovna Kudaseva hercegnő (más vélekedések szerint Georgijevna és nem is hercegnő)
a lovasságnál, Jevgenyija Petrovna Tol bárónő egészségügyisként szolgált a
fronton – másrészt a felső körökhöz tartozó művelt és gazdag nőknek már
korábban több lehetőségük nyílott bizonyos bonyolult és költséges technikai
jártasságok elsajátítására.
Jelena Pavlovna Szamszonova minden bizonnyal az első női
gépjárművezető volt a seregben, Sahovszkaja grófnéról az első katonai pilótáról
pedig bővebben írtam a „Cskalov” film kapcsán.
A többiek – lelkesült gimnazista lányok, katonák
családtagjai, és nem utolsó sorban a helyzetükből kitörési pontot kereső vidéki
értelmiségi nők, parasztlányok, cselédek – a legfelsőbb támogatás híján, továbbra
is nemüket eltitkolva próbálkoztak a frontra jutni.
Hogy hányan lehettek arra nézve még becsléssel sem
találkoztam, nevekkel viszont elég szép számban ahhoz képest, hogy kilétükre
nyilvánvalóan csak súlyos sebesülésük vagy haláluk esetén derült fény.
„Tizenkét moszkvai gimnazista haját rövidre nyírta, eljutott
Lvovig, és férfi nevet felvéve belépett egy ezredbe. A Kárpátokban zajló harcok
során a szökevények egyike a 15 éves Zina Morozova elesett, négy lány pedig megsebesült,
akik közül Zoja Szmirnova elmondta barátnőiről, hogy a frontra szökött lányok
ismert és jómódú szülők gyerekei. Egyikük, Rita Gerard, egy képviselő, másikuk Rogyionov
a híres orosz birkózó lánya, a harmadik pedig, név szerint Sztefanija Ufimceva,
egy gazdag gyárosé.”
Antonyina Palsina |
A varrónőként dolgozó Antonyina Tyihonovna Palsina Káma-vidéki
parasztok korán elárvult gyermeke volt. Egy hónappal a háború kitörése után
spórolt pénzéből lovat, felszerelést vásárolt és Anton Palsin néven a 2.
kaukázusi huszárezred 9. századának katonája lett. Megsebesült, kórházba vitték,
ott lepleződött le. Másik frontra próbált átszökni, de őrizetbe vették, és
szülőhelyére Szarapulba toloncolták vissza. Ott elvégzett egy gyors ápolónői
kurzust, és mint nővér a dél-nyugati frontra ment. A frontkórházban ismét
uniformisba öltözött, és felderítőnek állt. Második sebesülése után maga
Bruszilov tábornok adta át neki a György-keresztet. Az októberi forradalmat
követően Bugyonnij lovashadseregében harcolt tovább.
Klavgyija Alekszejevna Bogacsova is sokgyerekes
parasztcsalád gyermeke, az ápolónőképzőbe sem vették fel. Amikor sebesülését
követően lelepleződött, mégiscsak elvégezhetett egy ápolónői tanfolyamot és
visszatérhetett a frontra. Később a Vörös Hadseregben szolgált.
Az ellenkezőjére is van példa, az első világháborút
végigharcoló, a György-kereszttel elismert Olga Nyikolajevna Kabanova, egy
orvosprofesszor lánya, a polgárháborúban a fehérek oldalán harcolt tovább.
Marija Zaharcsenko-Schultz, egy tiszt özvegyeként döntött
úgy, hogy részt vesz a háborúban. Később, már a polgárháborúban Wrangel
seregében harcolt, a krími kiürítés után nyugatra ment, de szabotázs
feladatokkal többször visszatért a Szovjetunióba. 1927-ben Fehéroroszországban,
miután menekülésre nem volt esélye, főbe lőtte magát.
A nőknek arra, hogy a harcoló sereg tagjaiként legálisan kerülhessenek
a frontra, a februári forradalom után nyílt lehetőségük.
Alekszandra Rascsupkina |
(Ennek ellenére még a második világháború idejéből is
ismerünk egy történetet bizonyos Alekszandra Mitrofanova Rascsupkináról, aki
T-34-es harckocsit vezetett, s csak 1945. februári sebesülése után tudták meg róla
ezredtársai, hogy nem csupán „lányos fiú”. Rascsupkina az üzbegisztáni
Szamarkandban volt traktoros, két kicsiny gyermeke halála és férje bevonulása
után határozta el, hogy maga is a frontra megy. A helyi sorozóbizottság
többször is elutasította, mire Alekszandr néven próbálkozott. Így már be is
sorozták, Moszkvában pedig a sofőr-tanfolyam orvosa „micsoda egy lány… valóságos
Jeanne D’ Arc” felkiáltással szemet hunyt a dolog felett.)
Visszatérve az első világégésre, a februári forradalmat
követően megalakult Ideiglenes Kormány folytatni óhajtotta a háborút. Hogy a
vereségek miatt demoralizált, az ellenséggel fraternizáló csapatokba új erőt
öntsön, a korábban már sikeres Bruszilovot nevezte ki a hadsereg
főparancsnokává. Eközben a petrográdi szovjet felszólította a tengerész- és
katonatanácsokat, hogy nem törődve a tisztjeik ellenkezésével vegyék át az alakulatuk irányítását. A meglehetősen zavaros helyzetben az Ideiglenes
Kormány igyekezett minden eszközt megragadni, hogy tekintélyét és a csapatok
harci kedvét helyreállítsa, amellett csökkentse a nyugati frontra nehezedő
nyomást. 1917 áprilisában Mihail Vlagyimirovics Rodzjanko az Állami Duma
Ideiglenes Bizottságának elnöke agitációs útra indult a nyugati frontra, ahol a
hivatalos női egységek későbbi felállításának kulcsfigurája Marija Bocskarjova
is szolgált.
Bocskarjováról az utóbbi tízegynéhány évben elég sokan és sokfélét irkáltak össze, idén tavasszal egy (szerintem) meglehetősen
felejthető filmet is bemutattak róla „A zászlóalj” címmel. Az írások egy
részében maga az orosz Jeanne D’Arc, másokban közönséges bűnözőként tüntetik
fel.
Novgorod helytartósági parasztlány volt aki szüleivel
Szibériába költözött valamiféle jobb élet reményében. A szegénységből kitörniük
nem sikerült, s a 15 éves Mariját férjhez adták a nála nyolc évvel idősebb
Afanyszij Bocskarjovhoz.
Marija Bocskarjova |
Tomszkban éltek, házasságuk állítólag a szokásos okok miatt –
a férj erősen ivott – ment tönkre, Bocskarjova pedig Jankel (máshol Jakov) Buk,
egy hentes karjaiban vigasztalódott.
Az talán nem is lett volna akkora baj, hogy Jankel a hentesboltját
rablásból vásárolta, de az már igen, hogy továbbra sem hagyott fel ezzel a
tevékenységgel. Előbb az irkutszki börtönbe csukták, aztán Jakutszkba került, a
fiatalasszony pedig mindenütt ott járt a nyomában. Több forrás szerint még a jakutszki
kormányzóval is ágyba bújt (micsoda regényes történet), hogy szerelmét megmentse
a kolimai száműzetéstől. Ezen felbőszülve aztán Buk meg akarta volna ölni a
kormányzót és a végén mindketten egy távoli jakut faluban Amgában találták
magukat. Az ottani rendőri elöljáró jelentése szerint minden folytatódott, rablás,
orgazdaság, a vevők becsapása és ha szóvá tették ezt, megverése.
Hogy ezt követően mi történt Bocskarjovával, nem igazán
világos számomra, de 1914-ben a háború kitörésekor már újra Tomszkban volt,
ahol azzal a kéréssel fordult a 25. tartalékos zászlóalj parancsnokához, hogy
sorozzák be a reguláris hadseregbe. A parancsnok az ápolónővérséget ajánlotta, ám
Bocskarjova ragaszkodott a fegyveres szolgálathoz.
A zászlóaljparancsnok az ilyenkor szóba jöhető lehetőségek
közül azt javasolta, hogy próbálkozzon „feljebb”.
A cár engedélyét megkapta (ennek miértjére nem találtam
választ), így aztán beosztották egy frontra induló egységbe.
A gúnyolódásokkal és a molesztálásokkal „Jaska” (a Jakov
becézése, kérte, hogy bajtársai így szólítsák) nem sokat törődött, egy részeges
férjtől elszabaduló, száműzött hentessel rablásokból élő embert valószínűleg nehéz
volt bármivel is zavarba hozni vagy megijeszteni.
A fronton aztán nagyon gyorsan kiérdemelte a tiszteletet
bátorságával és kitartásával. Kihúzta sebesült bajtársait a csatatérről,
szuronyrohamokban vett részt, néhányszor meg is sebesült, és elnyerte a
György-keresztet, valamint három medált. 1917-re előléptették szakaszvezetővé.
(Bár a cári rendfokozatok mai megfelelőiről megoszlanak a nézetek.)
Rodzjanko agitációs körútja idején Bocskarjova már
meglehetős hírnévvel bírt, így nem csoda, hogy a politikus mindenképp
találkozni akart vele. Ennek során egykettőre nyilvánvalóvá vált számára, hogy az
altiszt élete fő értelmét a háborúban találta meg. A körülötte végbemenő változásokat
és forradalmi mozgolódásokat nem tudta és nem is akarta megérteni, a háború
véget vetésére felszólító kiáltványokat, a fraternizálást az ellenséggel pedig
mereven elutasította.
Rodzjanko végül úgy döntött, hogy magával viszi Pétervárra,
ahol a nő a pétervári helyőrség csapatainál és a pétervári szovjet
kongresszusára delegált katona képviselők között agitált. A kongresszus
küldöttei előtti felszólalásában beszélt először nyilvánosan javaslatáról, azaz
a női roham „halál zászlóaljak” felállításáról. Ezután lehetőséget kapott, hogy
ötletét az Ideiglenes Kormány ülésén is előadja.
„Azt mondták, hogy az ötletem nagyszerű, de jelenteni kell a
Legfelsőbb Parancsnok Bruszilovnak és megbeszélni vele. Rodzjankoval együtt
elmentem Bruszilov főhadiszállására (...) Bruszilov az irodában kérdezte tőlem,
hogy megbízok-e a nőkben mert hogy a világon először alakul meg egy női
zászlóalj. Nem hoznak-e a nők szégyent Oroszországra? Mondtam Bruszilovnak,
hogy én magam a nőkben nem vagyok biztos, de ha teljhatalmat ad nekem,
garantálom, hogy az én zászlóaljam nem hoz szégyent Oroszországra.”
A bevonulás |
Miután Bruszilov áldását adta, Kerenszkij is engedélyezte az
egységek szervezésének megkezdését. Számukra úgy tűnt nyilvánvalónak, hogy a
nők, akik önként fegyvert fognak és harcolnak az ellenséggel, okvetlenül emelik
a hadseregben a hazafias szellemet, sőt a harcot megtagadó férfiak a példától
elszégyellve magukat ismét fegyvert ragadnak.
„Amikor Kerenszkij az ajtóhoz kísért, pillantása Polovcev
tábornokon állapodott meg. Arra kérte őt, hogy adjon meg nekem minden szükséges
segítséget. Majd elakadt a lélegzetem a boldogságtól” – emlékezett Bocskarjova.
A zászlóalj kiképzése |
Így aztán, bár a rendelkezést „a női önkéntesekből alakult
katonai egységekről” hivatalosan csak június 29-én fogadták el, az avatás már
21-én megtörtént. Az Izsák Székesegyház előtti téren, ünnepélyes keretek között
átadták az új katonai egység fehér zászlaját „Marija Bocskarjova első női halálkülönítménye”
felirattal.
Az egységében szigorú fegyelem uralkodott, ébresztő reggel
5-kor, foglalkozások este tízig. Politikai vita és egyéb agitáció szigorúan
tilos volt. Bocskarjova a rend megsértőit olykor személyesen verte meg.
Annak ellenére, hogy a Pétervári Szovjet már július elején
minden „női zászlóaljnak” mint „katonai szolgálattételre alkalmatlannak”
feloszlatást követelte, ráadásul felállításukat a „burzsoázia titkos
manővereként” értékelte a háború folytatására, az ország más városaiban is
alakultak ilyen egységek. Ezek legtöbbjének felállítása azonban az állam széthullási
folyamatának előrehaladta miatt már nem fejeződött be.
Az 1917 októberében hivatalosan nyilvántartásban lévő hat
női egység közül csak három fordult meg a fronton, (Pétervári Női
Halálzászlóalj, Moszkvai Női Halálzászlóalj, Kubányi Női Rohamzászlóalj) harci
cselekményekben pedig csak a pétervári vett részt.
A katonák ellenségesen fogadták a „női halálzászlóaljakat”
(mint minden más rohamegységet), a „prosti” még a legenyhébb kifejezés volt,
amivel illették őket. Bocskarjova számos alárendeltjét sokkolták a gúnyolódások,
sértések és zaklatások.
Az egységek nem váltották valóra a politikusok vágyait, nem
lelkesítették fel a férfiakat, azok nem rohantak utánuk (mint a fentebb
említett „A zászlóalj” c. filmben) a tűzbe. A harcok során a pétervári zászlóalj 170 katonájából 30
vesztette életét és 70 sebesült meg. Maga Bocskarjova is kórházba került, s
mire visszatérhetett volna egységéhez, az új főparancsnok, Kornyilov, minden
női egységet visszarendelt a frontról.
A Levasovoban állomásozó zászlóaljnak volt még egy szerencsétlen
fellépése a Téli Palota védelmében. Október 24-én váratlanul Pétervárra
rendelték őket egy katonai parádéra hivatkozva. A parancsnok Loszkov százados, látva
a pétervári zavaros helyzetet, megsejtette, hogy zászlóalját a bolsevikok
feltételezett támadása ellen akarják bevetni, így azt, a 2. század kivételével
visszavezényelte Levasovoba.
Ez a 2. század (137 fő) vett részt az Ideiglenes Kormány
védelmében. Az ostrom korántsem volt olyan heves, mint Ejzenstejn „Október” c.
filmjében, a kormányhű csapatok látva a bolsevik túlerőt gyorsan megadták
magukat.
A 2. század katonái a Téli Palotánál |
A női század, bár tagjait a támadás során atrocitások érték
(három nőt bizonyítottan megerőszakoltak) másnap reggel visszatértek a
levasovoi állomáshelyükre.
Az októberi forradalmat követően ezeket az egységeket
feloszlatták. A katonák egy része a fehér illetve a vörös seregben harcolt
tovább a polgárháború végéig.
Maga Bocskarjova visszatért Tomszkba. Későbbi sorsának több
változata is kering. Egyesek szerint a fehérek közé állt, mások szerint nem
tette, bár erősen kapacitálták.
Annyi bizonyos, hogy egyszer csak Vlagyivosztokból az Egyesült
Államokba hajózott. Itt, majd ezt követően Angliában a fehéreket támogatandó
pénzszerző körutakat tett, sőt Isaac Don Levin újságíró, a vele folytatott
beszélgetések alapján megjelentetett egy könyvet „Jaska” címmel. („Jaska és
csapata” emlegette napjainkban Gajdar Timurjára utalva egy rosszmájú újságíró.)
Visszatérve Oroszországba Arhangelszkből eljutott
Szibériába, ahol Kolcsak felajánlotta neki alakítson női katonai egészségügyi
alakulatot. Beleegyezett, de Kolcsak veresége miatt ennek felállítása el sem
kezdődött.
1920 januárjában Tomszkban letartóztatták és 1920 május
15-én a frissen kinevezett CSeKa megbízott, Pavlunovszkij hozott határozatot kivégzéséről.
Az ügy aktájának borítójára széljegy került, mely szerint az
ítélet május 16-án hajtandó végre.
1992-ben azonban, amikor az orosz ügyészség foglalkozott
Bocskarjova ügyének felülvizsgálatával, váratlanul kiderült, hogy bizonyíték az
ítélet végrehajtásáról nem áll rendelkezésre.
Egy változat szerint az újságíró Isaac Don Levine, el tudta
érni a kiszabadulását és kivitte Harbinba, ahol Bocskarjova hozzáment egy
egykori ezredtársához. A családot, vagyis Bocskarjovát, férjét, és annak első
házasságából származó gyerekeit e változat szerint 1927-ben erőszakkal a
Szovjetunióba (???) deportálták ahol aztán ő élete utolsó éveit töltötte.
Elég valószínűtlennek tűnik.
A Vörös Hadseregbe beállt katonalányokról természetszerüleg
több adat maradt fenn.
A területi, városi levéltárak iratai mellett az ő alakjukat a
regények és a filmszalagok is megőrizték. Őket idézi Anyka, a géppuskáslány
(Furmanov: Csapajev), Marjutka (Lavrenyov: A negyvenegyedik) Vavilova
(Grossman: Bergyicsev városban), vagy Visnyevszkij komisszárnőjének (Optimista
tragédia) alakja. (Visnyevszkij hősnőjét egyébként a forradalmár Larisza
Reisner ihlette, állítólag Paszternak is miatta adta a „Zsivágó doktor”
főhősnőjének a Larisza nevet.)
Az új hatalom hivatalosan hitet tett a nők és a férfiak
társadalmi helyzetének kiegyenlítéséért. Az 1917. decemberében elfogadott
dekrétumokkal biztosították a nőknek az összes polgári és szabadságjogot,
egyenlővé téve őket a férfiakkal a törvény előtt.
Na persze, ezzel egyidejűleg minden független női
szervezetet is betiltottak, sikeresen létrehozva ezzel egy különös jelenséget,
az „állami feminizmust” melynek során a nők érdekeinek képviseletét (ahogy
minden polgár érdekeinek képviseletét) a szovjethatalom vette át.
Az OK(b)P 1919 márciusában tartott kongresszusán elfogadott
programban lefektették, hogy a párt törekszik a nők végre igazi, nem formális
egyenlőségére, bevonásukra az új társadalom minden területére, megszabadítva
őket a háztartás vezetésétől.
Le a konyhai rabszolgasággal! |
Ez a (legalábbis papíron) kikiáltott egyenlőség
automatikusan megerősítette az új jogok és kötelezettségek között a katonai
szolgálathoz való jogot is.
Egy 1920-as adat szerint például abban az évben a
hadseregben 73858 nő harcolt, közülük 1854 esett el és 53 kapta meg a Vörös Zászló
érdemrendet. (A nők között ezt elsőként a 37. lovassági ezred egészségügyi
katonája Darja Krzsanovszkaja kapta meg még 1919-ben).
Sőt, azok a nők akik már korán bekapcsolódtak a forradalmi
mozgalomba, vagy akár annak vezetésében is aktív szerepet játszottak, megjelentek
a felső katonai irányításban. (Alekszandra Kollontaj a krími hadsereg, Rozalia
Zemljacska a 8. és 13. hadsereg, Glafira Okulov a kelet front politikai osztályát
vezette.)
A polgárháború végére a Vörös Hadseregben 66 ezer nő
szolgált, ami az egész személyi állomány mintegy 2 százaléka volt.
A legnagyobb számban természetesen továbbra is az
egészségügyi szakszolgálatosok, ápolónővérek képviselték a női nemet. Nem
véletlen, hogy ezen a területen vezették be először a nők számára a kötelező
mozgósítást. (Természetesen máshol maradt az önkéntes belépés)
A Honvédelmi Tanács 1919 április 14-i ülésén hagyta jóvá a
rendeletet a női orvosok, a medikák és más egészségügyi dolgozók sorozásáról. A
rendelet minden, az orosz föderáció területén élő szakemberre vonatkozott és az
az alóli kibújást a CSeKa és a Katonai Törvényszékek szankcionálták. Az egészségügyiek
katonai szolgálatának egy évesnek kellett volna lennie, de valójában a
polgárháború végéig minden területen állományban maradtak.
A nők kötelező sorozásának lehetőségét ezen a területen az
1925-ös törvény is fenntartotta, de kizárólag háború esetén. Békeidőben a
törvény rendelkezései szerint kizárólag önkéntes alapon lehetett a 18 és 34 év
közötti nőket katonaként alkalmazni.
Mindazonáltal a férfiak hozzáállása a bajtársnőkhöz megmaradt
gyanakvónak, lekezelőnek, sőt megvetőnek. Ezen még a nők személyes bátorságról
és hősiességről tett tanúbizonysága sem tudott változtatni. Környezetük
továbbra is úgy gondolta, hogy az ellentmondás a hagyományosan elfogadott női
szerep és az új tevékenységek között feloldhatatlan. Elfogadhatatlannak tartva
igényüket az utóbbiakra, folyamatosan arra emlékeztették őket, hogy „csak”
asszonyok. Sok nő pusztán azért ragaszkodott az új „elvtárs” megszólításhoz,
hogy hangsúlyozzák jogukat az egyenlő bánásmódhoz.
Az állam vezetői azonban az új háborúra készültek és a
közvélekedéssel szemben úgy gondolták, hogy ehhez „... a dolgozó nőknek
felkészültnek kell lenniük nem csak az egészségügyis vagy az ápolónővér
szerepére, hanem más jelentősebb kiegészítő és speciális katonai feladatok
egész sorára a hadseregben és a hátországban. A női munka növekedése az
imperialista háború során megfigyelhető volt a különös jelentőséggel bíró
iparágak sorában. (…) Az imperialista és a mi polgárháborúnk tapasztalata ad
nekünk példát a nők részvételére a hadseregben. A polgárháború története gazdag
példatára a nők politikai és harci részvételének a katonai egységekben.”
„A legszilárdabban el kell ültetnünk az Unió minden
lakosának tudatába azt az elgondolást, hogy a modern háborúkat nem egy
hadsereg, hanem az egész ország vívja, hogy a háború megköveteli az egész nép
minden erejének és eszközeinek megterhelését, hogy a háború rettenetes lesz,
életre-halálra szóló, és ezért van szükség az átfogó alapos kiképzésre
békeidőben” – jelentette ki Mihail Vasziljevics Frunze 1925 májusában a
Hadtudományi Társaság első találkozóján.
Asszonyt a mozdonyra! |
Persze a nők által elsajátított szakismeretek köre ettől
függetlenül már a 20-as évek elejétől folyamatosan bővült (a traktoros, vasúti
gépész, nehézgépkezelő, sofőr, pilóta stb. szakmák elsajátítására hívtak fel a
plakátok, hirdetések) ám igazi lendületet a 30-as évek nagy kampányaitól
kapott.
Az 1927-ben létrehozott OSZOAVIAHIM (Társaság a honvédelem,
a repülési és kémiai építőmunka támogatására) mely már a következő évben
kétmillió tagot számlált, a Komszomol szervezetekkel és sportegyesületekkel karöltve,
széles körű kampányt indított, hogy a katonai-sport tevékenységeket propagálva felkészítse
a fiatalokat a katonai szolgálatra.
Az aktivisták mindenféle katonai témáról (elsősorban lég- és
gázvédelem) tartottak előadásokat a gyárakban, a hivatalokban és az oktatási
intézményekben.
A szervezet országszerte lőtereket, honvédelmi köröket,
repülős klubokat és más a fegyverkezelést, gépjárművezetést, ejtőernyőzést,
egészségügyi feladatokat oktató csoportokat hozott létre.
1931-ben az OSZOAVIAHIM égisze alatt indult a "Munkára
és honvédelemre kész" (GTO) mozgalom. A GTO jelvény elnyeréséhez előírt
szinteket kellett teljesíteni futásban, távol- és magasugrásban, úszásban,
gránátvetésben stb. Létezett „Vorosilov lövésze”, „Vorosilov lovasa”, „Lég- és
gázvédelemre kész” és még ki tudja hányféle jelvény.
GTO jelvény |
A 30-as évek közepére az OSZOAVIAHIM egy erős félkatonai
szervezetté vált.
A "Munkára és honvédelemre kész" jelvény 1. és 2.
fokozatát csak 1938-39-ben 2,5 millió ember szerezte meg. Összességében a
szervezet keretei között 1939-ig 7 millió 923 ezer embert képeztek ki.
Hogy ennek hány százaléka lehetett nő, azt csak becsülni
tudom, a korabeli beszédekben, jelentésekben szereplő adatokba előszeretettel
számították bele a tagdíjat fizető, de semmiféle tevékenységben részt nem vevő
embereket (meg még ki tudja kiket) is.
1928 elején a Kalugai Városi Tanács kimutatása szerint az
ottani létszám 20%-a volt nő, 1932-ben pedig a Novoszibirszki Városi Tanácsot
arra kötelezték, hogy minden tagozatban érje el a nők 40%-os arányát. Ezekhez
képest Marija Alekszandrovna Saburova a KB agitációs osztályának vezetője
1934-ben a Párt VII. Kongresszusán már azzal büszkélkedett, hogy az OSZOAVIAHIM
tagjainak közel fele nő (már ha igaz a majd nyolcmilliós szám): „Csak az
OSZOAVIAHIM-ben van 3.500.000 nő, akik aktívan, nem szavakban, de ténylegesen
erősítik a Szovjetunió védelmi képességét”.
Felkészülés az üdülés alatt is. |
A valósághoz talán az az adat áll a legközelebb, mely
szerint a két háború között a nők taglétszáma 10 és 20% között ingadozott. Ez
1941-ben a háború kitörésekor 2-2,5 millió nőt jelenthetett.
A kapitalista országoktól bekerített, az elkerülhetetlen
honvédő háborúra készülő ország képének folyamatos sulykolása mellett, az olyan
egyéni lelkesítő példák is állandó elemei voltak a kampányoknak, mint Nyina
Petrovna Gyemme a világ talán első női sarkkutatója, Anna Ivanovna Scsetyinyina
az első női hajóskapitány vagy a Moszkva-távol kelet távot leszállás nélkül
teljesítő „Rogyina” repülőgép női legénysége, az Oszipenko – Grizodubova –
Raszkova trió. A pilóták különösen népszerűek voltak, a klubok tagjai
fáradhatatlanul járták az országot, bizonyítani igyekezve az aviatika
elérhetőségét mindenki számára.
A repülőgépeket nem csak megnézhették, de levegőbe is emelkedhettek
velük. S lám, 1927-ben a felszállók 15-20%-a nő volt. Az sem riasztotta el az
érdeklődők sokaságát, hogy a sétarepülésért gyakran fizetni is kellett. A „Cseljabinszki
munkás” egész riportsorozatot szentelt „Mindenki az OSZOAVIAHIM-be!” címmel a
repülőgép ottani látogatásáról. Szinesen írta le a közönség végeláthatatlan
özönlését és a tömeg vöröskatonák által alig feltartóztatható nyomását. A
repülés nem volt olcsó, 6 rubel, de a pilóta és a szerelő nagyvonalúan
sétarepültettek három, sőt egyrubelesért is gyerekeket és cselédlányokat.
Légoltami gyakorlat Moszkvában |
Mindezt azért írom le, mert talán jobban megérthető, hogy az
első világháború 20-25 ezer és a polgárháború 66 ezer női résztvevője után,
alig húsz évvel később honnan került elő az a 800 ezer frontszolgálatos nő. Hogy
mi vitt rá fiatal lányokat 1941-ben, hogy magukat 14 helyett 17 évesnek hazudva
a frontra könyörögjék magukat.
(Sajnos nem találtam olyan írást mely a háborút, mint a hátrányos
helyzetből való kitörés lehetséges eszköze vizsgálta volna, de ez lehet az én
hibám.)
„Megérkeztem, ott ült
a hadbiztos. Azon gondolkoztam, hogyan szólítsam meg? Aztán kitaláltam, hogy
azt mondom: Bácsi, küldjön engem a frontra!
Hozzám lépett és
megkérdezte: Hány éves vagy, kislány?
A nagyobb nyomaték
kedvéért nem azt válaszoltam, hogy 14 és fél, hanem 15.
Nem viszünk gyerekeket
a frontra – mondta.
Kirúgott, én meg kinn
sírva fakadtam. Csak álltam és sírtam.
Volt ott egy asztal.
Bedugtam a fejem alá és elváltoztatott hangon kiabáltam alóla: küldjenek a
frontra, 17 éves vagyok!
Odajött, megfogta az
államat és azt mondta: te nagyon gyorsan nősz. Reggel 15 voltál, most meg 17. Estére
már 20 éves leszel.
Szinte térden állva
könyörögtem: vegyen be engem, kérem!
14 éves voltam, mégis
bevettek.”
„Mi nagyon fiatalon
mentünk a frontra. Kislányok voltunk. Még nőttem is a háború alatt. Anyám
otthon megmérte... nőttem tíz centimétert...”
„Egyre csak jártunk a
hadbiztosságra. A hadbiztos épp csak ki nem hajított:
De hát mihez értenek?
Mit fognak csinálni a háborúban?
Mi meg nem értettük.
Hát, harcolni akarunk és kész.”
Bevonuló lányok |
És kimentek a frontra, ahol azzal szembesültek, hogy minden
másképp történik mint a plakátokon és az OSZOAVIAHIM gyakorlatain, hogy lőni
nem furnér céltáblára hanem élő emberre kell.
„Mikor már tüzeltem,
akkor gondoltam: Istenem, megöltem egy élő embert!
A kezem remegni
kezdett, hidegség öntött el. Nem tudtam uralkodni rajta, így a fogam elkezdett
vacogni. Valamit akartam Másának mondani, de nem tudtam beszélni – annyira megrémültem attól, hogy megöltem egy
eleven embert.”
A fegyelem, a szabályzat, a rangjelzések – különösen azoknak
akik nem vettek részt a klubok alaki kiképzésein – nem rögtön adta magát.
Őrségben az "Állj, vagy lövök!" helyett gyakran hangzott el az
"Elnézést, álljon meg, vagy lövök".
„Jövök a konyháról két
vödör forró vízzel és jön szembe két tiszt.
Egymás mellett jönnek,
beszélgetnek. Gondolkodom, mit csináljak, hisz együtt vannak… Ha legalább az
egyik lemaradna, a másik meg előrébb lépne… De csak jönnek együtt, én meg nem
tudok rájönni hogyan tisztelegjek mindkettőjüknek.
Amikor már csak két
méterre voltam tőlük – még csak rám
sem pillantottak – letettem a vödröket
magam mellé, «vigyázz»-ba vágtam magam,s ahogy odaértek mindkét kezemmel így
csináltam (mutatja, hogy mindkét kezével egyszerre tiszteleg) és meghajoltam az egyikük és a másikuk felé
is.”
Ahogy az első világháborúban, a nők most is az egészségügyi
szolgálatban vettek részt legnagyobb számban. Annyi változás azonban történt,
hogy most már az első vonalban is ők cipelték sebesült bajtársaikat. Fiatal
lányok vonszoltak meglett férfiakat, tucatszám menekítve őket golyózáporban és
gránáttűzben.
„Nem győztek minket egyenruhával,
mindig véres volt. Az első sebesültem – Bjelov főhadnagy, az utolsó – Szergej
Petrovics Trofimov, aknavetős szakaszvezető. A hetvenes években eljött hozzám
vendégségbe és a lányaimnak megmutattam a fejét, ahol most is van egy nagy heg.
Összesen 481 sebesültet vittem ki a tűz alól. Valamelyik újságíró összeszámolta,
egy egész gyalogos zászlóaljat... nálunk kétszer-háromszor nehezebb férfiakat
vonszoltunk ki. És sebesülten még nehezebbek. Vonszolod őt magát, a fegyverét,
meg a rajta lévő kabátot és csizmát. Magadra veszel nyolcvan kilót és
vonszolod. Lerakod... Mész a következőért, az megint 70-80 kg... és ezt öt-hat
alkalommal egy támadás alatt. Te meg 48 kiló vagy – balettáncos súly. Ma már
hihetetlen...”
„Amíg hallja... Az
utolsó pillanatig mondod neki, hogy nem-nem, nem hal meg. Megcsókolod,
megöleled: mi van, mi van? Ő már halott, szeme a mennyezeten, de én még súgok
neki valamit... Nyugtatom... A nevek kitörlődtek, kihulltak az emlékezetből, de
az arcok maradtak...”
Sztálin parancsára 1941. október 8-án felállítottak három
női, egy vadászrepülő, egy zuhanóbombázó és egy éjszakai bombázó légiezredet.
Ezeknek az egységeknek a gerincét az OSZOAVIAHIM repülőklubjainak női kiképzői
alkották, akik akkortájt alig néhányszázan voltak.
Az éjszakai bombázók számára még a gépeket is a klubokból
szedték össze és alakították át a feladathoz. Ezek kicsi, lassú PO-2-esek
voltak, melyek majdhogynem gézzel bevont furnérból készültek és csak kis
magasságban tudtak repülni. Néha még egy egyszerű leszállás is tragédiával
végződött.
„A gép mellett fekszik
a barátnőm, Lilja Tormoszina. Fekszik kiterítve. Fekszik, fekszik... de úgy
tűnik még él, mert a kesztyűje – jól
zongorázó moszkvai értelmiségi volt –
az egyik kesztyűje valahogy összerándul.
Szóval, még nyilván
él. Mindenhol csupa kék, teljesen össze van törve.
Nágya Komagorceva meg
beszorult a második kabinba. Kezdtük kicibálni, de már halott volt.
Elég volt egyetlen
találat és a PO-2 kigyulladt. A földig sem érve, mint a gyufa égett el a
levegőben.
Ha őszinte akarok
lenni, nekem a szemem láttára égett el Zsenya Rudnyova, Tánya Makarova, Vera
Bjelek. Láttam elégni ezeket a repülősöket.
Ligyija Litvjak |
Négy legénységet a
Krím felett.
Ismerték ott a mi
ezredünket, az éjjeli boszorkányokat, ahogy a németek neveztek minket.
Ahogy mondom, tizenkét
embert láttam elégni a géppel együtt.
Éjszakánként öt
felszállásom volt. Előfordult, hogy tízet is csináltunk, ha jó éjszaka volt.
Akkor az ilyet «maximum éjszakának» neveztük.
Még egy imát is
kitaláltunk: «Ki vagy a mennyekben! Hozd el nekünk a maximumot. »
Hogy mit jelentett a maximum
éjszaka? Azt, hogy nem ülünk fagyoskodva a fülkében, nem várunk bóbiskolva arra,
vajon lesz-e feladat vagy sem. A maximum az, hogy ma éjjel minél több
felszállást végezhetünk vagyis egyik felszállás jön a másik után.
És mi ezt akartuk...”
Szinte nem volt olyan fegyvernem ahol ne szolgáltak volna
nők, helyenként nagy létszámban.
Felderítők, mesterlövészek, géppuskások, utászok,
harckocsizók. Az ország légvédelmét ellátó katonák közül minden negyedik nő
volt.
Még nyelvi probléma is felmerült, hisz a harckocsizó, a
gyalogos a géppisztolyos szónak addig nem volt nőnemű megfelelője, hisz ezeket
a tevékenységeket addig sohasem végezték nők.
Roza Sanyina |
„Igyekeztünk... Nem akartuk,
hogy azt mondják rólunk: «Ó, ezek a nők!» És jobban igyekeztünk mint a férfiak,
nekünk be kellett bizonyítanunk, hogy nem vagyunk rosszabbak mint ők. De felénk
sokáig nagyon lekezelő magatartást tanúsítottak."
Mindezek ellenére sem a férfi bajtársak, sem a hátországban
maradók között nem igazán változott a katonalányok megítélése.
Eleinte maguk a frontra induló lányok is úgy gondolták, hogy
igyekezniük kell férfi katonává válni. Rövidre nyírták a hajukat,
megváltoztatták a járásukat.
Az elöljárók többsége is ezt várta el és csak nehezen látták
be, hogy beosztottjaik a kiváló sőt gyakran hősies katonai teljesítményeik
mellett nők is.
Fenyőtobozból, rongyból csináltak maguknak hajcsavarót,
konzervdobozból gyűrűt. A maradék gézdarabból gallért is varrtak a
gimnasztyorkára.
A piros és fekete ceruza, amivel a pilóták a térképen az irányt jelölték
ki, tökéletesen alkalmas volt arra, hogy kifessék magukat.
„Kaptunk kapcát, ezekből
bugyit, melltartót varrtunk. Mikor a parancsnok megtudta, lehordott bennünket.”
„Ez Kovrovban történt.
Egyszer bementünk a városba a fürdőbe és úgy döntöttünk, hogy elmegyünk egy
igazi fodrászatba. Már nagyon kellett daueroltatni, mi magunknak rongydarabokra
csavarva göndörítettük a hajunkat. Csak a főhadnagy nem szerette ezt,
szitkozódott, hogy «tiltja a szabályzat». De a kísértés nagy volt! Na, mi
lányok ki is használtuk a lehetőséget, hullámokat is csináltattunk, a
szemöldökünket és szempillánkat is kifesttettük, még manikűröztettünk is. Ki se
értünk a városból, egy katonai járőr megállított minket, « Kik maguk? Hol az
egységük?» Mi csak hallgattunk. Nem szabadott elárulni az egységünk
elhelyezkedését. A tisztázásig őrizetbe vettek bennünket, seprűt adtak a
kezünkbe, bezártak udvart seperni. De csak a kerítésig, ott a seprűt eldobtuk
és megszöktünk. Egy sötét erdőben mentünk, féltünk és az is szörnyű volt, hogy tudtuk
a parancsnok össze fog szidni. Elértük az egységet ahol már figyelmeztettek,
hogy letartóztatás alatt vagyunk. A legrettenetesebb a főhadnagy haragja volt.
Kinek borotvát, kinek kést vagy pengét adott és kényszerítette, hogy kaparja le
a körömlakkot. Kapartunk és bőgtünk: elpusztítani ilyen szépséget!”
Meleg fürdőt meglehetősen ritkán készítettek (a füstöt
megláthatta az ellenség), de már a folyók, tavak, patakok, víztartályok
közelsége is megváltást jelentett. Rosszabb esetben még a hideg évszakokban,
ősszel és tavasszal is ilyen fürdőt kellett venniük. Amikor mégis sikerült
befűteni a fürdőt, hatalmas sor várakozott rá: az egész ezred.
„Fürdésről
álmodoztunk. Mindig csak azt kértük intézzék úgy, hogy az ezredünk meg tudjon
mosakodni, mert víz nélkül sehogyse bírjuk.”
„Örültünk ha adtak egy
kanna vizet, hajat mosni. Ha sokat gyalogoltunk puha füvet kerestünk, letéptük
és a lábunkat... hát, tudja, fűvel mostuk meg... Nekünk kislányoknak külön
sajátosságunk volt, hogy... a hadsereg nem is gondolta volna ... zöld volt a
lábunk… Jó ha a törzsőrmester idősebb ember volt és mindent megértett, nem
kobozta el a málhazsákból a plusz fehérneműt, de ha fiatal volt, feltétlenül
kidobta azokat.”
„Vatta és géz sem volt
nekünk előirányozva, ezért leginkább az elemi női higiénia hiánya gyötört
bennünket.”
„Úgy tartották,
szerencsések voltak a nők az ezreddel, ha a parancsnok megengedte feltépdesni a
lepedőt a kritikus napokra. De voltak olyanok is akik nem tettek ilyen
engedményt, mondván, hogy «mindenki oldja meg, ahogy tudja». Akkor a lányoknak
be kellett érni régi rongyokkal és ruhadarabokkal amiket valahol találtak.”
A seregben a szerelem is szigorú tilalom alatt állt. Ha a
parancsnokság tudomást szerzett a kapcsolatról az embereket rövid úton
különböző egységekhez helyezték át. De mégis szerettek.
A románcok egy része pusztán praktikus jelleget viselt. A
fronton bármelyik lány céltáblájává válhatott egy nőt már régen látott
katonának. A férfiak gyakran nem hagytak nyugtot, zaklattak, erőszakoskodtak.
Hogy valahogy megvédje a biztonságát, a katonalányok egy része igyekezett
kapcsolatot kezdeni a tiszti állománnyal: kevés olyan katona volt aki
bátorkodott megérinteni tiszti pártfogóval rendelkező nőt. Őket kezdték
PPZS-nek (pohodno-polevaja zsena; mozgó tábori feleség) vagy tisztibarátnőnek
nevezni.
Bár az is igaz, nem minden nőnek voltak ilyen tapasztalatai
a katonatársaival.
„A fronton a férfiak
viszonya hozzám mindig csodálatos volt, vigyáztak rám. A békés életben nem is
tapasztaltam, hogy így viszonyultak volna a nőkhöz. Mikor hátravontak,
lefeküdtünk pihenni, a föld hideg volt, ők inkább gimnasztyorkában maradtak, de
nekünk odaadták a köpenyeiket. «Lányok, lányok, be kell takarózni». Ha valahol
találtak egy darab vattát, gézt: «Fogd csak, neked még jól jön».”
„Valamikor legalább
kipróbáltad már?
Mondtam ‒ mit
próbáltam ki?
Nem mit, kit! Egy férfit
próbáltál már?
Azt mondtam ‒ Bolond
vagy te? Eredj már.
Bolond, bolond... ‒
felelte. Nem jutunk ki innen. Holnap úgyis mind meghalunk.
Még én se tudom, mi a
szerelem ‒ mondtam.
Rajta – mondta ‒ próbáljuk
ki.”
Abban az esetben ha egy nő terhes lett, leszerelték. Akik
ezt nem akarták, azok számára az egyetlen megoldás az abortusz volt, amelyet
gyakran szörnyű körülmények között, szakember nélkül kellett elvégezni. Rengeteg
volt a sikertelen műtét, jobb esetben súlyos egészségügyi problémákat, rosszabb
esetben halált okozva.
Aztán vége lett a háborúnak és a nők számára elkezdődött egy
új háború.
„Azzal a reménnyel
tértünk vissza, hogy végre élhetünk, és büszkék lehetünk, hogy valamennyire mi
is segítettünk közelebb hozni a győzelem napját.
De egyáltalán nem így
történt. Őszintén mondom: nem így.”
A katonatársak talán nem azokra vágytak, akiket folyton
félretaposott csizmában és férfipufajkában láttak, talán csak a háborús éveket igyekeztek
mielőbb elfelejteni, de ezzel elfelejtették lányaikat is. Azok a férfiak akik
nem jártak a háborúban megalázónak vélték feleségül venni egy katonanőt, a
„békés” nők jelentős része pedig kifejezetten ellenségesen fogadta őket. Ők
voltak a prostituáltak, akik kimentek a frontra, hogy elcsábítsák mások férjét
és különféle szolgáltatásokat nyújtsanak nekik.
„Hogyan fogadott
minket a szülőföld?
Nem tudok sírás nélkül
visszagondolni. Hány év telt el, de a mai napig ég az arcom.
A férfiak hallgattak,
az asszonyok pedig... ők kiabáltak rám:
- Tudjuk, mit
csináltál ott!.. Katona szuka…
Sértegettek minden
módon. Gazdag az orosz nyelv.”
Sőt, a „gyalázat” kiterjedt az egész családra és a nem
katonáskodó húg is nehéz helyzetbe került.
„Hazatér a frontról de
otthon van még három lány.
Két nap múlva az anyja
kezébe adja a bőröndjét és azt mondja:
- Menj el, itt a három
nővéred, nekik még férjhez kell menni. Hisz te a háborúból jöttél, végül is
kurva vagy.
Így aztán ez a
kislány, akinek két "Dicsőség" érdemrendje van, elmegy otthonról.”
Sok nő széttépte az iratokat, amelyek a fronton szerzett
sebesüléseket igazolták. Eltagadták a fogyatékosságot, elrejtették a sebeket. Amennyire
ez lehetséges volt, beolvadtak a többiek közé.
„Nagyon rossz szemmel
néztek ránk, mi pedig igyekeztünk nem beszélni a sebeinkről, a sérüléseinkről,
az összes, összes... hogy engem a légnyomás odavágott és így ki alkalmazott
volna engem a gorkiji Komszomolnál?
Rögtön azt mondták
volna: mit akarsz, hisz te légnyomást kaptál!
Úgy néztek ránk,
mintha feketék lettünk volna, nem fehérbőrű kislányok.”
1945 júliusában Kalinyin beszédet mondott a hadseregtől és a
flottától leszerelő frontharcos nők előtt.
„A női egyenjogúság hazánkban az októberi forradalom első
napjai óta létezik. De önök kiterjesztették a nők egyenjogúságát egy másik
területre is ‒ hazájuk közvetlen védelmére, fegyverrel a kézben. Elérték a női
egyenjogúságot egy olyan területen, amelyen az mindeddig ennyire közvetlenül
még nem létezett” – mondta.
Mondott még sok minden mást is: mit várunk el most önöktől,
micsoda mély erkölcsi alapként szolgálnak majd eljövendő munkájukhoz az elmúlt
évek (amely munka talán nem lesz oly jelentős, mint a hadsereg)… és így tovább.
Csak egyet nem mondott, azt, hogy köszönjük.
Azért a miheztartás végett még hozzáfűzte:
„De nekem, mint sokat tapasztalt embernek azt kell mondanom
önöknek: ne legyenek eltelve maguktól az eljövendő munkájuk során. Ne
beszéljenek a saját érdemeikről, beszéljenek önökről inkább az emberek ‒ az
jobb.”
A „Lányok az aknamezőn” (orosz címe „Azokról, akikre
emlékezem és szeretek”) forgatókönyve Pjotr Zavodcsikov és Szemjon Szamojlov „A
lány különítmény” című műve alapján íródott. A félig-meddig dokumentum
elbeszélés egy női kutyás tűzszerész csapat mindennapjait örökíti meg.
A filmet Anatolij Vehotko és Natalja Troscsenko rendezték.
Bár külön-külön és közösen rendezett filmjeik az átlagnál mindig kicsit magasabb
színvonalat képviseltek, az igazán jelentős film elkészítéséhez szükséges plusz
rendre hiányzott.
Ez a munkájuk sem remekmű, bár én méltatlanul elfeledettnek
gondolom.
Nagyon kevés film vette a bátorságot, hogy a „nők a
háborúban” témájához így nyúljon, hogy valamilyen módon helyrebillentse az
igazságot akkor, mikor a háborús történetekben tragikussá váló hősök
egyértelműen a férfiak voltak.
A film sorsát minden bizonnyal befolyásolta, hogy előző
évben, 1972-ben készült el a hasonló témát tárgyaló „A hajnalok itt csendesek”
és Rosztockij remekműve szinte agyonnyomta.
A kurzívval szedett visszaemlékezések többségét Alekszej
Kitajcev „A háború női arca. Katyusa” c. dokumentumfilmjében mondják el az
emlékezők (2008).
Lányok az aknamezőn (О тех, кого помню и люблю)
Rendezte: Anatolij Vehotko és Natalja Troscsenko
Forgatókönyv: Bugyimir Metalnyikov
Fényképezte: Alekszandr Csecsulin
Zene: Szergej Szlonyimszkij
Gyártó: Lenfilm, 1973
Bemutató: 1974. február 4.
Szereplők:
Vasziljev főhadnagy - Valerij
Zolotuhin
Zina Gorjunova - Jekatyerina
Vasziljeva
Rita Menysikova - Viktorija
Fjodorova
Kátya Szomova - Jevgenyija
Szabelnyikova
Nyina Bulkina - Violetta
Zsuhimovics
Válja Tyihonova - Nagyezsda
Karpusina
Ánya - Ludmila
Sztaricina
Fjodorov őrnagy - Artyom
Inozemcev
Dagun Szaidov - Dagun
Omajev
Link:
jelszó: kinok55
Letöltve a fenti linkről egy rar fájlt kapok, amelyet kibontva két hibajelzés van: láthatólag valamilyen jelszót kíván. Az .avi fájl megtalálható, csak éppen nem lehet használni. Mit csinálhattam rosszul?
VálaszTörlésBocsánat, az én hanyagságom kinok55 a jelszó.
TörlésMindjárt kiírom a linkhez.
üdv
pasanyov
Nagyon szépen köszönöm ezt a kuriózumot!
VálaszTörlésKöszönjük. Karácsonyra várható valami szovjet ritkaság a filmek közül?
VálaszTörlésNagyon igyekszem!
Törlésüdv
pasanyov
Nagyon igyekszem!
Törlésüdv
pasanyov
Szia,
VálaszTörlésA háború női arca. Katyusa” c. dokumentumfilmet meg lehet találni valahol? Köszönöm!
Szia,
Törlésezen a linken:
https://russia.tv/brand/show/brand_id/4882/
üdv
pasanyov