Gyakran eszembe jutnak
Moholy-Nagy kutyái.
Na jó, igazából nem Moholy-Nagy kutyái
ezek, csak az ő marseille-i öregkikötőről készített nyúlfarknyi filmjének
kockáin bóklásznak be a halhatatlanságba.
Egyikük a kihalt utcán keres –
kicsit tétovázva – menedéket az eleredő eső elől, másikuk az utcasarkon
szimatol egy termetes asszonyság háta mögött, s mielőtt kisétál a képből, egy
pillanatra belenéz a kamerába.
Azt mondják, a kutya az egyetlen állat,
amely kifejezetten keresi az ember tekintetét.
Mi néha még a magunkét is
kerüljük a tükörben.
Ha valaki majd egyszer a nagy
„kutyatörténet” megírására vetemedik, remélem, számba veszi, hogy ebben a – talán
nem egyedülálló, de mindenképpen különleges – szimbiózisban, a kutya vagy az
ember húzta-e a rövidebbet.
Én mindig érzek némi
lelkifurdalást.
Hogy nem vagyok ezzel egyedül, azt
némiképp azok az alkotások is jelzik, amiket nyugodtan nevezhetünk a „rossz
lelkiismeret” emlékműveinek.
A sarkvidék "meghódítói" |
Egy Koppenhágában 1912-ben
fölavatott Kai Nielsen mű a sarkvidéken életüket veszett kutatók mellett, egy
kicsit, az ottpusztult kutyák előtt is tiszteleg.
Roald Amundsen, a Déli-sark
meghódítója nagyon ismerte négylábú társait. „Pillantsanak a kutyák szemébe!
(…) A kutyáknál kétségkívül megvan az, amit mi léleknek nevezünk.” Ez a
megállapítása azért cseppet sem zavarta abban, hogy útja során a szánhúzás
mellett élő konzervként is hasznosítsa őket. És erre nem valami váratlan tragédia,
vagy időjárási vészhelyzet kényszerítette. Így tervezte.
„A kaland, pusztán rossz
tervezés.” Ezt is ő vetette papírra.
A cél szentesítette az eszközt az
orosz fiziológus, Ivan Petrovics Pavlov számára is.
„Mikor részt veszek állatok
pusztulásával járó kísérletekben, hatalmas sajnálatot érzek, hogy durva és
tudatlan kézzel zúzok szét kifejezhetetlenül művészi organizmusokat, hogy élőlények
hóhéra vagyok.” Ő 1935-ben érte el, hogy kutyái emléket kapjanak a leningrádi Kísérleti
Orvostudományi Kutatóintézet udvarán, a „Hálás emberiségtől”.
A Pavlov-féle emlékmű |
De, mert hát a világ mintha nem nagyon
változna, az utóbbi évtizedben az „űrhajós kutyák” is megkapták emlékműveiket
és jónéhány „az utolsó, még életben lévő résztvevő” osztotta meg hozzájuk
kapcsolódó emlékeit különböző folyóiratok olvasóival. Mindent megtudhattunk Dezikről
és Cigányról, akik elsőként jutottak fel az űr pereméig; Lajkáról, aki elsőként
lépett ki a kozmoszba és nyilvánvaló volt, hogy soha nem tér vissza; és
Bjelkáról meg Sztrelkáról akik elsőként tértek vissza az űrből. (Őket útjuk
folyamán még Albinának és Markizának hívták, de mikor sikeres visszatérésüket
jelentették Mitrofan Nyegyelin marsallnak, az felfortyant: „Hogyan viselhetnek
ezek a szovjet kutyák ilyen neveket?” A kutyák már új nevükön váltak világhírűvé,
Sztrelka hamarosan megszülető hat kölyke közül az egyiket maga Jacqueline
Kennedy kapta. Nyegyelin marsall ezt már nem érte meg, a sors szeszélye folytán
két hónappal „keresztkutyái” földet érése után egy sötét foltként végezte a
bajkonuri betonon, túl közel tartózkodván a felrobbanó R-16-os
hordozórakétához.)
Dezik és Cigány |
A kutyák többsége persze nevet
sem kapott, hisz a repülésig sem jutottak el. Elpusztultak már a kipróbálás
időszakában. Nem bírták a centrifugát, a túlnyomásos kamrát, vagy épp az
érzékelők elhelyezése miatt kivezetett nyaki verőerük fertőződött el. (Nem mintha
vigasz lenne a kutyák számára, de az amerikaiak majmai sem voltak
szerencsésebbek, kétharmaduk elpusztult az űrkísérletek során.)
Hogy miért éppen a kutyák? A
döntéshozók szerint jól idomíthatóak, könnyű közöttük kitartó és türelmes
egyedeket találni, képesek nyugodtan ülni akár napokon át, ráadásul a keverék,
gazdátlan kutyák – úgy gondolták – szívósabbak, táplálkozásukra kevésbé
igényesek.
Lajka |
„Mi közönséges keverékeket
választottunk – mesélte Igor Balahovszkij akkori vezető tudományos munkatárs. –
Fiatalokat és nem túl nehezeket, úgy 5-6 kg súlyúakat. Természetesen
„lányokat”, nekik könnyebb volt olyan öltözetet varrni, amely megfelelt a
természetes igényeiknek. Külön figyelmet fordítottunk a színükre. A földdel
való kapcsolattartás során, a képernyőn kontrasztosan kellett látszaniuk a
kutyáknak.”
Ezek a kis gazdátlan állatok
bizonyára roppant hálásak voltak, valószínűleg nem is igen értették mire ez a
hirtelen gondoskodás. Alekszandr Szerjapin orvos-ezredes (mellesleg esélyes
volt a föld első űrhajósa címre) feladatai közé tartozott a kutyák kiképzése.
Emlékei szerint egy este a Bátor nevű kutya, akinek másnap repülnie kellett
volna, kiszökött és eltűnt a sztyeppén. Az egyik katona azt javasolta, hogy az
ebédlőjük körül kóválygó kóbor ebek közül fogjanak be egyet.
„Kiválasztottunk egy megfelelő
súlyú kölyköt. Elhoztuk, megetettük, megitattuk, megfürdettük. Megnyírtuk ott,
ahová az érzékelőket kellett helyeznünk. Kiderült, hogy csodálatos kutyára
akadtunk. Teljesen nyugodt volt. Bármit csináltunk vele, ő csak nyalogatta a
kezünket. Azt gondoltam, na jó, majd reggel megtudod miért foglalkoztunk ennyit
veled. Reggel fellőttük.”
Bjelka és Modnyica |
(Ő túlélte. Érdekes, hogy a 2009-ben
az „Érvek és tények” folyóiratban megjelent Szerjapin interjút megelőzően, az
összes híradásban, az elszökött kutya reggelre bűnbánó ábrázattal előkerült.)
Mint már említettem, én mindig
érzek némi lelkifurdalást.
Most, hogy elnézem ezeket a
„társaink a kutatásban” fotókat, rossz érzésem oka talán ugyanaz, ami miatt Izrail
Metter, a „Muhtár” című történetének megírásába fogott.
„A kutya sorsában láttam valami
emberit. Biztos van, aki az ilyen – mintha lenne is erre egy tudományos
elnevezés – antropomorfisztikus nézőpontot helytelennek tartja, de számomra
tökéletesen közömbös, hogy melyik rubrikába sorolja a tudomány az én kutyák
iránti szeretetemet és tiszteletemet. A „tisztelet” szó használata, nem
elszólás. Egy leningrádi biológus professzor, V.J. Alekszandrov, mondta nekem
egyszer, hogy túlságosan könnyen és egyszerűen ítéletet alkotva az állatok
viselkedéséről, gyakran tanúsítunk egyfajta homo-gőgöt. Úgy véljük, amennyire
felsőbbrendű, összetettebben gondolkodó lény az ember, úgy a kutya pszichéje teljesen
elemi, megszámlálható mennyiségű feltételes reflexre korlátozódik, amely semmiféle
titkot nem rejt és tökéletesen érthető számunkra. Személy szerint nekem, sok
minden érthetetlen az állatok viselkedésében, de megszoktam, hogy a számomra
bonyolult és homályos jelenségekhez tisztelettel viszonyuljak.”
Izrail Metter |
Izrail Mojszejevics Metter
1959-ben találkozott Szultán kutyával, akiről elbeszélésének hősét, Muhtárt
mintázta. Szultán akkortájt kitömve, mint kiállítási tárgy időzött a Leningrádi
Bűnügyi Múzeum egyik tárlójában. Nem volt felemelő látvány és Mettert hidegen
is hagyta volna, ha távozásakor a teremőr meg nem említi a véget, a kutya nehéz,
otthontalan öregségét. Ettől szorult össze az író szíve.
Felkereste a nyugalmazott
őrnagyot, Pjotr Szerapionovics Busmint, Szultán egykori kutyavezetőjét.
„… semmiben nem hasonlított
Glazicsov alhadnagyra, akit az elbeszélésemben és a "Muhtár, hozzám!"
forgatókönyvében ábrázoltam. Semmiben, kivéve egy tulajdonságot: a szeretetet a
kutyája iránt. Eleinte úgy tűnt, hogy Busmin kissé túloz a kutyák eszét,
felfogóképességét illetően. Egyszer, amikor egy alkalommal enyhén kételkedtem ebben,
ő összevonta a szemöldökét, a szobám sarka felé fordult, ahol egy takarón
szunyókált az én kedves drótszőrű airedale-em és megkérdezte:
– Hogy hívják a kutyáját?
– Triska.
– Szereti magát?
– Szerintem, szeret.
– Próbáljon ki valamit. Minden
reggel, mikor feleségével az asztalhoz ül, mondja neki: „Triskát el kell adni.
Muszáj eladni Triskát.” A felesége persze azt válaszolja majd: „Szó sem lehet
róla!” Öt napig beszélgessenek így, és a kutyája teljesen másképp fog
viszonyulni önhöz. Pontosan meg fogja érteni, hogy ön elárulta őt.”
Metter úgy döntött, hogy neki
többet ér a kutyája barátsága, mintsem egy – ha mégoly tudományos is – de
kockázatos kísérlet lefolytatása.
„Muhtár” című elbeszélése
1960-ban jelent meg a Novij Mir-ben.
Hogy az eredendően színházi rendező
Szemjon Tumanov miért ezt választotta harmadik mozifilmjének témájaként, nem
sikerült kiderítenem. Mettert mindenesetre sikerült megnyernie a forgatókönyv
megírására, és ez valószínűleg jót tett a filmnek.
Jurij Nyikulin |
Ahogy az is, hogy Jurij Nyikulin
kapta meg a kutyavezető szerepét. Bár előtte hat embert kipróbáltak, sőt az
egyikükre már áldását is adta a „hudszovjet”, Metter Nyikulint javasolta. Akkortájt
nézte meg az „Amikor a fák még nagyok voltak” című filmet, és megtetszett neki a
művész.
Nyikulin így emlékszik erre:
„Egy japán turnéról térve vissza
Moszkvába, megtudtam, hogy kerestek a „Moszfilmtől” a Muhtár-forgatócsoporttól.
Muhtár… Muhtár ... Ez nem az a
Muhtár – a „Novij Mir”-ben megjelent Izrail Metter elbeszélés hőse?
De bizony, az. Kiderült, hogy a
rendező Szemjon Tumanov elhatározta, filmre viszi a történetet, és az író
Metter megírta a forgatókönyvet. Mikor találkoztunk, Tumanov megkérdezte:
– Szereti az állatokat?
– Igen, szeretem.
– Voltak kutyái?
– Voltak. – És elmeséltem az
életrajzát mindegyik kutyának, amelyik nálunk élt. Elmeséltem azt is, hogy
amikor Malka meghalt, mind úgy éltük meg, mintha egy rokonunk halt volna meg.
– Olvasta a „Muhtárt”?
– Olvastam.
– Remek! Akkor könnyebb lesz
elmondanom. Azt szeretném, hogy Ön játssza el a rendőrt, Glazicsovot.
– Glazicsovot? – Emlékeztem, hogy
az elbeszélésben Glazicsov alacsony termetű, vasgyúró, én meg épp az
ellenkezője. Mondtam Tumanovnak.
– Istenem, számít ez? Ki tudja,
hogy nézett ki valójában Glazicsov? Senki! Amilyenné mi formáljuk, olyannak fogadják
majd el.
– De én nem játszhatok rendőrt.
– Miért, nem szereti a
rendőrséget?
– Dehogynem – feleltem. – De
gondoljon csak arra, hogyan lehetek rendőr, ha az utolsó két filmemben bűnözőt
játszottam?
A hosszú beszélgetés végén úgy
döntöttünk, hogy mégis csinálunk próbafelvételt. Megegyeztünk, ha látva magamat
a vásznon úgy ítélem, hogy el tudom játszani a rendőrt, akkor beleegyezem, hogy
részt veszek a filmben.”
Aztán ki kellett választani a
kutyákat. Teljesen nyilvánvaló, hogy egy kutyával egy ilyen filmet nem lehet
leforgatni.
Nyikulin a forgatáson |
A forgatás idejére kaptak két
keresőkutyát a Közrendvédelmi Minisztériumtól, egyet pedig a „Moszfilm”
vásárolt hirdetés útján. Ez utóbbi hallgatott is a Muhtár névre. Már hónapokkal
a forgatás előtt megvásárolták, a stúdió területén lakott, gyorsan hozzászokott
új nevéhez és a még félig-meddig kölykös, vidám kutya egykettőre a stáb
kedvencévé vált. Különösebb színészi talentumot azonban nem mutatott, így csak
néhány jelenetben forgattak vele. A film elkészülte után a stúdió gyorsan túladott
rajta, de Metter egy ideig még követte sorsa alakulását:
„Egy családhoz került, ahol a
házastársak válása miatt, hamarosan szintén feleslegessé vált. Így aztán Muhtárt
harmadszor is eladták... Ha téged, különösen ha kutya vagy, háromszor adnak kézről
kézre három év alatt – nem sok örömed telik benne. Van okod megharagudni az
emberekre!.. És Muhtár harapós lett, sokszor értelmetlenül, már azokra az
emberekre is rátámadt, akik teljesen ártatlanok voltak az ő szomorú sorsában.
Végül is, ismerős képlet...”
A másik kettő, a moszkvai
rendőrségi telep kiképzett kutyái viszont jó választásnak tűntek.
Nyikulin is készült:
„Néhány alkalommal kimentem a
rendőrökkel a műveletekre, megismerkedtem sok keresőkutya-vezetővel. A
rendőrség dolgozói készségesen osztották meg tapasztalataikat.
Mint tanácsadót, meghívták a
filmbe az akkor rendőr százados Szergej Poduskint, aki úgy foglalkozott velem,
mintha valóban a rendőrség alkalmazottjává kellett volna válnom.
Korán reggel keltem,
rendőregyenruhába bújtam, bundába, és elindultam a telepre.
Ott kiengedtem a ketrecből a két
kutyát. Én sétáltattam és etettem őket, hogy hozzám szokjanak. Ezután elmentem
a cirkuszba (téli szünet volt az iskolákban), és letudva három előadást, ismét
visszamentem a telepre. Ez így ment több mint két hétig. A kutyák ez alatt az
idő alatt fokozatosan megszoktak.”
Minden rendben ment, egészen az
első forgatási napig. Ezen a napon a menekülő bűnözőt a hóviharban üldöző kutya
jelenetét vették volna fel, de a kutyák úgy megrémültek a havat kavaró szélgép
hatalmas propellerétől és süvítő hangjától, hogy behúzva fülüket-farkukat
semmiféle utasításnak nem voltak hajlandóak engedelmeskedni.
Leállt a forgatás, a
gyártásvezető szentségelt, minden kieső nap háromezer rubel veszteség.
„A forgatócsoport vesztegelt –
írja Nyikulin – Elmúlt a téli idő. Mit tegyünk? Jöttek a pletykák, hogy a
filmünket le akarják állítani.
A sajtóban azonban már
megjelentek a hírek a film forgatásáról. A „Szovjetszkij ekran” lehozta a
kutyák képeit, akikkel forgatni szándékoztak.
Ekkor váratlan dolog történt.
Kijevből érkezett egy távirat a
stúdióba:
„MOSZFILM; MUHTÁR FORGATÓCSOPORT;
A KUTYÁM SZERETNE FORGATI AZ ÖNÖK FILMJÉBEN; DLIGACS MÉRNÖK”
Megmosolyogtuk a táviratot, deTumanov
végső kétségbeesésében azt mondta:
– Ki tudja, talán épp ez az a kutya,
amelyikre szükségünk van.
Poduskin százados felajánlotta,
hogy elutazik, és ott helyben megnézi a kutyát. Elrepült Kijevbe és még aznap
felhívta Tumanovot:
Dyck |
– A kutya megfelelő. Meg kell
szerezni. A legfontosabb, hogy már forgatott filmben és hozzászokott a zajhoz meg
a fényekhez. A gazdája rendes – egy kedves mérnökember.
Poduskin utasítást adott, hogy
azonnal vigyék Moszkvába a kutyát és a gazdáját.
Az első találkozásom velük
megragadt az emlékezetemben.
A házunkhoz, a Furmanov utcában,
ahol akkor laktunk, odahajtott a Moszfilm „Gazik”-ja. A kocsiból kiszállt egy
nem valami nagy férfi, vékony bajusszal. Odajött hozzám, kezet nyújtott és azt
mondta:
– Mihail Davidovics Dligacs
vagyok. Mérnök Kijevből. És itt a kutyám is, Dyck!
A kocsi nyitott ajtaján egy
egészséges kutyapofa kandikált ki. A kutya ránézett, majd rám, aztán elbújt.
Dligacs így szólt:
– Van egy nagy kérésem. Arra
kérném, hogy szólítson engem egyszerűen Misának. Én meg majd önt Jurának. Ebben
most mindjárt meg kell állapodnunk. Nem azért, mintha azt szeretném, hogy olyan
jó barátok legyünk, neki van rá szüksége – bólintott a juhászkutya felé. És
tegeződni is fogunk. A kutyának rögtön meg kell tanulnia a nevedet. Azt, hogy Jurij
Vlagyimirovics, nehéz neki megjegyezni. Ha Misának fogsz szólítani, ő megérti,
hogy hozzám beszélsz.
Beleegyeztem, bár azt is
gondoltam, hogy a gazda kissé okoskodik.
Amikor beszálltunk a kocsiba,
Dligacs figyelmeztetett:
– Csak arra kérlek, Jura, ne
kínáld semmiféle étellel, és ne hívd őt, mert neked támad és megharap.
Az autó elindult. A kutya kidugta
a pofáját köztem és a vezető között és figyelmesen nézett ki az autó
szélvédőjén.
– Ne lepődj meg – mondta Dligacs
– Dyck szereti nézni, hova megy. Néznie kell neki.
Megkérdeztem Dligacsot miért
nevezték el a kutyát Dyck-nek.
– Nagyon egyszerű – felelte Misa,
– ismered a festő Van Dyck-et? Elhagytam a Van-t, és maradt a Dyck.
Az ismeretség első percétől megértettem,
hogy Mihail Dligacs úgy viszonyul a kutyájához, mint egy emberhez. Nem
kételkedett abban, hogy a kutya megért mindent, amiről az emberek beszélnek.
Ugyanakkor észrevettem, hogy a kutya valóban egy pillanat alatt teljesíti
bármely utasítását, reagál a hanglejtésére.”
Dyck személyében megtalálták az
ideális Muhtárt. A film minden kulcsjelenetében ő forgatott, az ő pillanatnyi
kondíciójához igazodva ütemezték a felvételeket. „Ne izgulj. A film a kutyáról
szól, te csak ott vagy mellette. Csak arra ügyelj, hogy ne rontsd el a
jelenetet” – viccelődött egyszer Nyikulinnal Haritonov, az operatőr.
A film végül egy év alatt készült
el.
Nyikulin és Dyck |
Jurij Nyikulin „Majdnem komolyan”
című igazán nagyszerű könyvében sokat ír a forgatás körülményeiről, a kamera
előtt és mögött zajló munkáról, mulatságos vagy kesernyés emlékeiről.
Sajnos nem jelent meg
magyarul, de érdemes beleolvasni. (Nagyon élvezetes, hazájában
sok kiadást megért könyv.)
„A stúdióban folytatták a kutya
nélküli jelenetek felvételét. Mindazonáltal, hogy Dyck fokozatosan hozzámszokjon,
behozták a pavilonba. Az egyik jelenetben az asztalnál ültem, Mihail Dligacs
meg odaszólt Dyck-nek:
– Ülj Jurához.
A kutya odajött hozzám, és leült
mellém.
– Hagyd, hogy ott üljön melletted
– mondta Dligacs. – Nem számít, hogy őt nem veszik. Mindenképp meg kell
szoknotok egymást. Dyck emlékezni fog a szagodra, egyre inkább magához
tartozónak fog tartani. Végtére is, sok jelenetben kell egymás mellett
lennetek.
A ebédszünetben a kutya velünkjött
az ebédlőbe is. Én ettem, ő meg ült mellettem.
Estére Dligacs azt mondta:
– Holnap hozz egy pár virslit.
Másnap bementem Dligaccsal a
helyiségbe, ahol Dyck tartózkodott. Meglátott és morogni kezdett.
– Ül! – mondta Dligacs. – Jura,
vedd elő a virslit és add ide nekem.
Átnyújtottam a virslit a
gazdának. Ő odaadta a kutyának. Dyck enni kezdte.
– Látod, – mondta Mihail Dyck-hez
fordulva – ez Jura, hoz neked virslit, Jura.
Másnap májat kellett hoznom.
Teljesítettem a kérést. Minden megismétlődött. Először átadtam a májat a
gazdának, az meg azt mondva: „Ez Jura, májat hoz neked, Jura.” – odaadta Dyck-nek.
Aztán felvágottat hoztam. Újra ugyanaz a szertartás. Nem bírtam ki és
megkérdeztem:
– Miért nem szabad nekem magamnak
odaadni az ételt?
– Idegen kézből nem fogadja el –
válaszolta nyugodtan Dligacs – neked támadhat.
Egy héttel később, mikor bementem
a szobába ahol a gazda volt a kutyával, örömkiáltást hallottam:
– Nézd, nézd, Jura! – mutatott Mihail
Dyck farkára. – Látod?
És láttam, hogy a kutya farka
vége mozog.
– Látod? Megismert téged!
Ráadásul szimpatikus vagy neki!..
– Nem rossz – jegyeztem meg, –
egy hét kell hozzá, hogy a farka vége megmozduljon. Mennyi kell akkor, hogy
csóválja a farkát?
– Idő, idő és minden meglesz –
biztosított Dligacs.
Tényleg, két nap múlva először adhattam
Dyck-nek kolbászt. A kutya zavartan nézett rám.
– Vedd el, vedd, – engedte meg
Dligacs – ezt Jura neked hozta. Jurától el lehet venni.
Dyck vonakodva kezdett enni.
Aztán valahogy Dligacs rátette
tenyerét a kutya fejére és megkért, hogy a tenyerem rakjam fölé. Mihail lassan
kihúzta a tenyerét az enyém alól, és a kezem a kutya fejére került. Dyck rám sandított
és halkan felmordult.
– Ül! Nyugalom! – szólalt meg
Dligacs. – Nyugi, Dyck.
Olyan érzés volt, mintha a kezem
alatt egy áramfejlesztő dolgozott volna.
(…)
Mindenkit megrázott Dyck
viselkedése annak az epizódnak a forgatásakor, amikor Muhtárt a sebesülése után
megoperálják.
Dyck-et felfektették a
műtőasztalra, és még épp csak bekapcsolták a lámpákat, mikor hirtelen minden
látható ok nélkül elkezdett zihálni – teljesen azt a benyomást keltve, hogy a
kutya beteg. A megdöbbent Tumanov, halkan szólt az operatőrnek:
– Gyorsan vegye fel.
(…)
Néhány Dyck-kel kapcsolatos snitt,
közvetlenül a forgatás helyszínén született.
Valamiért kinyitottam a
vízcsapot, látom – Dyck odaszaladt és elkezdte inni a vizet egyenesen a
csapból. Elmeséltem Tumanovnak. Neki megtetszett. Így is került be – Muhtár
együtt a vezetőjével issza a vizet a csapból.
(…)
Alla Larionova |
Muhtár gazdájának szerepet Alla
Larionova játszotta. A történet szerint eladja a rendőrségnek a kutyát, de egy
év múlva eljön meglátogatni a telepre. Muhtár ráveti magát, és eltépi a drága
bundát. Szolgálati kutyává vált és Glazicsov kivételével senkit sem fogadott
el.
Hogy lehet felvenni ezt a
jelenetet? Dyck Larionovát nem ismeri. Hogyan lehet elérni, hogy a kutya ne
harapja meg a színésznőt?
Úgy döntöttünk, hogy Larionova
viseljen több műanyag védőgyűrűt a karján.
Mihail Dligacs biztos volt benne,
ha a művésznő a kutya támadásának pillanatában előre tartja a kezét, akkor Dyck
feltétlenül ebbe a kézbe fog belekapni.
Kezdtek felkészülni a
forgatáshoz.
Amikor egy jelenet felvétele
veszéllyel jár az emberekre, az ügybe feltétlenül beavatkozik a
biztonságtechnikai megbízott.
– Milyen intézkedéseket tettek,
hogy megvédjék a színésznőt? – kérdezte megérkezve a forgatásra a biztonságtechnikai
mérnök.
Mondták neki a gyűrűt.
– Az jó – helyeselt a mérnök. –
Na, de ha a kutya megragadja a színésznő lábát, vagy ne adj 'isten, a torkát?
Megmagyarázták neki, hogy ez nem
fordulhat elő, mert Dyck fogásváltás nélkül dolgozik, azaz ha egyszer megragad
valamit akkor tartja is, és nem ereszti addig, amíg meg nem hallja a kiképző
parancsát.
– Lehet, hogy a kutyájuk nem is
vált fogást – mondta a mérnök, – de fene tudja mi jár a fejében? Megtiltom a
felvételt.
A csoport pánikba esett.
Leginkább talán Dligacs idegeskedett. Kezdte győzködni a mérnököt, hogy
engedélyezze a forgatást.
– Hogy gondolja – kérdezte az –
vállalja a felelősséget a színésznő életéért?
– Igen, vállalom.
– Akkor írjon egy elismervényt.
És Dligacs leírta, hogy teljes
mértékben ő felelős Larionova biztonságáért. Így aztán engedélyezték a felvételt.
Alla Larionova – hősies nő.
Amikor felajánlották, hogy az epizódban dublőzzel helyettesítik, ő kereken
visszautasította.
Úgy döntöttek, hogy próba nélkül
veszik fel. Két kamerát állítottak be arra az esetre, ha az egyik leáll. Minden
előre elkészítettek, ellenőriztek és kipróbáltak. Mihail Dligacs tartotta Dyck-et
a nyakörvénél fogva. Larionova belépett a képbe.
– Felvétel! – Hangzott el nagyon
halkan a rendező utasítása.
A világosítók, az asszisztensek,
a gépkocsivezetők, a munkások mozdulatlanná váltak.
Larionova gyorsan lépkedett a
hóban.
– Muhtár, Muhtár, Muhtáruska –
kezdte hívni a kutyát.
– Kapd el! – adta ki a vezényszót
Dligacs és elengedte Dyck-et.
Az nekiugrott a színésznőnek,
vadul megragadta a karját, és ledöntötte a hóra.
Dligacs két ugrással mellette
termett, és kiabálva: „fuj, fuj”, elvonszolta Dyck-et Larionovától.
– Állj! – kiáltotta szomorúan
Tumanov. – Mit csinál? Mihail Davidovics, hisz tönkretette nekem a felvételt!
– Miért? – lepődött meg Dligacs.
– Hogy miért? Nekünk nem önt kell
lefilmezni. Azt kell megmutatnunk hogyan harapja meg a kutya Larionovát, maga
meg beszalad a képbe.
– De másképp nem tudom – mondta
Dligacs. – Én vagyok a felelős az életéért.
– Hagyja már legalább egy kicsit,
csak Dyck épp hogy megkapja, hogy belemarjon! És csak azután húzza le róla. Na,
legalább két-három másodperccel később fusson be a képbe – könyörgött Tumanov.
Úgy döntöttek még egyszer
felveszik. Mindenki megint mozdulatlanná vált. Dyck Dligacs parancsára újra a
színésznőnek rontott, de a gazda ismét nem bírta ki és idő előtt futott be a
képbe.
A második felvétel is tönkrement.
Rövid szünetet rendeltek el.
Tumanov odajött hozzám.
– Kérek öntől egy nagy
szívességet – mondta halkan – mikor a kutya Larionovára ront, könyörgöm, fogja
meg a kabátjánál fogva Dligacsot és tartsa vissza három másodpercig. Számoljon:
egy, kettő, három – és csak akkor engedje el.
Felkészültek a felvételre.
– Felvétel! – hangzott az
utasítás. Dyck támadott, a színésznő előretartotta a karját és a kutya
megragadta. Én ekkor hátulról megfogtam Dligacsot a kabátjánál fogva és tartottam,
ahogy csak bírtam. Erre ő, bár kinézetre törékeny volt, megfordult és olyan
erősen képen vágott, hogy beleestem a hóba. Így forgattuk le ezt a jelenetet.
(…)
Jelenet a filmből |
Szörnyű hőség. Ülök a buszban. A
csizmát, tányérsapkát, gimnasztyorkát kint hagytam, vagy húsz méterre az
autóbusztól. Hirtelen hallom a megafonon az utasítást:
– Nyikulin, felvételhez!
– Na, megyek felöltözöm –
mondtam.
– Minek? Öltözz itt – javasolta
Dligacs.
– A ruhám kinn van.
– Dyck mindjárt idehozza. Dejnyka
– mondta Dligacs – hol van Jura csizmája, a cipők?
Dyck elment és hozta a csizmát,
először az egyiket, majd a másikat.
– Az inget? – mondta Dligacs.
Dyke hozta a gimnasztyorkát.
– És most a sapkát – folytatta a
gazda. A kutya hozta a tányérsapkát. El voltam hűlve.
– Misa, tényleg megérti?
– Mégis, mit gondolsz – sértődött
meg Dligacs, – szerinted hülye?
(…)
A forgatás utolsó szakasza nyáron
zajlott, Moszkvában. A családom kiköltözött a nyaralóba. Egyedül maradtam a
lakásban és megkértem Dligacsot, hogy költözzön hozzám Dyck-kel, arra gondolva,
hogy vidámabb lesz együtt lakni. A stúdióba is együtt fogunk bejárni.
Beleegyezett…
Egy nap hajnali öt körül félálomban
Dyck mancsát hallottam kopogni a parkettán. Bejött a szobámba és kezdte lehúzni
rólam a takarót. Álmos voltam, nem értettem semmit.
– Mit akarsz? – kérdeztem a
kutyát.
Dyck rám nézett és pofáját az
ablak felé fordította.
Megértettem, hogy a kutya sétálni
akar. „Nahát – gondoltam. – a gazdája mellette alszik, de ő mégis hozzám jön.”
Öröm töltött el. Felkeltem, gyorsan felöltöztem és kivittem Dyck-et az utcára.
Ettől kezdve Dyck minden reggel
felébresztett és elmentünk sétálni.
Eljött az utolsó forgatási nap.
Mihail Dligaccsal úgy döntöttünk, ezt az eseményt megünnepeljük. Ekkorra
visszatért a családom a nyaralóból.
Ültünk mind az asztal körül,
felidézve a forgatást. Mellettem a padlón Dyck feküdt. Valaki azt találta mondani,
Dyck-nek most már két gazdája van. Misa ezt hallva, megsértődött.
– Bárhogy legyen is, a fő és
egyetlen gazdája, az én vagyok. Dyck, hozzám! – parancsolta.
Dyck abban a pillanatban odament
hozzá.
– Dyck, hozzám! Ülj – vezényeltem
én.
Dyck végrehajtotta az én
parancsomat is.
Ez így ment még néhányszor. Dyke
teljesítette az összes utasításunkat.
– Akármennyire is hallgat rád –
mondta Dligacs – a gazdája mégis én vagyok.
– Ez így van, – ismertem el. – De
az elmúlt három hétben Dyck minden reggel felébresztett, és kérte, hogy menjek
vele sétálni, bár te, a gazdája, a szomszéd szobában aludtál.
Dligacs elnevetette magát:
– Hát tudd meg – minden reggel
felébresztett, én meg azt mondtam neki: „Eredj Jurához. Ő visz sétálni.”
Dyck három évvel a forgatás után
halt meg, de maradt egy fia akit Dligacs szintén Dyck-nek nevezett el és ki is
képezte, titokban abban reménykedve, hogy majd készül folytatása a filmnek.
Aztán Mihail Dligacs az Egyesült
Államokba távozott. (Későbbi sorsáról nem találtam adatot, unokája egy
üzenetben tudatta, hogy még él, de hogy ez az üzenet mikor íródott, nem
sikerült megállapítanom.)
Tumanov nyolc évvel a bemutató
után hunyt el.
Azt sem tudom, komolyan szóba
került-e a film folytatásának lehetősége, vagy ez pusztán Dligacs vágyálma
volt.
Nyikulin síremléke |
1996-ban a történet írója Izrail
Metter, rá egy évre Jurij Nyikulin is távozott az élők sorából.
A film nem döntött rekordokat.
Abban az évben a maga 23 millió nézőjével, ha jól emlékszem, csak a 16. volt a
bevételi rangsorban (már nem találom itt a papírok között a pontos adatot).
Mégis, sokan úgy emlékeznek rá,
mint fiatal koruk fontos filmjére (persze ezek lehet, hogy mind kutyások).
Mások szerint egy „Hogyan rontsuk
el a kutyánkat” tanfolyam szemléltető-anyaga is lehetne.
Nekem kicsit elszorult a szívem a
végén.
Nézzék meg!
És soha ne engedjék meg, hogy a
kutyájukat kilőjék a világűrbe.
Muhtár, hozzám! (Ко мне, Мухтар!)
Moszfilm, 1964
ff. szélesvásznú
bemutató: 1965. március 13.
Rendezte – Szemjon Tumanov
Forgatókönyv – Izrail Metter
Fényképezte – Alekszandr
Haritonov
Zene – Vlagyimir Rubin
Kutyakiképzők – Mihail Dligacs,
Vlagyimir Krukover
Jurij Nyikulin – Glazicsov
Vlagyimir Jemeljanov – a
kiképző-telep vezetője
Leonyid Kmit – Dugovec
Jurij Bjelov – Larionov
Alla Larionova – Muhtár előző
gazdája
Fjodor Nyikityin – az állatorvos
A linkek.
http://www.embedupload.com/?d=3FCWKJEGIGhttp://www.embedupload.com/?d=4GC2LYGVRH
http://www.embedupload.com/?d=6WMHJWQUQH
http://www.embedupload.com/?d=4SCVCBRXLN
http://www.embedupload.com/?d=7YSIMBGQWI
http://www.embedupload.com/?d=9VG4SSGFAW
Köszi! Ez ismét nagyon érdekes volt. A filmet egyébként nem láttam még.
VálaszTörlésRáadásul kutya- és kutyavezető képző is voltam valaha régen :)
Akkor biztos tetszeni fog a film!
TörlésÉljenek a kutyák! (is) :)
üdv
Szép film, köszönöm a munkád és hogy feltöltötted. Várom a következőt :)
VálaszTörlésMár nekikezdtem!
TörlésKöszönöm ezt a szép filmet és az élvezetes blogszöveget. Biztos vagyok benne, hogy azok is elérzékenyülnek - és elgondolkodnak - rajta, akik nem tudják, mit jelent az embernek egy állat közelsége.
Törlés