„A sikertelenség lovagja”.
Ezzel a címmel készített 2007-ben
Aga Oganeszjan dokumentumfilmet a hetvenes évek egyik legkedveltebb
vígjátékának rendezőjéről. Bár Alekszandr Szerijnek nem ez az egyetlen munkája,
akár „egyfilmes” rendezőnek is mondhatnánk. Korábbi és későbbi próbálkozásait
elfeledték, megközelíteni sem tudta velük ennek népszerűségét. „A siker
lovagjait” 1971. december 13-án mutatták be a moszkvai „Rosszija”
filmszínházban és a következő évben 65 millió néző látta. Azt mondják, a
pénztárban 20 kopekért árusított jegyeket az üzérek 3 rubelért adták tovább.
A rendező egycsapásra ismert
lett, a hétfői bemutatót követően egy egész hétig élvezhette felhőtlenül a
rászakadt népszerűséget.
Aztán a rákövetkező kedden átlőtték
a fejét egy szigonypuskával.
Hogy Alekszandr Szerijből miért is
lett filmrendező, azt méltatói nem igazán firtatják. Szülei tudósok voltak, ő
maga előbb a Moszkvai Energetikai Főiskolát majd a Moszkvai Aviatikai Főiskolát
végezte el. Mérnökként dolgozott mielőtt gondolt egyet és váratlanul beiratkozott
a Moszfilm felsőfokú rendezői kurzusára. Talán Viktorija Tokarjeva (aki Georgij
Danyelijával és Szerijjel társírója volt a film forgatókönyvének) az egyetlen,
aki egy a 90-es évek végén született, Szerijnek szentelt írásában válaszolni
próbált erre.
Nem fest túlzottan hízelgő képet
a rendezőről.
„... magas, szőke, árja típus.
Vékony arc, kék szem, halk hang. Tárgyilagosan: gyönyörű. De nekem a szépség – írja
– nem termet, nem megjelenés, hanem tehetség, ami sugárzik a szemből. Csak úgy árad
a szemből. Alikból semmi sem áradt, az életerő gyenge volt, ahogy a hangja is.”
Szerij valamikor az 50-es évek derekán
beleszeretett egy Marina nevű lányba, a Moszkvai Állami Egyetem fiatal
előadójába (vagy hallgatójába, erre ki így, ki úgy emlékszik). Tokarjeva
szerint egyszerűen imponálni akart a lánynak, ezért lett filmrendező.
„A mérnök – nem tekintélyes
szakma. Eldobsz egy botot, mérnököt találsz.
A divat a szakmákat tekintve is változott
a század folyamán. A harmincas években a divatos szakma – a pilóta. Mint
Cskalov. A negyvenes években – a tábornok, még inkább marsall. A hatvanas
években – a filmrendező.”
Alekszandr Szerij |
Szerij beiratkozott hát a
rendezői kurzusra, amit ugyanebben az évben kezdett el Georgij Danyelija is.
Innen az ismeretségük.
Az elkövetkező években a fő
elfoglaltsága az volt, hogy szerette Marinát. Valószínűleg nem véletlenül
nevezte őt Ivan Pirjev (neve majd’ mindegyik filmnél szóba kerül) a „Moszfilm
Otellójának”.
58-ban végzett, ám a diplomafilm
helyett börtönbe került.
Nemcsak szerette, de rettenetesen
féltékeny is volt barátnőjére, akit egyszer csak kerülgetni kezdett egy ifjú
építész. Egy nap, mikor Szerij felhívta a lányt, annak anyja közölte vele, hogy
Marina az építésznél van. A rendező, aki addig – Tokarjeva kissé rosszmájú
megjegyzése szerint – mindössze annyit engedett meg magának, hogy fogta a lány
kezét a sötét moziban, azonnal az építész lakására rohant. Persze, biztos ami
biztos (az építész jól bokszolt), magához vett egy jégcsákányt. Amikor a
fiatalember hosszas csengetés után végre ajtót nyitott neki és ő belépve
megpillantotta a kanapén felhúzott lábbal ülő Marina lerúgott cipőjét,
lesújtott a jégcsákánnyal. Aztán, mint ki jól végezte dolgát kézen fogta
barátnőjét és kisétáltak a lakásból, fikarcnyit sem törődve a vérbe fagyva otthagyott
építésszel.
Az, ennek ellenére életben
maradt, a rendező pedig maradandó károsodást okozó súlyos testi sértés vádjával
bíróság elé került.
Nyolc évet kapott (Danyelija úgy
tudja, hatot), ebből négyet ült le. Egyesek szerint a tudós édesanya vetette be
minden anyagi lehetőségét és kapcsolatait, hogy kihozza fiát.
Szabadulása után feleségül vette
a rá hűségesen váró Marináját, Danyelija, az osztálytárs pedig segített
megmaradnia a filmes szakmában.
És úgy tűnt elrendeződik az élete.
Georgij Danyelija |
Újra kapott munkát a
„Moszfilmnél”. Danyelija meggyőzte a vezetőséget, hogy engedjék meg Szerijnek a
„Lövés a ködben” című meglehetősen együgyű kémfilm leforgatását. Igaz nem
egyedül, hanem Anatolij Bobrovszkijjal közösen. Aztán 1965-ben egy vígjátékot a
„Külföldi lányt”, ezt sem egyedül, hanem Konsztantyin Zsukkal. Egyik film sem
hagyott különösebb nyomot senkiben, így aztán több lehetőséget nem kapott.
Próbálkozott, kínlódott, de semmi
sem jött össze.
Ha nincs munka, nincs pénz.
Időközben lányuk született, a felesége fizetésén kívül rászorultak Szerij
anyjának anyagi támogatására is. De nem csak a pénz hiányzott. Ami legalább
annyira fontos volt számára, veszni látszott az áhított presztízs.
Akkor megint megjelent Danyelija.
Hogy véletlenül találkoztak vagy
Szerij kereste fel, az Danyelija visszaemlékezéséből sem derül ki, mindenesetre
a jóbarát újra akcióba lendült.
„A "Szlova" egyesület (a
filmstúdió alkotóközössége) szerkesztője Nyina Szkujbina megkért, hogy
dolgozzam ki egy kezdő forgatókönyvíró Viktorija Tokarjeva, "Egy nap hazugság
nélkül" című saját elbeszéléséből írott forgatókönyvét. Odaadta az
elbeszélést és a forgatókönyvet, hogy olvassam el. Tehetséges elbeszélés volt,
beleegyeztem, így Nyina elhozta hozzám a fiatal és csinos írónőt Viktorija
Tokarjevát. (…) Körülbelül egy hónapot dolgoztunk, ütős forgatókönyv lett, az
egyesület elfogadta és úgy döntött gyártásra bocsájtja. Az alkotóközösség
vezetői Alov és Naumov voltak. Elmentem hozzájuk és kértem, bízzák az "Egy
hazugság nélküli nap" rendezését a barátomra, Alekszandr Szerijre, aki
akkoriban munka nélkül volt. Nemet mondtak, (van nálunk így is elég szürke /=szerij/
a moziban) Korenyevet, a saját barátjukat bízták meg aki akkor szintén munka
nélkül volt. (…) Tudtam, ha Suriknak lesz egy "tuti" forgatókönyve,
az esélyt ad, könnyebb lesz beszélni a vezetőséggel. Mikor Alov és Naumov elhajtott,
felajánlottam Tokarjevának, hogy írjunk Suriknak egy forgatókönyvet.
Beleegyezett, és én összeismertettem Szerijjel.”
Viktorija Tokarjeva |
A munka során Danyelija és
Tokarjeva meglehetősen közel kerültek egymáshoz, filmes körökben sokáig járt a
szóbeszéd szerelmi románcukról.
A forgatókönyv alapjául Tokarjeva
saját elbeszélését, a „Fárasztó pofát” javasolta, de Danyelija úgy gondolta nehéz
belőle olyan forgatókönyvet írni, ami „fent” is tetszene. Végül Danyelija és Valentyin
Jezsov ötlete mellett döntöttek, melyben egy fiatal rendőr munkára neveli a
bűnözőket elhitetve velük, hogy tulajdonképpen nem is dolgoznak, hanem lopnak.
„Danyelijával elmentünk az
ötlettel a Puskin térre, a rendőrkapitányságra – mesélte Tokarjeva – a
legmagasabb rangú rendőrtiszthez, hogy ellenőrízzük átmegy-e egy ilyen ötlet.
Hisz ha valamit nem úgy írsz meg, leállítják a filmet... Egy Goloborodko nevű
ember irodájában kötöttünk ki, elmondtuk miért jöttünk. Elgondolkodott és azt
mondta: "Ha mindenféle bűnözőt át lehet nevelni, akkor minek vannak,
kérdem én, a bűnüldöző szervek? Nem, nem, ne is gondoljanak ilyesmire!" Mi
megköszöntük a választ, elköszöntünk, elmentünk és megtettük a hőst egy óvoda
nevelőjévé.”
Ilja Goloborodko akkor a Belügyminisztérium
Javítómunka Intézetek Főigazgatósága (vagy valami ilyesmi magyarul) politikai
osztálya vezetőjének első helyettese volt. Később, mint BM konzultáns aktívan
részt vett a film szervezésében, igyekezett mindenben segíteni.
Szerij is járt nála, erről maga
Goloborodko mesélt később egy újságnak:
„Az ügyeletes szólt, hogy valami
makacs ember belépési engedély nélkül, feltétlenül beszélni akar velem.
Engedélyeztem. Két perccel később belépett a szobába egy jó kiállású férfi
talpig szürkében és bemutatkozott:
- Szerij vagyok.
- Látom. Ez az álneve? –
kérdeztem ironikusan.
- Nem, nem – jött zavarba – én
tényleg Szerij, Alekszandr Ivanovics vagyok, a "Moszfilm" rendezője. Egy
forgatókönyv ügyében jöttem önhöz...”
Goloborodko azt javasolta
Szerijnek, ha szeretné, hogy a film hiteles legyen, töltsön el egy-két hetet
egy büntetés végrehajtási intézményben. Lakjon benn, nézzen körül, tapasztalja
meg milyen ott az élet. Goloborodko akkor még nem tudott Szerij priuszáról, a
rendező pedig nem merte szóba hozni, félt hogy elveszik tőle a filmet. Így
aztán elutazott a „zónába”, egy Gorkij közeli intézménybe, igazoltatta a
kiküldetési papírját, aztán mielőtt visszatért Moszkvába elüldögélt két hetet a
városi szállodában.
Legalábbis Szerij így mesélte később
a történetet.
Az alkotók kifejezetten a legjobb
komikusokra írták a szerepeket.
A kezdeti változatban Rolan Bikov
egy „Milliméter” gúnynevű pénzhamisítót, Jurij Nyikulin egy hivatásos
dzsigolót, Andrej Mironov pedig egy, a lopott autókat Tbilisziben eladó csalót
alakított volna.
Még el sem fogadták a tervezetet,
a kiválasztott színészek már el is utasították az ajánlatokat. Nyikulin nem
akart több vígjátékban szerepelni (aztán persze következő filmje mégis vígjáték
volt, igaz azt Rjazanov rendezte), Mironov már foglalt volt, Bikov más
fontosabb munkájára hivatkozott.
A történetet átírták, újabb
hősöket találtak ki, más művészek után néztek.
Legtovább talán Vaszilij
Alibabajevics alakítóját keresgélték. Az első jelölt a népszerű örmény színész
Frunzik Mkrtcsjan volt, de az ő részvételéhez ragaszkodtak Örményországban, az
Örmény SZSZK megalakulásának 50. évfordulójára rendezett ünnepségsorozaton.
Goloborodko segítőkészen igyekezett egy kis belügyminisztériumi „ráhatással”
elérni a részvételét, minek következtében Mkrtcsjan kissé hisztérikus hangon
hívta fel Danyeliját, ha ez így folytatódik a közlekedésrendészet előbb-utóbb
elveszi a jogosítványát.
Radner Muratov kapta a szerepet.
Persze, a kor szokása szerint(?) minden
„illetékes” észrevételeket fűzött a forgatókönyvhöz: „A szerzőknek
kétségtelenül sikerült a komikus szüzsét felhasználva leleplezni és
nevetségessé tenni a szocialista törvényesség megsértőinek hamis romantikáját,
bemutatva a tökéletes bűntények nyomán elkerülhetetlen bűnhődést. (…) Ezzel
együtt nem lehet nem észrevenni a forgatókönyv néhány fogyatékosságát melyek
kiküszöbölésétől, szerintem, függ a film nevelő hatása, erősítve annak
társadalmi visszhangját.”
Nem tetszett a főhősök beszélte nyelv
sem: „A forgatókönyv szövege át van itatva a bűnözők zsargonjával. Komoly
veszélyt jelent, hogy az a film, amelyet ennek a forgatókönyvnek alapján
forgatnak le, a tolvajnyelv propagandistájának bizonyul amely támogatásra talál
a fiatalság körében.”
Ám nem hivatalosan mindenkinek
nagyon tetszett.
„… a "Siker lovagjai"
forgatókönyvét szétkapkodták, mint valami bestsellert (ez jórészt Viktorija
Tokarjeva érdeme volt, amiért ő be is seperte az elismerést). A
"Moszfilmnél" nyolcvan példányban nyomtatták ki a színészeknek, és a
következő napon már nem volt egy se. Mindet széthordták. Még nyomtattak –
megint széthordták. Aztán felhívott egy ismerős a Honvédelmi Minisztériumból,
és kérte adjam oda elolvasni a forgatókönyvet.
- Melyiket?
- A lovagokat. A főnök most
olvasta el és úgy nyerített, mint egy ló.
- Akkor kérd el tőle!
- Tudod milyen sor áll érte? Az összes
helyettes!
- De hogy került a forgatókönyv a
minisztériumba?
- Fene tudja! Hozta valaki.
Kiderült, Szerij adta oda katona
szomszédjának.”
A „Moszfilm”, többek között azzal
a feltétellel, hogy Danyelija lesz a film művészeti vezetője, végül beadta a
derekát.
A film zöld utat kapott.
Szerij, Muratov és Papanov a forgatáson |
A forgatás 1970 decemberében
kezdődött, a külsőket Szamarkand közelében és Moszkvában vették fel.
Dacára, hogy Szerijnél a forgatás
kezdetén leukémiát diagnosztizáltak három hónap alatt felvették az egész
filmet. Többen úgy gondolják ez jórészt Danyelijának volt köszönhető, aki végig
ott volt a forgatáson. Ők ma is meg vannak győződve, hogy a film Georgij
Danyelija munkája. A rendező nem véletlenül tért ki erre „A jegy nélküli utas”
címmel megjelent könyvében:
„A siker lovagjainak” én voltam a
művészeti vezetője – ez volt a vezetőség feltétele. De „A siker lovagjai”
rendezője Alekszandr Ivanovics Szerij volt. És kizárólag ő.”
A főszereplők, Jevgenyij Leonov,
Szavelij Kramarov, Georgij Vicin és Radner Muratov, az utóbbi kivételével már
népszerű és tapasztalt komikusok voltak. Ráadásul a film sok epizódszerepében
sem újoncok, hanem olyan ismert színészek játszottak, mint Natalja Fatyejeva,
Oleg Vidov, Ljubov Szokolova, Nyikolaj Oljalin, Eraszt Garin vagy Anatolij
Papanov. Valószínűleg ezt is Danyelijának sikerült elérnie, hiszen többen
közülük kezdetben kereken visszautasították, hogy őket epizódban
foglalkoztassák.
Az akkori idők egyik legszebb és
legnépszerűbb színésznőjének Natalja Fatyejevának a forgatás idején még talán
két éves sem volt a lánya, Natasa, meg aztán nem is akart mellékszerepben
forgatni. Danyelija győzte meg, hogy nem szabad eltűnni a vászonról, különben
elfelejtik, na meg aztán a pénz is jól jön. (Fatyejeva akkori férje és a
kislány apja nem volt más, mint Borisz Jegorov, aki 1964-ben az első
többszemélyes űrrepülés résztvevője volt, Vlagyimir Komarovval és Konsztantyin
Feoktyisztovval.)
Magáról a forgatásról ma is
bőségesen lehet érdekességeket olvasni, általában a kerek évfordulókra
folyamatosan jelennek meg újabb és újabb visszaemlékezések, készülnek
dokumentumfilmek. A filmbeli Alibaba szülővárosaként említett egykori
Dzsambulban még szobrot is kaptak a főhősök. (Igaz, számomra kideríthetetlen
okból négyük közül csak hárman. Vicin kimaradt a kompozícióból.)
A dzsambuli szobor |
Egyébként az Alibabát játszó Muratov
kezdetben nehezen illeszkedett be ebbe a hírességeket felvonultató csapatba. A
forgatási szünetekben – senkit sem ismerve – visszahúzódva üldögélt. A jég a
„reggeli torna” felvételén tört meg. Mínusz 17 fok volt, a színészek
megbeszélték, hogy a rendező utasítása ellenére magukon hagyják a kabátot.
Muratov a „felvétel” felszólításra mégis levetkőzött és elsőként rohant ki a
fagyra. Ezután már a többiek is kénytelenek voltak félmeztelenül kimenni, de
Kramarov bosszúból hóval dörzsölte be az „árulót”. Vicin, fölismerve a helyzet
humorát Kramarovhoz lépve őt kezdte hóval dörzsölni. A jelenet benn maradt a
filmben és a főszereplők között lassan feloldódott a feszültség.
„Soha nem felejtem el – mesélte
Muratov – mikor bebújtunk a cementszállítóba. A színészek olyanok, ha jó a
szerep, bemásznak bárhová ahová csak kéred. Hát eljött a nap amikor mászni kellett,
de kiderült ez nem olyan igazi cement. Az nem köt hozzád, leválik. Itt a tartályt
közönséges kenyérkovásszal töltötték fel, amit megfestettek
zöldhagyma-kivonattal. Így aztán nemcsak tapadós, de csípős is lett. (Milyen jó
cement. Le se lehet mosni – hangzik el a filmben.) A forgatás Szamarkand
közelében zajlott. Volt ott egy gyár, ott zuhanyoztunk, de 40-45 perc alatt is
alig tudtuk ezt a masszát valahogy levakarni magunkról. Mikor a pórusaink újra
levegőhöz jutottak és kezdtük visszanyerni emberi formánkat, akkor láttuk, hogy
Vicin nincs sehol. Kiderült, hogy még mindig a tartályban ül, mert úgy tudta,
hogy ez a massza 23 féle gyógyfüvet tartalmaz és 15 évvel is megfiatalítja az
embert.”
A moszkvai ház, ahol a hősök
laktak, a valóságban is bontásra volt ítélve. A lakókat már kiköltöztették, de
még elég masszív volt, hogy kibírja a forgatást, na meg aztán az épület
felgyújtását is engedélyezték. Állítólag, később a bontás során a munkások
elrejtett „kincset” találtak. Össze is vesztek rajta, verekedni kezdtek, mire valaki
kihívta a rendőrséget. A leletet elkobozták, a verekedők nem kaptak semmit.
És ha már az érdekességeknél
tartunk, említsük meg a film végén feltűnő, az óvodavezetőt útbaigazító
kislányt, aki Szerij 10 éves lánya; az Igor Ugolnyikov nevű kisfiút, vagyis
Igorjokot akiből később ismert színművész vált; no meg természetesen az „Almaz”
névre hallgató tevét, aki a 2000-es évek elején még élt és a „Sapito” cirkusz
utazó állatseregletének volt a tagja.
És persze Leonyid Iljics
Brezsnyevet, akinek kedvező véleménye hozzájárult, hogy a film ne maradjon
dobozban. Az elsők között nézte meg a filmet a dácsáján veje, Csurbanov ezredes
társaságában, aki a Belügyminisztériumban dolgozott és minden jelenetet
részletesen kommentált a főtitkárnak. Ezt követően talán az sem volt véletlen,
hogy a művészeti tanács mindössze olyan „lényegbevágó” kérdésben emelt
kifogást, hogy a megtalált sisak túl fényes, túlságosan talmi.
A filmet 20 kópiával kezdték
vetíteni, mindenki látni akarta, bár a kritika fanyalgott.
„... inkább nevetséges
ostobaságok halmaza, hatástalan... A rendező nem gondolta végig azt, milyen
indokkal viszi mégis filmre ezt a gondolatban nem túl gazdag vígjátékot... Jevgenyij
Leonov saját magától lop, erőltetetten játszik, és ami különösen bosszantó, nagyon
egyhangú. Különösen kár Vicinért akinek művészi pályája már kezd komoly aggodalomra
okot adni...”
Még az országosan ismert Szergej
Mihalkov (Nyikita Mihalkov apja) sem volt rest egy dörgedelmes cikkben lehúzni
a filmet.
Ám a közönségsiker kézzel fogható
volt, és Szerijnek a szép feleség meg a család mellett végre a presztízsre sem lehetett
panasza.
Vagy ezt viselte el nehezen az
egykori ifjú építész, akit évekkel korábban leterített a jégcsákánnyal, vagy
talán a súlyos koponyasérülés után visszamaradt állandó gyötrő fejgörcsök
sarkallták, mindenesetre elérkezettnek látta az időt a bosszúra.
Fogott egy búvárkodásnál
használatos szigonypuskát, becsöngetett a rendezőhöz, az pedig ajtót nyitott.
A szigony az orra mellett hatolt
be és eltörve az állkapcsát valahol a füle mögött jött ki. Talán a döntő
pillanatban megremegett az építész keze és ezért volt pontatlan a lövés, minden
esetre Szerij a saját lábán ment be a kórházba ahol a szigonyt kiszedték. Az
orvosnak azt mondta, véletlenül lőtte meg magát a fegyver tisztítása közben.
Ettől kezdve azonban folyton az
újabb támadást várta. Fegyvert szerzett, amit állandóan magánál hordott.
A támadó, mikor kiderült számára,
hogy nem járt sikerrel, taktikát váltott. Rendszeres telefonálgatásba kezdett
és a telefont éppen felvevő családtag – hol a felesség, hol a gyerek, hol
Szerij – fülébe hörögte, hogy „megöllek, te mocsok”.
De próbálkozni nem próbálkozott
többé.
Szerij 1976-ban újabb komédiát
forgatott „Te nekem, én neked” címmel, ennek cselekménye némileg emlékeztetett
„A siker lovagjaihoz”. Egy iker testvérpár körül zajlottak az események. A
filmbe senkit sem hívott meg azok közül, akikkel előző filmjében együtt
dolgozott. Danyelijával is visszafogottá vált a kapcsolata.
„Szerijjel nem túl jól alakult,
kár, hogy megszakítottuk a kapcsolatot. Nem veszekedtünk, nem, egyszerűen csak
egy pillanatban szükségtelenné váltam a számára, és mi elváltunk...” –
emlékezett Danyelija.
Tokarjeva és Danyelija később is
dolgozott együtt, többek között a sikeres „Mimino” -ban.
Szerij még egy filmet készített 1982-ben,
szerény nézettségi adatokkal.
Tokarjeva és Danyelija a Mimino után |
„A siker lovagjai” története nagyjából
itt ér véget, Alekszandr Szerijé viszont csak 1987-ben fejeződött be.
Hogy igazából miért, a betegség, a
stressz, vagy a lelkiismeret miatt, arról mindenki mást gondol. (A fenyegető
telefonok elmaradtak, a bosszúra szomjazó építész már évekkel korábban meghalt,
erről maga Szerij győződött meg.) Danyelija, az örök jóbarát szerint (mit is
mondhatott volna?) nem akart terhére lenni betegségében a családjának. Mások
úgy vélték a folyamatos fenyegetettség őrölte fel.
Tokarjevának is megvan a maga
változata, némileg érintve benne saját kapcsolatát Danyelijával. (A történetében
Danyelija a „Kidolgozó”, Szerij „Alik” néven szerepel.)
„A Kidolgozó visszatért
Olaszországból és ajándékokat hozott nekünk. Még mindig ékkő voltam a karkötőjén,
bár már elkezdtünk veszekedni. A kapcsolatok nem állnak egy helyben, azok
fejlődnek. Ennek nem volt hová fejlődnie. Nekem családom volt, a Kidolgozónak
családja volt. Ahogy az egyik jugoszláv ismerős mondta: „Minek mindenkit tönkre
tenni?”
Otthagyni a hozzánk tartozókat –
olyan, mint fejbe vágni őket egy jégcsákánnyal. Élni fognak, de hogyan?.. És te
magad hogyan élsz majd azután? ..
A Kidolgozó visszatért
Olaszországból és mi kimentünk Alikhoz a dácsára.
Vénasszonyok nyara volt. Tüzet
raktunk és hordtuk rá a száraz gallyakat. Alik elgondolkodva nézte a tüzet, egy
kicsit hunyorogva. Az emberek szeretik nézni a tüzet. Ez még az ősi időkből
maradt.
A Kidolgozó fogta a gitárt,
felhangolta és a fűben sétálva énekelni kezdett. A fejére szalmakalapot tett és
úgy nézett ki, mint egy spanyol. Vagy mint egy cigány. Valahogy olyan festői
volt.
Aztán húst sütöttünk a parázson.
Alik maga elé bámult, és úgy tűnt, hallgat valamit.
Aztán mi elmentünk és Alik
ottmaradt. Azt mondta, még ki kell ásnia egy árkot a vízvezetéknek.
Alik lefeküdt aludni a hideg
nyaralóban. Azt álmodta, hogy áll a lapáttal egy mély, keskeny árok fenekén. Egyszer
csak megjelent az Építész és nézte, ahogy dolgozik.
- Hisz te már meghaltál –
lepődött meg Alik.
- Persze... Jó itt, csak unalmas.
- Miért vagy te Logya és nem
Vova?
- Mi a különbség?.. Ez itt
egyáltalán nem számít.
- Mi számít?
- Gyere, megtudod...
Alik felébredt. Felkelt és
mezítláb kiment a konyhába. Elővette a zsák hajdinát. A hajdina közé volt
eldugva a pisztoly, egy rongyba tekerve.
…A börtönben mindig beteg volt, köhögött.
Az egyik elítélt azt mondta:
- Reggelente önts magadra egy
vödör vizet. Megedződsz. Máskülönben meghalsz.
Alik megvárta a reggelt és fogott
egy vödör vizet. Kiment a barakkból. Levetkőzött. És hirtelen úgy érezte, nem
fél a hidegtől. Akarja, vágyik a víz érintésére. Feje fölé emelte a vödröt,
felfordította és a boldogságtól pár másodpercre elakadt a lélegzete...
Alik kitekerte a rongyból a
pisztolyt. És hirtelen úgy érezte, nem fél. Akarja, vágyik az örökkévalóság
érintésére és ha kell, ezért kész elviselni egy kis átmeneti fájdalmat.
Fejéhez emelte a pisztolyt és
elsütötte. A boldogságtól elakadt lélegzettel még arra gondolt: KÉSZ!
Fizetett, és többé nem tartozik senkinek.
Amikor a stúdió értesült róla,
hogy Alik agyonlőtte magát, senki sem értette. Aliknak megvolt mindene, amit a
táviratokban kívánnak: egészség, siker és boldog család.
Mi kell még egy embernek?”
Tavaly, 2012-ben elkészült a film remake-je. A mai közönség
számára minden bizonnyal fogyaszthatóbb. (És ebben semmiféle minősítés nincs
részemről.) A főhős, egy gyermekfoglalkoztató fiatal animátora, rettenetesen hasonlít
egy bűnözőre, ezért a rendőrség kérésére átveszi annak szerepét. Természetesen
a „Siker lovagjai” Szlavin főhadnagya, itt egy csinos rendőrhölgy, Szlavina, így
ebből a változatból a szerelem sem hiányzik...
Online megnézhető az interneten.
A siker lovagjai (Джентльмены удачи)
Szovjet, sz.
Moszfilm, 1971.
Bemutató: 1971. december 13.
Rendezte – Alekszandr Szerij
Forgatókönyv – Viktorija Tokarjeva, Georgij Danyelija
Fényképezte – Georgij Kuprijanov
Zene – Gennagyij Gladkov
Főszereplők:
Jevgenyij Leonov – Docens
Georgij Vicin – Toplák
Szavelij Kramarov – Mólés
Radner Muratov – Alibaba
Sajnos hiába próbálkozom, nem tudom letölteni őket. Egy oldalra küld, amely mindig le akarja tölteni velem az iLivid alkalmazást (mást nem is kínál fel), amelyet aztán a vírusirtó rögtön karanténba küld. Tudja valaki, hogyan lehet A siker lovagjaihoz hozzájutni?
VálaszTörlésHa küldesz egy email címet a pasanyov@gmail.com-ra megpróbálom elküldeni a filmet.
Törlés(Bár nekem elindul a letöltés)
üdv
pasanyov
A Pécsi Magyar-Orosz Társaság nevében nagyon köszönjük a munkáját!
VálaszTörlésA letöltés után kicsomagoláskor kér egy jelszót! Mit kell oda beírni?
VálaszTörlésKöszönettel: Zsuzsa
A jelszó: kinok55 (bocs, hogy nem írtam oda)
Törlésüdv
pasanyov
Egy népszerű magyar torrent oldalról letölthető, köszönet a feltöltőnek! És köszönet pasanyovnak a cikkért!
VálaszTörlés