„És hirtelen rájöttem, hogy a
peremvidék - az a kezdete a világnak, és nem a vége. Ez a megszokott világ
vége, de egy szokatlan világ kezdete, amely természetesen jóval nagyobb és hatalmasabb
(...) a peremvidék felé haladva távolodsz mindentől a világon és kijutsz a
valódi világba.” - mondta ezt még valamikor a 90-es évek
elején -közepén Joszif Brodszkij, egy Szolomon Volkovval folytatott
beszélgetés során.
Hogy a „Peremvidék” című film
szerzőinek a világ kezdetét vagy végét jelentette-e a periféria és ott élő
hőseik, nem tudom. Az „idő föld alatti morajlását” meghallani vélő rendező,
Pjotr Lucik nyilatkozatai alapján inkább az előbbire tippelek. „... Természetesen
a peremvidék nem megy Moszkvába oldalkocsis motoron. Moszkva még nyugodtan
alhat, de általában az emberek egy kicsit elpuhultak, az ő otthonaikat régóta
nem égették fel.”
A „Peremvidék”, 1998-as
bemutatóját követően az évtized kultikus filmjévé vált, amennyiben ezen azokat
a termékeket értjük, amelyek bizonyos rétegekben a marketing majdhogynem teljes
hiánya ellenére váltak legendává. A hírnév nem csak a film körül kialakult
kisebb botránynak volt köszönhető (a „Kinotavr” fesztiválon történt premier
után egyes kritikusok azzal a követeléssel küldtek levelet a minisztériumba,
hogy azonnali intézkedésekkel akadályozzák meg a film eljutását a közönséghez),
hanem annak is, hogy a szerzőpáros a 90-es évek első felében a moszkvai elit
körében rendkívül népszerű volt. Ostromolt forgatókönyvírók, akiktől még a
hírneves énekesnő Alla Pugacsova is rendelt forgatókönyvet egy saját maga
főszereplésével készítendő játékfilm számára.
Maguk is kultikus figurákká
váltak.
Kicsit olyanokká, mint hőseik,
akik sokat és keményen tudnak inni, a barátságot mindennél előbbre valónak
tartják, és Oroszország peremvidékéről indulnak a főváros meghódítására.
Mindketten a provincákról származtak
és mindketten már felnőtt fejjel jutottak be a VGIK (Összoroszországi Állami
Filmművészeti Főiskola) forgatókönyvírói karára.
Pjotr Lucik Taskentből, Alekszej
Szamorjadov Orenburgból érkezett.
Luciknak ekkorra már volt egy
műszaki főiskolai diplomája, sőt némi filmes tapasztalatra is szert tett az
„Uzbekfilmnél”.
Az orenburgi fiú |
Szamorjadov útja sokkal
göröngyösebbre sikeredett. Orenburgban hol mint gyári munkás, hol mint bolti
eladó dolgozott. Afféle helyi csodabogár, aki éjjel-nappal csak ír. „Engem az
irományaim miatt az egész utca nevetség tárgyává tesz, bolondnak, idiótának
hisz. Még az otthoniak is elkezdtek szégyellni...” – írta későbbi tanárának
Vera Tuljakovának. (Maga Tuljakova sem volt mindennapi ember. A Szovjetunió és
Törökország között folyamatosan „ingázó” költő, Nazim Hikmet számtalan felesége
közül ő volt az utolsó. Férjét, lányát hagyta ott az apjánál 6, nála 32 évvel
idősebb török költő kedvéért. Hikmet két darabjának is társszerzője.)
Ő írja a szerzőpáros
forgatókönyveit tartalmazó kötet utószavában:
„Ljosa első munkája 1981 őszén
került hozzám. Szabadságról jöttem vissza, nehezen térve magamhoz a felvételi
vizsgák rémálma után, amely a forgatókönyvírói karon a tehetségtelen, bárgyú
munkák százszámra való gyötrő olvasásával jár együtt. Grafománok pocsékolnak
saját zagyvaságaikra tintafolyamokat és papírhegyeket. Aztán mikor már végre mindegyiken
túl voltam, a tanszéken könyörögni kezdtek, hogy olvassak el még egy ott
hányódó mappát, amit valami mamlasz többhónapos késéssel küldött a válogatásra.
Régóta hever ott és senki sem akarja elolvasni... Válaszolni azonban muszáj.
Amikor megláttam ezt a lehangolóan összenyálazott vörös mappát, előre sajnáltam
magam. Történetek voltak benne. Nem hosszúak, oldalanként öt vagy hat. Ám
valami 70 darab! A szerző - A. Szamorjadov. Na, még egy családszomorító -
gondoltam. De tévedtem! .. Pedig az első bekezdésnél még az olvasáshoz is fáradt
voltam... Aztán a másodiknál… a másodiknál elkezdett érdekelni... érdekes és
mulatságos volt. (...) Megállás nélkül olvastam végig a tanulatlan vidéki fiú
történeteit. Szinte kivétel nélkül keményen dolgozó, nyilvánvalóan a szerző
közvetlen közelében élő emberekről szóltak. Legszínesebb figurák mások voltak,
mint Suksin csodabogarai. Szamorjadov hősei ugratták egymást, elképesztő
„megtörtént” eseteket meséltek, mindennél jobban szerették az ebédszünetet és a
könnyű „potya” piát... (…) Olvasás közben egyre inkább meggyőződtem, hogy
óriási tehetség. Egy eddig észre nem vett, elhanyagolt tehetség, akinek gyors
és halaszthatatlan segítségre van szüksége.”
Tuljakova rögtön felvette a
kapcsolatot Szamorjadovval és ettől kezdve szinte levelező kurzust tartott
neki. Mindenképpen be akarta juttatni a főiskolára, ami évről évre
halasztódott. Hol Szamorjadov nem jelent meg a felvételi vizsgán, - valami
északi kiküldetésről és a fagyos vihar fogságába került teherautóról előadott
kalandos történettel magyarázva ezt - hol a felvételi bizottság utasította el,
Tuljakova erőteljes protekciója ellenére. „Sötét, tanulatlan, semmit sem tud a
filmről. Írni nem képes. És egyáltalán, a falu bolondja benyomását kelti...” –
mondták.
Végül ugyanabban az évben mikor Lucikot,
1985-ben vették fel, Tuljakova és egy kollégája Odelsa Agisev ugyanis ekkor
indíthatott saját osztályt.
Pjotr Lucik és Alekszej Szamorjadov |
Lucikkal nagyon
összebarátkoztak. Talán az hozta őket közel, hogy mindketten idősebbek voltak a
többieknél, ázsiából jöttek. Egyszerűen senki sem emlékszik rájuk a
barátságukat megelőző időszakból.
Megismerkedésük történetének egyik
változata szerint Dmitrij Voronkov, aki az első évben kollégiumi szobatársuk
volt, mutatta be őket egymásnak. Lucik emlékei szerint a főiskola kapujában
találkoztak először, föltünt neki Szamorjadov pimasz pofája és hunyorgó
rövidlátó szeme. De aztán gyorsan hozzáfűzte: „…Nem emlékszem. Egyáltalán nem
tudom, mi volt tegnap.
Az első évtől kezdve a legjobbak
voltak a szakon, de mindig kicsit kívülállóak maradtak. Furcsa történeteket
meséltek róluk. Hogy ágy helyett zsanérjukról leszakadt (vagy leemelt) ajtókon
aludtak, hogy nem tudtak géppel írni és a diplomamunkát a beadás előtti éjszaka
a kollégium lánylakói gépelték le nekik oldalanként egy csókért, hogy zsebükből
pénzkötegek hullottak, mert már diákként jól kerestek sorozatok írásával.
Mintha benne éltek volna
kitalált történeteikben.
„Meglepő, hogy nekem senkivel
különösebb kapcsolatom nem volt, de velük elég sok történetem, és mind valahogy
mesébe illő. Emlékszem Szamorjadov meghívott engem pelmenyire. Főzi őket, de
azok nem lebegnek. Fogja a kanalat, kivesz egyet, de hirtelen a pelmenyi kiesik
a kanálból és elgurul. Nézzük a padlón, a tésztán keresztül áttetszik a vas. Hús
helyett egy vasgolyót szedtünk ki belőle. Rövidre fogva, kikapcsoltuk a
tűzhelyet, belenéztünk a fazékba, és abban minden pelmenyi ilyen golyókkal volt
megtöltve. Ljosa meg így: Megvettem - mondja – és ahogy hoztam azon
gondolkodtam, miért ilyen nehezek? És tudja, ez igaz! Szamorjadov meghívott
engem vasgolyós pelmenyire! Vele mindig ilyen esetek történtek. Ez azt jelenti,
hogy Lucikkal a történeteket nem a fejükből írták, hanem a saját életükből.” –
mesélte Renata Litvinova aki egy évvel előttük kezdte a forgatókönyvírói
fakultást és a két fiú félig barátként, félig udvarlóként legyeskedett
körülötte. (Litvinova azóta színésznőként - Kira Muratova filmjében debütált -,
rendezőként, íróként, televíziós személyiségként is ismertté vált.)
Odelsa Agisevnek legalább ennyire
meghökkentő emlékei vannak Szamorjadovról:
„Mindeközben amikor beszélt és
mikor meséket talált ki, ő maga abban a pillanatban a legőszintébb módon hitt
benne. Mi teljesen komolyan vettük a hóember problémáját:
– Odelsa Alekszandrovics, nálunk
a sztyeppén ismerek egy embert, aki a pincében láncon tart egy hóembert, nyers
krumplival eteti és két literért bárkinek megmutatja.
– Ljosa, miért két literért?
– Hogyhogy miért? Hát egy liter
magának, a másik a hóembernek.”
Első megvalósult forgatókönyvük
a „Menekülő polgár”, Jelena Ciplakova első rövidfilmje volt. Az első nagyjátékfilm
az 1990-es „Szavoj”. (Érdekes, hogy a „Vad vidék” kivételével valamennyi
forgatókönyvüket első nagyjátékfilmjét forgató rendező vitte filmre: Misa
Avetyikov, Bakit Kilibajev, Alekszandr Hvan, Denisz Jevsztyignyejev vagy Tóth
Tamás)
A „Szavojt” Mihail Avetyikov
rendezte és „... mi annyira le voltunk sújtva attól, hogy mi ment át a
forgatókönyvből a filmbe, hogy nyugodtan megbeszélve Misával és nem megsértve
senkit, megkértük a stúdióban, hogy vegyék le a nevünket a stáblistáról és
változtassák meg a film címét. (...) Ez a mi világunk volt, a film meg teljesen
másra sikeredett. Szörnyű csalódást éreztünk. Ez aztán általában megismétődött
más filmekkel is.” A „Szavoj” stáblistáján tényleg nincs ott a nevük és bár a
következőt az 1992-es „Gongofert” sokan az egyik legsikerültebb filmjüknek
tartották, ők ezzel sem voltak maradéktalanul elégedettek.
A Bakit Kilibajev rendezte film
főhőse a kozák Kolka Szmagin, aki földijeivel tenyészbikát vásárolni érkezik
Moszkvába. Szmagin már csak a hazafelé tartó vonaton veszi észre, hogy éjszakai
szerelmi kalandja során barna szemét kékre cserélték. Egy kiadós otthoni
ivászat után felfegyverkezve indulnak újra útnak, hogy visszaszerezzék Kolka
szemét és bosszút álljanak a bűnös Moszkván...
A szerzők a Kinotavr
fesztiválon, Szocsiban megkapták érte a legjobb forgatókönyvért járó „Arany
Kos” díjat, mint ahogy valamennyi ezt követően írt forgatókönyvüket díjazták
valahol.
Népszerűségük csúcsán voltak,
azt mondták rájuk: a szerencse fiai.
1994. január 26-án Szamorjadov
lezuhant a Jalta szálló 10. emeletéről és halálra zúzta magát. A tragédia a
Jaltai Filmfesztiválon történt, ahol éppen a „Gyuba-Gyuba” c. film forgatókönyvéért
kaptak díjat. Jellemzően halálának körülményei, hozzájárulva sajátos
legendáriumuk továbbéléséhez, ma is több változatban terjednek. Vera Tuljakova,
a 2001-ben elhunyt mentor, másfél évvel az esemény után megkapó történetet
kerekít:
„… egy órával a Jaltai
Filmfesztivál zárása előtt, ahol neki és Pjotrnak át kellett volna venniük a
soron következő díjat a „Gyuba-Gyuba” forgatókönyvéért, Ljosa bejött a
szállodába átöltözni. Esteledett. Felment a tizedik emeletre, ahol szobájához
érve vette észre, hogy elvesztette a kulcsot. Ismerve Ljosa természetét azt
feltételezem, hogy kicsit habozott menjen-e az alkalmazotthoz a pótkulcsért és
kerekedjen botrány az ünnepség előtt, vagy kopogjon be a szomszédhoz és annak
erkélyéről saját erkélyére átmászva jusson be a szobájába.
Bekopogott. A szomszédot
meglepte a kérés, de nem állította meg. Filmes barát sem állt mellette, hogy a
keze után nyúljon...”
Pjotr Lucik közeli barátja, Alekszandr
Csebotajev változata szerint Lucik egy lánnyal bezárkózott a szobájába és
Szamorjadov részegen az erkélyen át akart hozzájuk bemászni. Ezt állítólag maga
Lucik mesélte el neki bűntudatot érezve Szamorjadov halála miatt.
Barátja elvesztése után nem
sokan gondolták, hogy Lucik talpra áll és egyedül is csinál filmet, hisz Szamorjadov
vezető szerepet játszott az alkotópárosban.
„Agisevnél és Tuljakovánál
tanultam, de a mesterképzőt Szamorjadovnál fejeztem be. Ljosa mindent tudott.
40 dolgot írt egyszerre, de semmit nem fejezett volna be, ha nem ülünk össze és
szedjük az egészet rendbe.” – mondta Lucik.
Aztán elkészítette a
„Peremvidéket”.
Peremvidék |
A film alapjául a „Jó emberek”
című forgatókönyvük szolgált (vagyonos gazdálkodók és védelmi pénzt követelő bűnözők
harca), ezt azonban Lucik, immár egyedül, alaposan átdolgozta, mondhatnánk
aktualizálta. Az új szüzsében földjeikből kiforgatott parasztok kelnek útra
falujukból „megkeresni az igazságot”.
Posztmodern makabr, film noir,
art house, társadalmi-filozófiai példázat, western, tragikomédia, hősi horror,
stilizált hősi eposz, akció-dráma; ilyen és hasonló, létező és e film kapcsán
kreált kategóriákkal igyekeztek meghatározni a méltatók (és méltatlankodók) a
film műfaját. Maga Lucik, elfogadva az epikával vont párhuzamokat, ironikusan
„alacsony költségvetésű eposznak” nevezte művét.
A műfaji meghatározás körüli
zűrzavar utal a film értékelése körüli megosztottságra, végletes megítélésére
is. Bizonyos körökben valóban kultuszfilmmé vált, mások mereven elutasították,
majdhogynem fasiszta eszmék propagálásával, az „aki agresszív, annak van igaza”
elv szentesítésével vádolták. (Már említettem, hogy egyes
kritikusok egyenesen be akarták tiltatni a filmet. „A magam részéről, én nem
akarom betiltatni azt amit ők írnak...” – reagált Lucik.)
A peremvidék vagy periféria
(okraina) nem egyszerűen helyszín, hanem valamiféle toposz, ami magába foglal
mindent és mindenkit, aki a társadalom látóterének peremére szorult. A lepukkant
lakótelepek, a rozsdaövezetek, az „úgy maradt” vidékek lakóinak világa.
„Ezekről az emberekről és
ezeknek az embereknek senki sem készít filmet – mondta egy beszélgetésben a
rendező – pedig muszáj, mert az emberek túlnyomó többsége az ország
peremvidékein él. Moszkvától 150 km-re - már periféria.” (Bár abban tamás
vagyok, hogy éppen ez a film lenne az, amelyiknek sikerült volna eljutnia
azokhoz, akikről és akiknek készült.)
A máig tartó siker egyik titka
talán abban rejlik, hogy a rendező jó érzékkel aknázta ki a korszak más
filmjeiben is - bár nem ennyire direkt módon - megjelenő csalódottságot, becsapottság-érzést,
a napjainkban is fellobbanó indulatokat azokkal a változásokkal szemben, melyek
az embereket a 80-as 90-es évek fordulóján egyszeriben nyertesekre és
vesztesekre osztották.
Ráadásul mindezt könnyen
fogyasztható formában, olyan köntösbe öltöztetve, mely a bilinák, a hősi énekek
költészetének és a 30-as évek mozijának szocialista realista szövetéből van
összevarrva.
Jurij Dubrovin, Alekszej Puskin és Nyikolaj Oljalin |
A film hősei jellegzetes orosz
alakok. A fiát igazságos hadjáratba küldő anya vagy a fiú, Panyka Morozov, aki
valamiféle Ilja Muromecként (aki 33 évig hevert a kemencepadkán, aztán
csodálatos módon talpra állt és az ellenség legyőzésére indult) az elnök halála
után az „Ural” motorkerékpár kormánya mögé ülve a "keresztes hadjárat"
vezetőjévé válik. Eposzi hős a többi szereplő is, ez mozgatja cselekedeteiket.
Földjük elvesztése a halállal egyenértékű ezért indulnak megvívni a „honvédő
háborút”. („… a földért ők a szemet kikaparják. És lényegtelen, hogy olaj vagy
gyémánt van benne. A puszta földért, amelyen meg sem terem semmi.”)
Megjelenik az összes, a haza
védelmével kapcsolatos mitológiai panel, amely nem csak a történelem előtti
időkre, hanem a sztálini mozira, az eszer jelszavakra, a polgárháborúra, a
szabotőrök elleni harcra, a szovjet kollektivizálásra, a posztszovjet
farmermozgalomra is utal. Utalások Dovzsenko Föld-jétől kezdve a Vasziljevek
Csapajev-én keresztül Ejzenstejn Jégmezők lovagjá-ig.
„Miért gondolom, hogy a mozi,
ami 1936-ban tetszett, ma is tetszeni fog? Mert nem változott semmi. Csak mi
mondjuk, hogy az idő halad. (…) Az emberek mennek, de az idő egyhelyben áll.
Ezt érzem én is. Semmi sem történik.” – mondta a rendező.
Két évvel később halt meg,
szívrohamban. Nem készített több filmet.
Tervei voltak, egyik utolsó
interjúinak egyikében 5-6 forgatásra kész anyagot is említ, köztük a „Vad
vidéket”.
Ez a forgatókönyv volt az, amelynek
filmre vitelén a páros éppen dolgozott Szamorjadov tragikus halála idején.
Aztán Lucik egyedül maradva beleveszett a szervezési folyamatba, inkább a
„Peremvidékkel” kezdett foglalkozni.
A „Vad vidékben” - bár ők mindig
valamiféle világvégéről írtak, előre megérezve még jóval a peresztrojka és a
Szovjetunió összeomlása előtt valami szörnyű katasztrófa szelét - talán minden
más forgatókönyvüknél jobban érződnek a korai 90-es évek.
Az önmagát lassan leépítő állam,
a vad gátlástalan szabadság és a dolgukat az ezt egyre lehetetlenebbé tévő
körülmények között is folytatni próbáló emberek.
A hősöket éppúgy, mint a
szereplővé előlépett sztyeppét a reménytelenség érzése lengi körül. Perifériára
szorultak ők akár a „Peremvidék” hősei, de nekik nincs hová indulniuk magyarázatért,
az oldalkocsis motor csak a sztyeppén rója céltalan köreit. Magukra maradtak
pusztuló és önpusztító világukban.
A film egyik szimbolikus
pillanatában az inspekciózó főorvos, botját golfütőként használva saját
kocsijának szélvédőjét töri be egy darab kővel.
Mihail Kalatozisvili |
Az „elátkozott remekmű” filmre viteli
jogát sokan próbálták megszerezni, végül Mihail Kalatozisvili (Mihail
Kalatozov, a „Szállnak a darvak” rendezőjének unokája) járt sikerrel.
Kalatozisvili filmje valószínűleg
a legszerencsésebb megvalósítása Szamorjadov és Lucik forgatókönyveinek. A
hozzáértők szerint ez nemcsak a magát nem előretoló és pontos rendezésnek,
hanem a nagyon jó szereplőválogatásnak is köszönhető. Oleg Dolin vagy az
elsőfilmes hakasz színésznő Irina Butanajeva mellett a többiek is mind sikeres
választásnak bizonyultak.
– Mindaz, ami a „Vad vidékben”
történik, a mi mindennapi életünkben terjed szét és nincsenek egyértelmű határai
– mondta Mihail Kalatozisvili, aki 2008-ban minden bizonnyal a 90-es évek
utolsó filmjét forgatta le.
Ma már ő sem él.
Alekszej Szamorjadovnak van egy
kis meséje az oroszok utolsó angyaláról. A Kazanyi majorságba való Nyikolaj
Konnov felesége egy birkát szül és Konnov elkeseredésében a sztyeppének megy.
Egy elhagyott templomhoz érve embereket lát, akik „mind sötét arccal és némán
túrják késeikkel a földet. Egy fiú ül mellettük a padon, 10 éves és őt nézi.
Közelebb megy, a fiú feláll és azt mondja, menj haza, Konnov. Isten elfordult
az oroszoktól, én maradtam az utolsó angyalotok. Menj és élj, ahogy lehet, jobb
nem lesz.
Előrehajol akkor Konnov a
nyergében és egy késsel elvágja a torkát. Ha egyszer elfordult, akkor az utolsó
angyala se kell, más istent keresünk.”
A „Vad vidék” utolsó angyala erre
már esélyt sem ad.
Peremvidék (Окраина)
Orosz, ff.
Utro XXI. Veka, 1998
Rendezte – Pjotr Lucik
Forgatókönyv – Pjotr Lucik, Alekszej Szamorjadov
Fényképezte – Nyikolaj Ivasziv
Zene – Gavril Popov
Főszereplők:
Jurij Dubrovin – Filipp Iljics Szafronov
Nyikolaj Oljalin – Koljka Polujanov
Alekszej Vanyin – Vaszilij Ivanovics Perfiljev
Alekszej Puskin – Panyka Morozov
Anatolij Koscsejev –
Viktor Venesz – a Likov fivérek
Vad vidék (Дикое поле)
Orosz, sz.
Mihail Kalatozov Fond, 2008
(Bemutató: 2009. január 22.)
Rendezte – Mihail Kalatozisvili
Forgatókönyv – Pjotr Lucik, Alekszej Szamorjadov
Fényképezte – Pjotr Duhovszkoj
Zene – Alekszej Ajgi
Főszereplők:
Oleg Dolin – Dmitrij Vasziljevics Morozov
Roman Magyanov – Rjabov
Jurij Sztyepanov – Fjodor Abramovics
Alekszandr Iljin – Petro
Pjotr Sztupin – Filipp Iljics
Irina Butanajeva - Galina
Alekszandr Korsunov – a tehenes ember
Linkek
Peremvidék
https://mega.nz/#!wlsjCYDA!_FqsMRsrxBgrNprHuMQRj-FeeWuxxYKvP3m593kxlX4
Vad vidék:
jelszó:kinok55
Nagyon szeretném megnézni a Peremvidéket, de a negyedik fájllal valami baj van. Nem lehetne frissíteni,vagy újra föltenni? Előre is nagyon köszönöm!!!
VálaszTörlésElnézést, valamit én ronthattam el, mert újból letöltöttem, és semmi baja. Köszönöm ezeket a nagyszerű filmeket.
TörlésÖrülök, hogy sikerült.
VálaszTörlésIgyekszem folytatni.
üdv
Nagyon érdekesek a filmekhez írt történeteid, de örömmel olvasnék néhány mondatot arról is, hogy konkrétan miről szólnak ezek a mozik. Így csak akkor tudom meg, ha megnézem... :-)
VálaszTörlésMajd igyekszem valamit kitalálni, hogy milyen formában lehetne a filmek cselekményét ismertetni.
TörlésBár a "Peremvidék" cselekményéről sokkal többet nem tudnék írni mint a bejegyzésben, vagyis: a parasztok - meglehetősen agressziv módon - kiderítik kik semmizték ki őket és útra lelnek visszaszerezni földjeiket.
A "Vad vidék" hőse egy fiatal orvos, aki az "istenhátamögötti" tanyavilágban, a sztyeppén, gyógyszerek és megfelelő felszerelés nélkül igyekszik végezni a dolgát egy a rendszerváltás után magárahagyott, széteső világban. (Bár ez így leírva elég hülyén hangzik)
üdv
pasanyov
Kedves Pasanyov!
VálaszTörlésMegtekintettem e két alkotást is.
A Peremvidék kicsit furcsa, de nagyon erős hangulattal bír. Kiemelkedő a fényképezés és a színészi játék (ez utóbbi az általam eddig látott orosz filmekre kivétel nélkül érvényes), de nagyon tetszett a történet is a kizsákmányolt emberek kitartásáról.
A Vad vidék szerintem erősebb, minden ízében zseniális film. Itt a táj is főszereplő (ezt John Ford filmjeinél érzem még), a hangulat és a fényképezés hihetetlen, szavakban nem is tudom kifejezni, több beállításnál kimerevítettem a képet. Kilátástalanság, teljes nihil, a kitűnő Oleg Dolin játéka erre az érzésre még rá is segít. Ugyan a téma teljesen más, de az utolsó előtti jelenetnél megint eszembe jutott Ford: az Üldözők utolsó képsora, amikor Wayne karaktere kilép az ajtón, mindez hátulról fényképezve, az ajtón túl pedig a végtelen táj.
Nagyon köszönöm mindkét filmet!
Üdvözlettel:
Bakocsa
Kedves Bakocsa!
VálaszTörlésA különféle filmes oldalakat olvasva kcsit csodálkoztam, hogy a kommentálók (különösen a Lucik-Szamorjadov páros rajongói) mennyire fontosnak tartják a "Peremvidéket" és mennyire leszólják a "Vad vidéket". Sokan kifejezetten ellenségesen viszonyulnak Kalatozisvili filmjéhez. Mintha valami őket ért történelmi sérelem megfogalmazójaként tekintenének Lucikra és ennek folytatását várták volna el Kalatozisvilitől is. Nekem úgy tűnik, a "Peremvidékhez" képest (miután minduntalan azzal hasonlítják össze) a "Vad vidéket" túlságosan "szoft" filmnek tartják.
Én is úgy gondolom, hogy (bár a "Peremvidéknek" számos, számomra nehezen felejthető jelenete van) a "Vad vidék" magasabb kategóriába tartozik.
üdv
pasanyov
Kedves Pasanyov!
VálaszTörlésNagyon érdekelne ez a két film, de sajnos a linkek már nem élnek.
Azt szeretném kérni, ha lehet, töltse fel újra őket.
(És, ha teheti) folytassa a blogját, nagyon érdekes és értékes!)
Köszönettel: egy követője
Kedves "követő"!
TörlésSemmi sem menti figyelmetlenségemet, decemberben egyszerűen nem vettem észre üzenetét.
Ha még érdeklik a filmek, természetesen újra feltöltöm azokat (igyekszem néhány napon belül).
Kicsit elbizonytalanodtam a bloggal kapcsolatban, érdekelnek-e még egyáltalán valakit ezek a gyakran nem is fontos filmek, de talán igaza lehet, érdemes lenne folytatni.
Köszönöm bíztató levelét.
Üdvözli
pasanyov
Élnek a linkek.
Törlésüdv
pasanyov
Kedves Pasanyov!
TörlésNagyon köszönöm az újratöltést, és hadd biztassam újból blogja folytatására, higgye el, ezek a színek és mélyfúrások sokaknak számítanak, és nem csak azoknak, akik nosztalgiázni akarnak. :)
Barátsággal üdvözli,
Péter